Ve světě bankrot, v Česku úspěchy: kauzy kosmetického gigantu Avon

12. 01. 2025
Ve světě bankrot, v Česku úspěchy: kauzy kosmetického gigantu Avon
foto: Goodfon/Žena s pudřenkou a štětcem (ilustrační foto)

V Česku velmi oblíbená kosmetická značka Avon čelila v nedávné minulosti množství výzev. Poslední kauza spojená s karcinogenními produkty z poloviny minulého roku vedla k bankrotu matky.

Nejstarší multilevel marketing společnost na světě, Avon, a její produkty, mají na českém trhu svou stabilní pozici již desítky let. Zatímco popularita Avonu v Česku s každým rokem roste, naopak ve světovém měřítku její jméno i obraty v několika posledních letech klesají. Avon, totiž již není jedničkou mezi mlm a na první pozici ji podle Direct selling vystřídala firma Amway. Důvodem pro tento úpadek je hned několik kauz z posledních let, ale především také soudní spory, které velmi závažně poškodily značku Avon. V českém prostředí se však o těchto problémech hovoří jen málo. 

Luxusní kabelky a testování na zvířatech, kauzy čínského Avonu

 

V roce 2014 zasáhla Avon kauza spojená s její čínskou dceřinou společností. Podle informací Reuters měli řadoví zaměstnanci i vysocí představitelé Avon China mezi roky 2004 a 2008 darovat dárky v podobě luxusního zboží čínským vládním úředníkům a ve firmě také docházelo k falšování účetních knih. Úplatky měly vést k ovlivnění politiků za účelem získání licence na přímý prodej, omezení pokut a také potlačení negativního obrazu o společnosti Avon v médiích. Různé platby a dary čínským úředníkům nakonec dosáhly výše 1,65 milionů dolarů (asi 39 milionů Kč).

Tato činnost čínských zaměstnanců společnosti podle právního zástupce americké matky Avon Jeffa Benjamina porušila vlastní zásady společnosti. Z tohoto důvodu nakonec americký Avon  v soudním sporu přiznal svou vinu a souhlasil, že zaplatí poplatky ve výši 135 milionů dolarů (asi 3,3 miliardy Kč), které vedly k vyřešení občanskoprávních i trestních obvinění. V roce 2019 navíc Avon ohlásil, že ukončuje testování na zvířatech pro veškeré svoje produkty. Právě v Číně je však tento typ zkoušení produktů před užíváním člověkem pro některé kosmetické výrobky povinný, což vyvolalo množství kontroverzí a kritiky, která zpochybňovala pravdivost tvrzení Avonu.     

 

Pokrytecký boj Avonu s rakovinou

 

Avon je českému uživateli známý také především kvůli jeho iniciativě boje proti rakovině prsu, která byla v USA založena již na začátku 90. let a je jedním z hlavních pilířů společnosti. Za tímto účelem pořádá Avon i v Česku charitativní pochody, finančně podporuje programy prevence nebo posílá peníze přímo na výzkum léčebných metod rakoviny. I přes tuto rozsáhlou filantropickou iniciativu je absurdní, že sám Avon v posledních letech čelí obvinění z toho, že látky obsažené v jeho produktech uživatelům způsobily právě onemocnění rakovinou. 

V polovině roku 2024 totiž společnost čelila nejméně 400 žalobám lidí, kteří na základě zdravotních zpráv doložili, že jim produkty Avonu obsahující mastek způsobily rakovinu. Mastek je podle Mesothelioma Guide kvůli svým schopnostem absorbovat vodu důležitou součástí téměř každého pudru na tvář nebo očních stínů, ale je s ním spojeno navíc také jedno zásadní nebezpečí. Často se totiž těží v oblastech, kde se vyskytuje azbest, u něhož jsou prokázány jeho karcinogenní účinky. Při těžbě mastku tak může dojít k jeho kontaminaci azbestem, která následně u uživatelů může vyvolat rakovinu. Podobným kauzám ve spojení s mastkem v minulosti čelily také společnosti Johnson & Johnson, Revlon, Estee Lauder nebo L'Oréal. 

         Minerál mastek

V souvislosti s těmito obviněními proto společnost Avon Products Inc. v průběhu léta 2024 vyhlásila bankrot, který má docílit zproštění společnosti od odpovědnosti za případné vyplacení odškodného. Avon Products Inc. však neprodává produkty v USA, ale je nadále holdingovou společností zajišťující fungování v ostatních zemích světa. Avon Products proto podala žádost o bankrot z toho důvodu, aby její americká odnož, New Avon patřící pod korejský LG Household & Health Care, mohla dále pokračovat a nebyla poškozena soudním sporem. 

Tento právní krok označovaný jako Texas Two-Step je známou strategií společností, které se chtějí vyhnout odpovědnosti za soudní spory. Od srpna 2024 je však ve spojení s dalším vývojem sporu i samotné firmy ticho po pěšině a pravděpodobně je stále brzy odhadovat, zda bude tato poslední kauza pomyslným hřebíčkem do rakve společnosti. Jisté je však to, že od prodeje společnosti Avon Products Inc. brazilskému kosmetickému gigantovi Natura & Co. v roce 2020 na tom značka Avon není příliš dobře. Česká odnož Avonu však i přes bankrot matky pokračuje dál v expanzi a od září 2024 jsou dokonce produkty společnosti dostupné v řetězcích drogerie Rossmann. Nic tedy nenasvědčuje tomu, že by byli čeští uživatelé kontroverzemi nějak poškozeni. 

Více o dalších kauzách společnosti Avon naleznete ve videu pod článkem. 

 

 

vložil: Redakce DV

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn