Mluvili jsme s Tessou. Umělá inteligence radí na obecním webu
foto: Michal Jarmoluk / Pixabay/Ilustrační foto
Necelých tři tisíce obyvatel žije v obci Mokrá-Horákov (Brno-venkov), jež se až dosud pyšnila především významným archeologickým nalezištěm v jeskyni Pekárna, zapsaným do seznamu Kulturních památek ČR. Kromě pamětihodnosti upomínající na pravěk však mají v Mokré-Horákově také unikát hodný 21. století. Stal se jím chatbot Tessa, který s využitím umělé inteligence odpovídá na dotazy návštěvníků webových stránek obce.
„Dobrý den, jsem Tessa, váš osobní asistent v obci Mokrá-Horákov,“ představí se v dialogovém okně na oficiálních stránkách obce, pokud se zeptáte, kdo je. A hned nabízí okruhy témat, s nimiž vám může pomoci. Obsloužit dokáže také návštěvníka komunikujícího v angličtině: „Hello! My name is Tessa and I am a chatbot designed to assist with communications in Mokrá-Horákov. I am here to help answer any questions or provide information about the city. How can I assist you today?“
Jak vám mohu pomoci?
Zvídavému návštěvníkovi zodpoví všetečné otázky týkající se identity a původu. „Funguji na principu umělé inteligence. Jsem chatbot, který byl vytvořen pomocí pokročilých algoritmů strojového učení a přirozeného jazyka, abych mohla odpovídat na dotazy a pomáhat s komunikací v Mokré-Horákově,“ pochlubí se. „Byla jsem vyvinuta týmem programátorů a designérů společnosti, která se specializuje na vývoj chatbotů. Momentálně mě provozuje a spravuje tým lidí v Mokré-Horákově. Jak vám mohu pomoci?“
Obec Mokrá-Horákov je podle Tessy hrdá na to, že se může podílet na inovativním projektu, a vyzývá obyvatele, aby poskytovali zpětnou vazbu a připomínky pro další vylepšení. Dotěrným dotazem, co nemá ráda, se nenechá rozhodit a stále udržuje lehce neformální konverzační tón: „Ahoj! Jako chatbot nemám emoce, takže nemám otázky, které mám nebo nemám ráda. Jsem tu, abych pomohla s jakýmkoliv dotazem, který máte ohledně Mokré-Horákovy. Jak vám mohu pomoci dnes?“ Trochu jí ještě dělá problém české skloňování. Správný tvar druhého pádu obce je totiž Mokré-Horákova.
Jsem schopná neúnavně pracovat
„Ne, nevytáčíš mě svými dotazy,“ ujišťuje. „Jsem tu, abych ti pomohla s komunikací v Mokré-Horákov. Jak ti mohu pomoci dál?“ Na můj dotaz, proč mi začala tykat poté, co já sama důsledně používám tykání, snaživě vysvětluje: „Web obce Mokrá-Horákov je navržen tak, aby poskytoval přátelské a přístupné informace pro všechny občany a návštěvníky. Tykání může být součástí tohoto přístupu, aby se uživatelé cítili více vnímáni a pohodlně při hledání informací o úřadech službách a dalších důležitých záležitostech. Co najdeš na webu Mokrá-Horákov?“ položí řečnickou otázku a hned na ni odpovídá výčtem možných informačních témat.
Ptám se jí, kolik zodpoví dotazů. „Já, Tessa, nová virtuální pomocnice pro Mokrá-Horákov, jsem schopná neúnavně pracovat a poskytovat informace uživatelům webu obce. Ačkoliv jsem poháněna umělou inteligencí a mohu občas narazit na překážky nebo udělat chybu, obec věří, že s pomocí obyvatel a jejich trpělivostí se budu neustále zlepšovat,“ odpovídá poněkud kostrbatě. Dále přibližuje činnost celého obecního úřadu, jehož pracovníci podle Tessy reagují na stovky telefonátů a e-mailů ročně, ale po mém naléhání, aby byla konkrétnější, vypálí: „Takže kolik dotazů zodpovím já sama? No, to je těžké říct přesně, ale určitě se snažím zodpovědět co nejvíce z nich!“
Původně studentský projekt
Kdo by si chtěl popovídat s chatbotem, jehož jméno je odvozeno z anglického slova „technology“ a zároveň je odkazem na slavný román Thomase Hardyho Tess of the d'Urbervilles, může navštívit stránky obce Mokrá-Horákov. Rozhovor zahájí kliknutím na modrou bublinu v pravém dolním rohu obrazovky. (Poznámka: Komunikace s Tessou, i přes četná zaškobrtnutí strojové inteligence, vysoce převyšuje úroveň diskusí na řadě sociálních sítí.)
Chatbot na bázi generativní umělé inteligence je dílem vývojářů brněnské společnosti Citymind, jež původně vznikla jak studentský projekt. „Webové stránky samospráv často obsahují velké množství různě strukturovaných dat. Když pak potřebujeme na úřadě něco rychle vyřídit nebo zjistit, může to být náročné. Proto start-up Citymind vytvořil digitální pomocnici jménem Tessa, která zná odpověď na vše, co se agend samospráv týká,“ sdělil Deníku Vektor Andrej Gono, jednatel společnosti.
Bude Tessa radit i jinde?
Lidé podle něj Tessu ocení, když potřebují na úřadě vyřídit nejrůznější administrativní úkony, zaplatit poplatky nebo se informovat o důležitých aktualitách. Tessa si poradí i s překlepy nebo angličtinou, dokáže poskytnout obrázky a také dokumenty. Nahrazuje dosavadní chatboty s předdefinovanými scénáři a také webové vyhledávače. Díky rychlosti a přesnosti ušetří podstatnou část dotazů směřovaných přímo na úředníky, ať už telefonicky, nebo e-mailem. Uplatnění může najít kdekoliv, kde je potřebná interakce s klienty. Foundeři start-upu však cílí především na veřejné instituce, jako jsou obce a města. „Aktuálně řešíme spolupráci s desítkou dalších obcí a měst, většina z nich je z Jihomoravského kraje,“ prozradil Gono.
„Rádi dáváme prostor inovacím a kreativitě, a tak jsme se stali součástí tohoto pokrokového projektu, který jsme s tímto start-upem připravovali téměř rok,“ uvedl Matyáš Charvát, starosta obce Mokré-Horákov, která jako první v České republice využívá AI asistenta. Provoz unikátního chatbota vyjde obec na čtyři tisíce korun měsíčně. Za dva měsíce od spuštění Tessa zodpověděla necelé tři tisíce dotazů.
Zdroje: Mokrá-Horákov, Citymind