Víte, na co klikáte? Affiliate marketing není Ježíšek

20. 12. 2024
Víte, na co klikáte? Affiliate marketing není Ježíšek
foto: Darkest / Goodfon /Zlý Santa Claus (ilustrační foto)

Novináři přispívající do renomovaného deníku New York Times Kevi Ropse a Casey Newton ve svém podcastu vysvětlují, na jakém principu fungují tzv. „gift guides”, tedy tipy na dárky. Za mnohými se totiž skrývá affiliate marketing.

Každý z nás se někdy setkal s tím, že neví, co má příbuznému, se kterým se příliš nevídá, nebo kamarádovi koupit za dárek k narozeninám či k Vánocům. Někdy za to může stres nebo nedostatek času, jindy je na vině to, že nás zrovna nic originálního nebo zajímavého nenapadá. Právě tento problém řeší tzv. Gift Guides, tedy články nebo někdy také celé webové stránky, které se specializují na doporučování těch nejzajímavějších dárků pro babičky, strýce, manželky nebo třeba šéfy v práci. V těchto zdánlivě nápomocných textech zaručujících spokojenost obdarovaného se však skrývá jeden zásadní háček. 

Právě tématu Gift Guides, tedy v češtině příručkám na dráky nebo také tipům na dárky, se v v podcastu New York Times věnují novináři Casey Newton a Kevin Roose. Zakladatel webového portálu Platformer zaměřujícího se na novinky v oblasti AI a sociálních sítí Casey Newton v podcastu vysvětluje, že Gift Guides jsou jak pro webové stránky, tak i pro výrobce produktů velmi dobrým PR, který se označuje jako affiliate marketing. Ten můžeme v češtině někdy najít pod názvem partnerský marketing. Tento specifický způsob marketingu je založen na několika nepříliš složitých krocích a je schopen generovat zisk inzerentovi i vydavateli reklamy. 

 

Firma (inzerent) osloví určitou webovou stránku (partnera) s tím, že by na ní chtěla inzerovat některé ze svých produktů. Webová stránka proto napíše text o tipech na dárky, do kterých umístí speciální link, který je spojený právě s partnerem. Pokud čtenář klikne na tento unikátní link specifický pouze pro partnera umístěný v textu, navštíví stránky inzerenta a případně koupí daný produkt, partner z tohoto nákupu dostane provizi. Díky specifickému linku je totiž inzerent schopen přijít na to, z jaké partnerské stránky zákazník přišel a na základě toho vypočítat jeho následnou provizi. 

 

Tenký led affiliate marketingu: co je skutečný tip a co je už věcí provize?

 

Casey Newton vysvětluje, že výše provize pocházející z affiliate marketingu se může od produktu nebo inzerenta lišit podle množství faktorů. Někteří inzerenti podle Emilie Petrarca z blogu Shop Rat za umístění linku na stránce partnera nabízejí většinou 10-20 % z ceny každého produktu jako provizi za prodej, který byl uskutečněn z jejich stránky. Inzerenti však často také nabízejí bonus za více uskutečněných prodejů v určitém specifickém časovém období, aby tím partnera motivovali k lepší propagaci jejich výrobků. 

Podle Casey Newtona je však těžké říct, co v článcích týkajících se typů na dárky je vychvalováno na základě vysoké provize plynoucí z affiliate marketingu a co už je čistě doporučením přímo samotného autora textu na základě jeho zkušenosti. Problém je navíc také v tom, že novináři sami jsou podle Newtona závislí na počtu svých čtenářů a proto affiliate marketing v podstatě čím dál více s postupem času roste. Informační portály totiž zajímavými tipy na dárky lákají čtenáře a současně z nich mají i profit, který neplyne pouze z návštěvy jejich stránek a přímé reklamy.

Vánoční dárky pod stromečkem

Budoucnost tipů na dárky affiliate marketingu je nejistá

 

Kevin Roose se však Casey Newtona zeptal na další zajímavou otázku, která se vztahuje k budoucnosti affiliate marketingu vzhledem k rostoucímu využití AI. Kevin totiž vysvětlil, že sám pro nápady na vánoční dárky tento rok využil nástroje umělé inteligence, kterých se na základě popisu vlastností svých příbuzných zeptal na nejvhodnější dárek pro konkrétního člověka ze své rodiny. Novináře proto zajímalo, zda by případně AI mohla v budoucnu narušit silný systém affiliate marketingu. Podle Newtona se situace může v budoucnu opravdu změnit, protože práce novinářů s testováním produktů může být nahrazena porovnáním recenzí uživatelů, které AI dokáže vytvořit do několika minut.

Podle Kevina Roose navíc již dnes existují AI nástroje, které se vyloženě specializují na doporučování dárků nejen na Vánoce. Na konci textu oba novináři uvedli seznam produktů, které svým posluchačům doporučují jako vhodné dárky k Vánocům pro jejich blízké. Pokud vás vysvětlení affiliate marketingu a stránek nabízejících tipy na dárky zaujalo, pusťte si celý podcast, který naleznete pod tímto článkem. K dispozici má video automaticky vytvořené české titulky, jak jinak než za pomoci umělé inteligence. Náš vlastní Gift Guide bez affiliate marketingu naleznete v doporučení na last minute vánoce a dárky.

Autor: VP - Autor článku vystudoval magisterský obor politické filozofie na Univerzitě Karlově v Praze a nyní se živí jako novinář na volné noze. 

 

vložil: Redakce DV

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn