Čínský Pony.ai chce revoluci v dopravě: Cíl 10 000 robotaxi na dohled

27. 12. 2024
Čínský Pony.ai chce revoluci v dopravě: Cíl 10 000 robotaxi na dohled
foto: Mliu92 / Wikimedia commons / CC-BY/Robotaxi společnosti Waymo

Taxi řízené robotem, věc, kterou známe ze scifi-filmů, je ve městěch po celém světě provozována již více než 6 let. Čínský startup Pony.ai i přes skepsi investorů očekává navýšení flotily i snížení výdajů na produkci aut.

Technologie autonomních vozidel bez lidského elementu, které vás vyzvednou z jakéhokoli místa ve městě a v bezpečí vás přivezou domů jsou nám čím dál dostupnější a představují nemalou výzvu pro automobilový průmysl po celém světě. Zatímco tato záležitost byla donedávna pouze věcí futuristických filmů jako Blade Runner, Já robot, Demolition Man nebo Total Recall, v posledních letech začaly být robotaxi intenzivně testovány a do budoucna slibují zásadní revoluci v městské přepravě. Hned několik zemí po celém světě, mezi které patří Čína, USA, Německo nebo Dubaj, však zatím stále testují tyto technologie a plně komerční provoz je omezen na několik vybraných lokalit. 

USA průkopníkem v robotaxi díky Waymo a Cruise

 

Ve Spojených státech je v oblasti autonomních taxi nejdále společnost Waymo, která patří pod technologický gigant Alphabet (Google). Waymo spustilo první veřejné testy již v roce 2018 ve městě Phoenix v Arizoně a dnes je služba Waymo One provozována nejen v arizonském hlavním městě, ale také v kalifornském San Franciscu nebo Los Angeles. Vozidla v těchto městech USA jezdí bez řidiče a nabízejí plně autonomní přepravu avšak pouze ve specifických geograficky omezených zónách.

Dalším klíčovým hráčem na americkém trhu s autonomními vozidly nabízejících taxislužby je společnost Cruise, která patří pod gigant General Motors. Společnost Cruise spustila pilotní provoz autonomních taxi v roce 2022 v San Franciscu a následně rozšířila svou působnost do měst Austin a Phoenix. V San Franciscu robotaxi jezdí bez řidiče, ale provoz je časově omezen hlavně na noční hodiny. I přes několik incidentů a technických komplikací zůstávají Waymo a Cruise lídry na americkém trhu autonomní přepravy, avšak vzhledem k rozhodnutí General Motors upustit od vývoje robotaxi na začátku prosince 2024 se nabízí otázka, na jak dlouho tento nadšení z těchto taxislužeb u amerických uživatelů potrvá. 

Robotaxi společnosti Waymo v USA

 

Čína: Baidu a AutoX v čele robotaxi

 

Za spojenými státy je však především Čína významným průkopníkem v oblasti robotaxi a to díky silné vládní podpoře a překotnému technologickému vývoji. Největším hráčem na čínském trhu s robotaxi je společnost Baidu, která provozuje svou službu Apollo Go ve městech jako Peking, Šanghaj, Čchung-čing nebo Wu-chan. Baidu spustilo první testovací flotily hned dva roky po americké Cruise v roce 2020 a od roku 2022 provozuje plně autonomní robotaxi na vybraných trasách bez přítomnosti bezpečnostního řidiče. Dalším čínským průkopníkem je AutoX, který od roku 2021 provozuje autonomní taxi v Šen-čenu, Šanghaji a Guangzhou. Vozidla AutoX fungují bez lidského dohledu a zaměřují se na zvyšování efektivity přepravy v hustě osídlených oblastech. 

Kromě těchto zaběhlých hráčů však na čínském trhu existuje i nadějný startup Pony.ai, který kromě Číny působí také v Kalifornii, kde provozuje testovací flotily již od roku 2018. Ředitel společnosti Pony.ai James Peng podle informací Financial Times v příštím roce 2025 plánuje navýšit svou flotilu robototaxi až na čtyřnásobek z 250 na 1 000 vozidel. Cílem společnosti, po které její představitelé v příštích letech očekávají opravdové navrácení investice a především výnos, je dosáhnout flotily 10 000 vozidel. Teprve tehdy budou moci autonomní čínská vozidla opravdu konkurovat dalším společnostem provozujícím taxislužby. Kromě toho chce však Peng svoje autonomní vozidla začít provozovat také ve velkých čínských městech jako je Peking, Guangzhou, Šanghaj nebo Shenzhen. 

 

Robotaxi Pony.ai má množství kritiků

 

Důvodem, pro toto rozsáhlé rozšíření flotily a expandování do velkých měst je podle Penga především technologický pokrok a navázání spolupráce s čínskými automobilkami, které v budoucnu umožní snížit výrobní náklady až o 40 %. Podle Penga by tak již příští rok mohla firma po několika letech investic přijít do pozitivních čísel. Stejný názor však dlouhodobě nesdílejí také investoři, kteří jsou k ideji robotaxi většinou víceméně skeptičtí. O této skutečnosti navíc také vypovídá samotný fakt, že kurz akcií společnosti zažívá od konce listopadu, kdy Pony.ai vstoupila na Newyorskou burzu, neustálé výkyvy růstu i klesání hodnoty, která se však stále pohybuje okolo 13 dolarů za kus. 

Důvodů pro kolísání je hned několik. Odvětví robotaxi je totiž dlouhodobě chápáno jako nestabilní především z toho důvodu, že výzkum technologie je stále příliš nákladný a konkurence je velmi vysoká. Trh navíc také ovlivnilo rozhodnutí společnosti General Motors opustit od vývoje svých robotaxi. Pokud by proto společnost Pony.ai měla opravdu na trhu s taxislužbami nakonec uspět, musí nabídnout něco originálního, co z dlouhodobé perspektivy zaujme nejen uživatele, ale především také investory.

 

vložil: Redakce DV

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn