Liberecká univerzita svolila k používání AI při psaní odborných prací
foto: Pixabay.com/Free for commercial use
ChatGPT a jiné jemu podobné nástroje umělé inteligence mohou být nyní používány vysokoškolskými studenty při psaní bakalářských, diplomových či jiných odborných prací. K tomuto průlomovému kroku se od nového akademického roku odhodlaně postavila Technická univerzita v Liberci (TUL).
Využívat umělou inteligenci v odborných pracích, ale i ve výuce umožnila nová směrnice prorektora univerzity Pavla Satrapy. Zároveň byla nastavena pravidla a podmínky, za jakých bude možné AI při psaní prací užívat. Směrnice udává, že za správnost uvedených informací jsou zodpovědní sami studenti, kteří musí použití umělé inteligence ve své práci uvést.
„Směrnice se k používání AI staví pozitivně. Akceptujeme a podporujeme to. Připadá nám kontraproduktivní to zakazovat nebo omezovat. Naopak je podle nás spíše žádoucí, aby absolvent vysokoškolského studia uměl s těmito věcmi pracovat,“ uvedl pro deník Právo prorektor TUL Pavel Satrapa.
Pro studenty a zaměstnance to znamená zásadní krok kupředu. Výrazně jim to usnadní práci a studia. Musí však dodržovat rektorem přesně stanovená pravidla. V textu musí vždy výslovně uvést, že se na přípravě textu podílela umělá inteligence. Zodpovídají také za správnost dat, která jim AI vygeneruje. Může se totiž stát, že nástroje AI budou vycházet ze zastaralých dat. Vedení univerzity také upozorňuje na možná nebezpečí spojená s používáním nástrojů AI. „Technická univerzita v Liberci doporučuje, aby vyučující zařadili do výuky úlohy cíleně směřující k využívání nástrojů umělé inteligence a upozornili studující na možnosti, ale i rizika plynoucí z použití těchto nástrojů,“ uvádí směrnice TUL.
Psali jsme
OpenAI, společnost stojící za proslulým ChatGPT, se v budoucnu hodlá zaměřit na výrobu vlastních procesorových čipů. Důvodem je především…
Pro studenty to však neznamená naprostou svobodu. Umělou inteligenci nesmějí využívat při ověřování jejich znalostí v rámci zápočtů a zkoušek, pokud ovšem nestanoví vyučující jinak.
Studenti mají neomezený přístup k internetu, a tedy i k nástrojům umělé inteligence. Nastávají zde obavy, že bude docházet ke zneužívání AI a studující přestanou psát vlastní práce a nechají si celé texty vygenerovat. Jan Sládek z Contemberu, se k této otázce vyjádřil v rozhovoru pro iDnes.cz. „Nyní to učitelé prostě nepoznají, ten vlak už ujel. Jediné, co mohou školy dělat, je přijmout fakt, že pokud chtějí po studentech esej na třicet stran, část z ní bude pravděpodobně vygenerovaná AI. A myslím si, že je to v pohodě. Bylo by dokonce až divné, kdyby to studenti v budoucnosti nedělali, jen by to měli přiznat,“ řekl.
Technická univerzita v Liberci není jediná, která se k možnostem AI staví kladně. Již na jaře letošního roku se vůči umělé inteligenci vymezila Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. Vedení fakulty na svých stránkách zveřejnilo doporučení, které pobízí studenty k přiznání využití AI při psaní jejich odborných prací. Zároveň apeluje na odpovědnost studentů za výsledky.