Tato AI pomůže s efektivitou a růstem vašeho podniku
foto: mikemacmarketing / Wikimedia commons / CC-BY/Umělá inteligence (ilustrační foto)
Umělá inteligence se stává nepostradatelným nástrojem pro prodejní týmy po celém světě. Automatizace, analýza dat a personalizace pomocí nástrojů jako Pipedrive, Salesforce, Zoho, Tableau, SAP nebo Power Bi pomáhají firmám zlepšit produktivitu a dosáhnout nových úspěchů.
Umělá inteligence již zdaleka není jen trend nebo zábava, ale se svým postupným zdokonalováním představuje klíčový nástroj, který může malým firmám pomoci růst a konkurovat větším hráčům. Na začátku týdne jsme si v článku o AI pro malé podniky vysvětlili, jak je důležité překonat počáteční obavy pomocí seznámení se s touto technologií a následně použít umělou inteligenci pro jednodušší úkoly. Mezi ně patří vytváření textů optimalizovaných pro SEO na vaše webové stránky, používání nástrojů AI pro vytváření marketingového obsahu nebo komunikace s klienty.
Správné a efektivní využívání těchto poměrně nekomplikovaných a nepříliš drahých nástrojů jako ChatGPT, Canva, Mailchimp nebo Pipedrive tak vašemu malému byznysu může přinést okamžité výhody v podobě efektivnější práce a plánování času vašich zaměstnanců nebo snadnější komunikace se zákazníky. Díky tomu se vaši zaměstnanci mohou zaměřit na složitější úkoly, které vyžadují jejich pozornost. Teprve až implementujete méně náročné nástroje umělé inteligence, se můžete zaměřit na složitější aplikace, které vám poradí s tím, jak analyzovat data, identifikovat trendy nebo předvídat chování zákazníků.
V případě AI je třeba začít od komunikace s klienty
Podle studie Pipedrive vytvořené ve třetím kvartále tohoto roku dvě třetiny z 500 dotázaných malých podniků, kteří jsou současně klienty tohoto AI nástroje, se potýkají především s problémy týkajícími se vytvoření povědomí o firmě a následné péče o klienty. Pravidelná komunikace se zákazníky po jejich oslovení je totiž často důvodem pro následné uzavření obchodu nebo nákup produktů. Je proto patrné, že AI asistenti jako Google Assistant nebo jiné nástroje pro komunikaci se zákazníky jako Mailchimp zmíněný výše jsou významnými pomocníky a jen potvrzují, že pro budování úspěšné marketingové strategie malého byznysu se musí začít právě u nich.
Dalším významným krokem v komunikaci je také správná marketingová taktika týkající se samotných webových stránek a sociálních sítí. Pro optimalizaci textu nebo jeho „uhlazení” se dobře hodí nástroje jako ChatGPT, které dokáží text upravit podle SEO parametrů. Velmi se hodí také chatboty využívající AI, které zvládnout odpovědět na jednodušší dotazy vašich klientů. Navázání dobré komunikace s klienty a vytváření pravidelného a kvalitního obsahu pro vaše sociální sítě a webové stránky vám pomůže najít nové klienty a následně si je také udržet pro budoucí spolupráci.
Zoho, Tableau nebo SAP: Pokročilejší AI určená k analýze
Dalším krokem úspěšné marketingové strategie týkající se využití AI pro zefektivnění byznysu menších firem je především analýza dat za pomocí umělé inteligence. AI identifikuje nejslibnější zákazníky pomocí analýzy dat, čímž usnadňuje prioritizaci a šetří čas vašich zaměstnanců zaměřujících se na prodej produktů. S analýzou vám pomohou nástroje zaměřené na prodejní data, predikci prodejních výsledků, chování zákazníků nebo prověření konkurence. Pro to, jak vybrat správný nástroj si nejprve určete, co chcete analýzou sledovat, jaké jsou vaše cíle, ověřte si kompatibilitu specifických aplikací a začnete s jednodušší umělou inteligencí.
