Jsou krásní lidé inteligentnější? Sebevědomí zaměstnanci více vydělávají

15. 08. 2024
Jsou krásní lidé inteligentnější? Sebevědomí zaměstnanci více vydělávají
foto: Pixabay/Zračí symetrické rysy obličeje inteligenci?

Krása pomáhá, ovšem sama o sobě vyšší výdělek nepřinese. Lidé ale mají díky ní vyšší sebevědomí, což dokážou v zaměstnání nebo při jeho hledání prodat. Atraktivnější lidé jsou proto často úspěšnější.

Analýzu sedmi desítek mezinárodních studií na toto téma zpracovala ekonomka Národního institutu SYRI Zuzana Havránková. Její výzkum přinesl zajímavé výsledky.

Co mají společného politik a prostitutka?

Podle vědeckých studií vydělávají přitažliví lidé v průměru o 5 % více než ti průměrného vzhledu. A u pracovníků v sexuálních službách a politiků je rozdíl dokonce ještě větší.

„Vzhled pomáhá k vyššímu sebevědomí, což se pak může překlopit v lepší výkonnost v kolektivu, vyšší asertivitu a vyšší plat. Výzkum také naznačuje, že vzhled je důležitý už v dětství. Hezčí děti získávají trochu více pozornosti rodičů a učitelů, což jim také v životě pomáhá,“ uvedla Havránková, která kromě SYRI působí na Univerzitě Karlově a Anglo-americké vysoké škole.

Mělo by se atraktivním učitelkám platit víc?

Vědecké studie ukazují, že vliv krásy na výkon je v průměru zhruba stejný jako působení na plat. V oborech, kde vzhled není pro práci důležitý, například u analytiků, výzkumníků nebo učitelů, je vliv krásy na plat minimální.

Nikoli překvapivě je vzhled nejdůležitější pro pracovníky v sexuálních službách a pro politiky. U průměrné populace pak většinou platí, že efekt krásy zmizí, když bereme v úvahu schopnosti zaměstnanců; a to jak intelektuální, tak společenské.

Promítá se inteligence do symetrie obličeje?

Jsou krásní lidé inteligentnější? Na tom se biologové neshodnou, ale pomohlo by to vysvětlit rozdíly mezi ekonomickými studiemi.

„Inteligence možná souvisí s celkovým vyladěním organismu, které se projevuje i větší symetrií obličeje. Tento mechanismus mohl způsobit genetický vztah mezi inteligencí a symetrií obličeje, kterou lidé vnímají jako krásu,“ uvedla Havránková.

Jak zvýšit osobní přitažlivost

Ovšem pokud krásou zrovna neoplýváme, není nutné nad tím zoufat. Drobný hendikep lze kompenzovat jinými přednostmi.

„Vliv krásy můžeme snadno přebít trochou vzdělání navíc nebo zapracováním na sebevědomí. Atraktivitu lze dramaticky zvýšit i tím, že se často smějeme a chováme se energicky,“ dodala vědkyně.

Na pohovor s grácií

Vnímání krásy je individuální záležitostí. Každému se může líbit něco jiného. Personalisté však potvrzují, že příjemný zevnějšek a vědomí vlastní hodnoty pomáhají lidem při hledání zaměstnání.

„Říká se, že u pohovoru je rozhodujících prvních několik vteřin – výraz v obličeji, celkový vzhled, stisk ruky. Ale taky je tu ještě něco dalšího, nehmatatelného – to něco je vnitřní pocit vlastní hodnoty. Je to cítit ve vzduchu – to vědomí, co přesně přináším novému zaměstnavateli. Proto učím klientky, aby vešly na pohovor s grácií, zazářily sebehodnotou a zanechaly ten nejlepší dojem, ať už to dopadne jakkoli,“ sdělila Deníku Vektor Marta Tricha, personalistka a profesní koučka.

Ani leklá ryba, ani železná pěst

Význam pozitivního prvního dojmu při hledání zaměstnání zdůrazňuje také portál Jobs.cz. „Oblečení, ve kterém půjdete, se může zdát nedůležité. Jenže nezapomínejte, že lidé dají na první dojem a personalista je také člověk. Oblečení by mělo být čisté a vybrané s ohledem na firmu a pozici, na kterou se hlásíte,“ radí Jobs.cz „Od první chvíle, co vstoupíte do budovy, se snažte usmívat, mluvte dostatečně hlasitě a snažte se o přiměřené podání ruky (žádná leklá ryba, ani železná pěst). Také řeč těla je důležitá. Seďte na židli vzpřímeně s nohama u sebe, gesta používejte přiměřená a dívejte se druhým do očí,“ uvádí se na stránkách náborového portálu.

Zdroje: SYRI, Marta Tricha, Jobs.cz

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn