AI mění pravidla hry malých podniků. Dožeňte velké ryby
foto: Obrázek vytvořený za pomocí AI/Malý podnikatel si nechá radit umělou inteligencí (ilustrační foto)
Malé firmy čelí často omezeným zdrojům ať už jde o čas, peníze, nebo pracovní sílu. Jako vlastníci malého podnikání určitě dobře znáte situaci, kdy by se na některé činnosti, které zbývají na vás, často hodila pomocná ruka navíc. AI přináší množství řešení. Pomůžeme vám s tím, kde a s čím začít.
Umělá inteligence už není jen doménou technologických gigantů jako Google, X nebo Amazon. V současné době totiž existuje množství způsobů jak využít AI také pro malé podniky, které zásadním způsobem ulehčující každodenní fungování byznysu. Díky dostupným nástrojům, jako jsou ChatGPT nebo Pipedrive, mohou i malé firmy zlepšit svou produktivitu, automatizovat rutinní úkoly a získat náskok dnešním v konkurenčním prostředí. V následujícím článku vám poradíme, jak na to a s jakými aplikacemi začít.
Používání AI a nejčastější obavy menších podnikatelů
Podle studie společnosti Pipedrive, která pomáhá firmám spravovat interakce a vztahy se zákazníky a potenciálními klienty publikované v srpnu 2024 přibližně 35 % z dotázaných 500 menších podniků již AI aktivně využívá. Dalších 50 % firem ji plánuje implementovat v blízké budoucnosti. Klíčovým motivátorem menších firem, které nad zavedením umělé inteligence přemýšlejí, je především zvýšení produktivity jejich zaměstnanců, zlepšení zákaznické komunikace a automatizace rutinních procesů.
I když AI nabízí obrovský potenciál, mnoho malých podniků se stále potýká s výzvami. Mezi hlavní bariéry podle výše zmíněné studie patří především tři důvody: nedostatek znalostí ve spojení s umělou inteligencí, nedůvěra v technologie a především obava z porušení soukromí a bezpečnosti. Firmy často nevědí, jak AI začlenit do svých procesů nebo mají obavy z chyb, nepředvídatelnosti nebo spolehlivosti umělé inteligence. Obrovským důvodem jsou však pro mnohé potenciální zájemce především obavy z nedostatečné ochrany citlivých dat klientů i firmy.
Řešením, jak dát AI šanci, může být využití dostupných vzdělávacích platforem, jako jsou Coursera nebo Udemy, nabízející kurzy zaměřené na základy AI. Množství samotných firem nabízejících AI služby však také poskytuje bezplatné návody, dokumenty a bezplatnou zákaznickou podporu, na kterou se v případě zájmu můžete obrátit. Pokud však vaše firma chce implementovat umělou inteligenci, nemůže na to jít takříkajíc zhurta. Důležité je nejprve začít s jednoduchými procesy, jako je automatizace rutinních úkolů, a postupně rozšiřovat využití AI i na komplikovanější úkoly.
Jak začít s umělou inteligencí? Důležité je nepřehlit se a dobře si vybrat
Pokud vlastníte malý byznys a chcete začít využívat schopnosti umělé technologie, začněte s analýzou procesů a oblastí, kde vaše firma čelí výzvám nebo se kterými úkoly tráví vaši zaměstnanci příliš mnoho času. Důležité je tedy nejprve indentifikovat samotné problémy malého byznysu. Typicky se může jednat o oblasti jako zákaznický servis, marketing, prodej nebo administrativa, s nimiž si specifická AI dokáže hravě poradit. Umělá inteligence totiž dokáže klientům odpovídat na běžné dotazy pomocí chatbota, ale dokáže také plánovat, analyzovat nebo zpracovávat velká množství dat.
Druhým krokem je výběr prvního jednoduššího nástroje, který můžete využít pro optimalizaci fungování vaší firmy. Nemusíte investovat do složitých systémů. Mnoho AI nástrojů je uživatelsky přívětivých a dostupných i bez technického zázemí. Velmi oblíbený a dobře známý nástroj ChatGPT můžete využít na generování ilustračních textů, které jsou při správném zadání vhodně optimalizovány pro SEO. Aplikace jako Paperdrive nebo Mailchimp vám umožní spravovat kontakty, automaticky odesílat maily, personalizovat komunikaci nebo řídit prodejní procesy.
AI asistenti, jako kupříkladu Google Assistant, zase mohou naplánovat schůzky na základě dostupnosti vašich klientů nebo zákazníků. Grafický nástroj Canva a jeho rozšíření vybavené umělou inteligencí vám dokáže automatizovat vybranou grafiku, kterou pak můžete používat pro množství marketingových úkolů a kampaní. Výhodou těchto nástrojů je relativně nízká cena, která se pohybuje v řádu několik tisíc korun. Když začněte s jedním nástrojem, postupně můžete začít přidávat další. Místo toho, abyste se snažili zavést AI ve velkém měřítku, začněte proto s malými kroky a postupně implementujte složitější nástroje.
Kontrola nastavení a bezpečnosti AI je půl úspěchu
Pro zjištění, zda vše funguje jak má, je důležitý třetí krok, kontrola. Pravidelně vyhodnocuje a kontrolujte vaše AI nástroje a přesvědčte se zda opravdu snižují pracovní zátěž vašich zaměstnanců, zlepšují komunikaci se zákazníky nebo vám opravdu šetří čas. Současně se zavedením AI nástrojů však musíte pamatovat na počáteční obavu mnohých podnikatelů spojenou s ochranou dat. Vaši zaměstnanci pracující s AI musí dostatečně pochopit, jak splňovat GDPR předpisy a především jakým způsobem nástroje v těchto oblastech fungují.
Začít s umělou inteligencí nemusí být i pro malé podniky příliš složité nebo nákladné. S přístupem v několika krocích popsaných výše, tak může každá menší firma těžit z výhod, které AI nabízí. Důležité je přistupovat k umělé inteligenci strategicky, o AI a jejích schopnostech si dobře projít veškeré dostupné podstatné informace, zvolit správné nástroje a postupně rozšiřovat její využití. V článku příští týden si vysvětlíme, jaký je další krok po úspěšné implementaci jednodušších nástrojů a především se zaměříme na zlepšení prodeje vašich produktů za pomocí AI.