Mezi nástroje schopné analyzovat prodejní data patří aplikace Pipedrive, Salesforce nebo Zoho. Prvně zmíněný Pipedrive nabízí analýzu vzorců prodejních aktivit, předvídá trendy a sleduje výkonnost týmů. Je ideální pro firmy hledající jednoduchou integraci do svého systému interakce se zákazníkem, takzvaného CRM (Customer Relationship Management). Specializovaný nástroj Einstein Analytics od Salesforce se zase zaměřuje na analýzu prodejních dat a pomůže vám také vizualizovat a optimalizovat prodejní strategie. Zoho zase umožňuje podnikům generovat přehledy, analyzovat výkonnost a předvídat trendy na základě historických dat.
Funkce predicí nabízí aplikace Tableau, Power Bi od Microsoft nebo SAP Analytics Cloud. Zatímco Tableau je nástrojem pro vizualizaci dat, který využívá AI k odhalení trendů a poskytování prediktivních přehledů, kromě těchto funkcí nabízí Power BI také analýzu chování zákazníků a navrhuje optimalizaci procesů na základě datových modelů. SAP v tomto seznamu nabízí poněkud pokročilejší prediktivní funkce a je schopný integrace s některými specifickými systémy firem.
S chováním zákazníků vám pomůže GA4, Hotjar, Amplitude nebo Crayon
Analýzu zákaznického chování vám nabídne známý modul od Google GA4, který sleduje chování uživatelů na webových stránkách, identifikuje klíčové metriky a pomáhá při optimalizaci marketingových kampaní. Velmi dobře pracuje také systém Hotjar, který vám dokáže odhalit, jak zákazníci reagují na specifické produkty na vašich webových stránkách. Také konkurenční nástroj Amplitude se zaměřuje na analýzu chování zákazníků v digitálních produktech, avšak se specializuje především na optimalizaci uživatelského zážitku.
S analýzou konkurence vám pomohou především nástroje jako Crayon, Semrush nebo Ahrefs. Crayon sleduje aktivity konkurence v reálném čase, včetně změn na webových stránkách, marketingových kampaní a dalších veřejných dat. Semrush společně s Ahrefs jsou klasickými nástroji zaměřenými na SEO analýzu, které však umělou inteligenci využívají pouze minimálně. Zatímco Semrush se přímo zaměruje na analýtu marketingových strategií konkurence, Afhers umožňuje sledovat chování rivalů v oblasti obsahu, klíčových slov nebo vaše vlastní SEO nedostatky.
Implementace AI do byznysu menších podniků, ano či ne?
Všechny z výše uvedených nástrojů nelze označit jako čisté AI, ale veškeré alespoň do určité míry využívají některé funkce umělé inteligence nebo používají AI jako doplněk služeb. Pro malé podniky, stejně jako větší společnosti, je budoucnost umělé inteligence jasná. Nejedná se totiž jen o příležitost, ale spíše nezbytnost pro úspěch v moderním podnikatelském prostředí. Jak studie Pipedrive ukazuje, firmy, které aktivně využívají AI, mají lepší výsledky než ty, které tuto technologii teprve plánují implementovat. Zpráva však také jasně ukazuje, že potenciál AI ještě zdaleka není plně využit.
Implementace umělé inteligence do procesu prodeje vašich produktů mění způsob, jakým můžete přistupovat k vaší obchodní strategii. Od automatizace rutinních úkolů a komunikace se zákazníky po datově řízené rozhodování přináší AI menším firmám efektivitu, úsporu času a nové příležitosti pro růst. Pro podniky, které se nebojí inovací, je AI nejen investicí do současnosti, ale také do budoucnosti a především bezesporu vyšších zisků. Rozhodně se proto vyplatí do AI vložit čas a peníze, jelikož se investice rozhodně brzo vyplatí.