Zrod krále: Amway na vrcholu víceúrovňového marketingu
foto: Ray Villalobos / Wikimedia commons / CC-BY/Sídlo Amway v USA
Společnost Amway nabízející kosmetické produkty a výživové doplňky se pomalu dostala na vrchol pyramidy světových víceúrovňových marketingů. Úspěch a dlouhodobá stabilita společnosti závisí na jednom klíčovém prvku.
Budoucnost nejstaršího víceúrovňového marketingu (mlm) na světě, společnosti Avon, je vzhledem k soudním sporům spojeným s uživateli, kteří dle obžaloby onemocněli rakovinou po aplikaci produktů s mastkem, relativně nejasná. Zatímco v Česku Avon posiluje a téměř před půl rokem se mu podařilo dostat svoje produkty do kamenných prodejen řetězce drogerie Rossmann, v USA jeho hvězda v podobě bankrotující Avon Products Inc. z důvodu kauzy s rakovinou postupně zapadá. Avon tak na pozici jedničky na trhu víceúrovňového marketingu postupně nahradila taktéž americká společnost nabízející podobné produkty, Amway.
Amway expertem víceúrovňového marketingu
Dle informací Direct selling news má totiž Amway roční zisk 7,7 miliard dolarů (asi 172 miliard Kč) a teprve za ním je gigant vlastnící Avon, brazilská společnost Natura&Co, se ziskem 5,3 miliard dolarů (přibližně 130 miliard Kč). Společnost Amway, jejíž název je složen ze slov „American” a „way” (americká cesta), založili v roce 1959 ve státě poblíž Velkých jezer Michigan dva veteráni z druhé světové války Jay Van Andel a Richard DeVos, ze kterých se v řádu několika desítek let stali jedni z nejbohatších Američanů. Přibližně o deset let dříve se oba stali prodejci pro společnost nabízející doplňky Nutrilite a v jeho obchodním modelu se inspirovali při založení své vlastní firmy, kterou složili z přibližně 5 000 dalších distributorů.
Již od začátku byl obchodní model společnosti Amway založen na přímém prodeji agentů v domácnostech, kteří nabízeli produkty a současně získávali nové zájemce o pozici prodejce. Každý z agentů podle nápadu zakladatelů společnosti nejprve nakoupil produkty se slevou u společnosti Amway a následně je prodal klientům s katalogovou cenou. Za každého nového prodejce měl navíc agent získat bonus. Prvním produktem byl univerzální tekutý prostředek na umývání, který byl současně dobře rozložitelný v přírodě. Jay Van Andel and Richard DeVos si na tento produkt koupili licenci a následně jej začali po tisících prodávat na základě svých prodejců.
Kouzlo úspěchu dnešní Amway je síť Vlastníků
Amway se dle informací The Business Model Analyst zaměřuje na produkty týkající se zdravé výživy, vybavení domácnosti, krásy, ale také sportu. Již v 70 letech začala firma expandovat do Evropy, Asie i Latinské Ameriky a nyní má agenty ve více než 80 zemích světa. Obchodní model společnosti zůstal víceméně stále stejný a je založený na tzv. Vlastnících podnikání Amway, kteří zaplatí registrační poplatek stanovený v České republice na 739 Kč a následně prodávají produkty společnosti. Zisk jednotlivých Vlastníků je založen jak na prodeji, tak i bonusech plynoucích za množství prodaných produktů nebo provize z dalších rekrutovaných prodejců.

Za tímto účelem se také konají větší setkání a školení informující Vlastníky, jak nabrat více členů. Podle podcastu illuminaughtii je Amway víceúrovňovým marketingem založeným na prodáváním výrobků jiných mlm, které společnost v minulosti koupila nebo jejich výrobky prodávala v rámci partnerství, jako v případě energetických nápojů XS Energy. Podcasterka porovnala ceny produktů Amway v oblasti domácnosti i kosmetiky se stejným zbožím jiných větších značek na trhu a také zhodnotila jejich ingredience. Nakonec došla k závěru, že výrobky nabízené Amway mají v porovnání se stejnými produkty dalších značek v pár případech i několikanásobně vyšší cenu při zachování podobného složení.
Otázka týkající se kvality produktů však vždy závisí spíše na zákaznících nebo odborných laboratořích zkoumajících složení látek v produktech. Ze zběžného pohledu na hodnocení produktů na stránce Amazon se zdá, že většina z výrobků Amway má hodnocení 4 nebo 5 hvězd, což není úplně špatné. Zdá se, že produkty jsou u zákazníků víceméně oblíbené, ale ty nejsou hlavním klíčem k úspěchu společnosti. Tím je totiž podle kritiků spíše pyramidové schéma prodejního modelu, který i přes kritiku a soudní spory stále drží společnost pohromadě. Otázku chování společnosti k Vlastníkům nebo právě problém pyramidového modelu si probereme v dalším textu.