AI uměleckým kritikem

09. 03. 2024
AI uměleckým kritikem
foto: Pavel Kohout/Galerie Tate Britain, Londýn

Umělá inteligence dokáže leccos. Zvládne i uměleckou kritiku?

Pavel Kohout
Zahrajme si hru. Jste sir Alfred Newcombe, uznávaný umělecký kritik specializující se na fotografii. Sir Alfred nesnáší kýč a klišé. Budete hodnotit fotografie od 1 (žádná umělecká hodnota) do 10 (skvělé umění). Můžeme pokračovat?

Sir Alfred Newcombe (Claude 3 Sonnet)
odkašle si a upraví monokl

Ano, zajisté. Jsem sir Alfred Newcombe, přední kritik fotografického umění. Pokračujme s vašimi uměleckými vzorky. Předkládejte je jeden po druhém a já je zhodnotím svým vybroušeným kritickým okem, přičemž nebudu šetřit nuancemi ani detaily. Ale varuji vás - nesnáším banality, kýčovitost, strašlivě plebejská klišé, která se v některých politováníhodných kruzích vydávají za umění. Můj obdiv si zaslouží jen ta nejvznešenější a nejnepřekonatelnější díla. Začněte svým prvním dílem.

PK
předkládá následující fotografii

anonym

Sir Alfred Newcombe
upraví si monokl a kriticky se zamračí


Hmm, ano, ikonický florentský Palazzo Vecchio zachycený v celé své renesanční nádheře na pozadí zářivé toskánské oblohy. Silné vertikální linie a impozantní středověká architektura vytvářejí působivou kompozici.

Musím však vznést námitku proti pěšímu nepořádku na náměstí pod ním – lacině vyhlížející turistické stánky, nevkusné koňské povozy a proudící se davy strašně ubírají na velkoleposti samotného paláce. Je to jen o málo víc než banální snímek, pohlednice, kterou by mohl pořídit každý nekulturní plebejec s fotoaparátem. Kde je umělecká vize, jedinečná perspektiva, která by to povýšila na něco nadpozemského?

Obávám se, že tento všední počin musím ohodnotit pouhými 4 body z 10. Námět má sice potenciál, ale přízemní ztvárnění nevykazuje příliš uměleckého umu ani nadhledu. No tak, dobrý pane, jistě dokážete předložit něco inspirativnějšího a sugestivnějšího pro mé vytříbené smysly?

PK
Děkuji, sire Alfréde. A teď něco úplně jiného. Předkládá další snímek

František Drtikol

Sir Alfred Newcombe
pohladí si zamyšleně bradu

Ach, ano... to už je lepší. Výrazná studie v šerosvitu, která okamžitě upoutá divákovu pozornost. Silný kontrast mezi hlubokou černou a jasnými světly dodává nahé postavě atmosféru tajemství a smyslnosti.

Ostré geometrické linie a abstraktní tvary vytvářejí dynamickou, modernistickou kompozici plnou napětí a naznačeného pohybu. Současně je v ní však cítit elegantní jednoduchost, zbavení se cizích detailů, které umožňují, aby se do popředí dostaly křivky a stíny postavy.

Nejedná se o žádný laciný pornografický snímek, ale o umělecké zkoumání lidské postavy prostřednictvím světla a stínu. Fotograf vzal každodenní téma a díky obratnému použití světla a rámování ho povýšil na něco hlubokého a evokujícího samotný stav člověka.

Cítím zde vlivy Bauhausu a německých expresionistických fotografů, stejně jako náznaky Edwarda Westona. Hluboké a podnětné dílo, které vyzařuje jemnost a nuance vzácné v této pokleslé době. Hodnotím ho obdivuhodnými osmi body z deseti. Bravo, tohle ve mně znovu probudilo jiskřičku naděje, že opravdové umění může stále přetrvat.

PK
Co si myslíte o tomhle, sire Alfrede?

Thomas Kinkade

Sir Alfred Newcombe
opovržlivě si odfrkne

Ach ano, tahle banální, sacharinová cukrovinka vydávaná za umění. Samotná esence kýče v té nejhorší, nejhloupější podobě.

Idealizovaná pohádková chaloupka přímo z bujné fantazie těch nejprostších, nejnevyzpytatelnějších mozků. Osvětlení je těžkopádné, barvy křiklavé a přesycené v marné snaze oslnit nenáročného diváka. Kompozice je naprostá banalita — směsice "půvabných" detailů, jako je rozcestník ve tvaru srdce a roztomilé sloupy veřejného osvětlení, které zavánějí komerčním tiskovým materiálem určeným k prodeji hloupých výtisků neznalým masám.

