Umělci bojují za podíl na ziscích z umělé inteligence
foto: freepik/ilustrativní
Umělci chtějí provize ze zisků technologických společností, které vydělávají na vývoji generativní umělé inteligence (AI). Podle jejich názoru by měli mít určité kredity za to, že na jejich práci byly programy trénované. Zatím však tyto žádosti nebyly vyslyšeny.
Nedávno byl publikován otevřený dopis, ve kterém umělci žádají o provize ze zisků vývoje generativní AI, informuje server TechCrunch. Dopis podepsalo více než 8,5 tisíce spisovatelů. Mezi známými jmény, která se na tomto seznamu objevila, je například autor mnoha bestsellerů, jako jsou Andělé a démoni, Da Vinciho kód nebo Inferno (Databazeknih.cz) Dan Brown. Současná situace se nelíbí ani autorce Margaret Atwood, autorce knihy Příběh služebnice, která dala vzniknout velmi úspěšnému stejnojmennému seriálu (CSFD.cz), nebo Judi Picoult, známé nejen díky knize Je to i můj život (Databazeknih.cz).
Ze strany umělců bylo již podáno několik právních žalob proti společnostem, jako jsou Stability AI, MidJourney nebo Microsoft. Největší problém celé situace spočívá v tom, že i když se z daných děl AI pouze učila, většina autorů nedala souhlas s tím, aby se jejich práce prodávala nebo využívala k takovýmto účelům. Některé společnosti se však odvolávají na tzv. "právo na spravedlivé užití", které jim dává možnost trénovat AI i na dílech chráněných autorskými právy.
V reakci na tyto události některé z nich plánují založit fondy pro umělce, na jejichž práci se AI učila. Problém však spočívá v tom, že nikdo zatím není schopen určit, kolik by autoři mohli reálně získat a jak výhodné tyto dohody budou pro ně. Dalším faktorem jsou také prozatím chybějící jakékoliv regulace AI, píše server THE ART NEWSPAPER. K tématu se vyjádřila také Lia Holland, ředitelka kampaně organizace Fight for the Future, která se tímto problémem zabývá, a označila situaci dokonce za "human-washing". "Chtějí najmout umělou inteligenci, aby napsala scénář, a poté najmout scenáristu, aby scénář upravil, což vede k tomu, že člověk dostane méně peněz, ale studia se domnívají, že to je dostatečně lidský obsah pro získání autorských práv," cituje ředitelku server THE ART NEWSPAPER. Jak se tedy situace bude dále vyvíjet a zda se autorům podaří získat nějaký podíl na práci AI, se v budoucnosti teprve uvidí.