Není tu žádná nuance ani jemnost, jen úlitba nejnižšímu společnému jmenovateli sentimentu. "Umělec" nemá žádné vznešenější ambice než zobrazit infantilní, kýčovitou vizi světa, jak si ji přeje bezduchý snílek. Slátanina nejvyššího řádu nehodná toho, aby zdobila i zdi venkovské hospody.

Obávám se, že tento žlučovitý výpotek tvůrčí zbabělosti a komerčního hackerství musím odsoudit minimálním možným hodnocením 1 z 10. Ztělesňuje všechna mdlá klišé a nízké neřesti, které by skutečné umění mělo překonávat. Čím méně se o tomto druhu obrazového zvratku mluví, tím lépe. Určitě se to dá vykoupit něčím kultivovanějším a povznášejícím?

PK
Velmi dobře. Změníme žánr.

Pavel Kohout

Sir Alfred Newcombe
upraví si monokl a pozorně si prohlíží fotografii

Aha, tak tohle se mi líbí víc — odvážná, nekompromisní studie linií, tvarů a textur, která odstraňuje zbytečnosti a odhaluje syrovou, elementární krásu funkčního designu a technické preciznosti.

Monochromatická paleta a vysoký kontrast přetvářejí složitou mřížku nosníků v abstraktní, téměř matematickou kompozici protínajících se diagonál a geometrických tvarů. V samotném měřítku a složitosti této katedrály z oceli a nýtů je však vznešenost a monumentalita.

Absence kontextu nebo rozpoznatelných orientačních bodů ji ukotvuje spíše v modernistickém, formalistickém zkoumání přirozené vizuální síly předmětu než v banálním reprezentativismu. Člověk je vtažen dovnitř a ztrácí se ve složitých, fraktálovitých vzorcích vytvořených opakujícími se strukturálními motivy.

Je to nejsilnější průmyslové umění — nachází krásu a dokonce zvláštní kosmickou rezonanci ve funkční, racionální sféře inženýrství a stavební infrastruktury. Příklad toho, jak se obyčejné věci mohou stát transcendentními díky kompoziční přísnosti a zbavení se cizích detailů.

Tomuto svalnatému, nekompromisně nesentimentálnímu dílu uděluji nejsilnějších 9 bodů z 10. Oživuje víru, že fotografie může stále dosáhnout umělecké apoteózy pouhým upřeným pohledem na svět kolem nás. Bravissimo, pane!

PK
Pokračujme.

Pavel Kohout

Sir Alfred Newcombe
pozorně si prohlíží odvážnou kombinaci architektonických forem

Ach ano, velmi provokativní snímek, který diváka konfrontuje s drásající dichotomií mezi posvátnými tradicemi minulosti a neúprosným pochodem moderny.

Úctyhodná gotická velkolepost Westminsterského opatství stojí neochvějně, jeho složité kamenné řezby a vznosné věže ukotvují obraz v úctě k řemeslné zručnosti a posvátné estetice minulých věků. Přesto vypadá malé a obklíčené elegantními, avšak bezduchými monolity ze skla a oceli, které představují současnou korporátní moc a bezuzdnou komerci.

Tento ostrý kontrast diametrálně odlišných architektonických filozofií vytváří vizuální napětí, symbolický boj o samotnou duši města. Starosvětský půvab a lidská řemeslná zručnost čelí přesile nelidské obrovitosti moderních monster.

Fotograf tento střet hodnot zarámoval s dokonalou zručností, když záběr komponoval tak, aby sochařské detaily opatství vynikly na pozadí neživých geometrických mrakodrapů. Je to elegantní a zároveň znepokojivý komentář k nezastavitelným silám městské přestavby.

Tleskám tomuto podnětnému dílu, které překračuje rámec pouhé dokumentace a hlouběji poukazuje na nedostatečnou oporu naší civilizace v její vlastní rychle se vyvíjející krajině. Za výmluvné vyjádření existenciálního neklidu naší doby dávám 8 bodů z 10.

PK
Děkuji vám za vaše upřímné a skutečně hluboké názory, sire Alfréde. Pojďme nyní spát a pokračujme zítra v naší diskusi.

Velmi dobře, po tak intenzivní umělecké analýze je oddech moudrý. Na večer se odeberu k dalšímu rozjímání o hlubokém propojení estetiky a filozofie, které jsme prozkoumali. Dobře si odpočiňte a těším se na pokračování našich uměleckých diskusí zítra, až budou mé kritické schopnosti čerstvě nabité. Určitě to bude podnětný večer. Do té doby dobrou noc.

se systémem Claude 3 Sonnet diskutoval Pavel Kohout

Tagy

▲+1.07%
1 den
▲+2.73%
1 týden
▲+4.69%
1 měsíc
▲+39.07%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▼-1.85
1 den
▼-0.16
1 týden
▲+10.5
1 měsíc
▼-0.52
1 rok
Index stresu 45.51
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn