Barbie z Číny má útrum: „V USA už neprodá ani jednu hračku,” vyhrožuje Trump
foto: Sarah Lou / CC BY 2.0 / Flickr.com/Barbie panenka a prezident Donald Trump
Další bitva Donalda Trumpa. Tentokrát si vzal na mušku výrobce ikonických panenek Barbie. Americký gigant Mattel se ale nebojí, přesun výroby do USA odmítá a připravuje protiútok.
Důsledky Trumpových celních reforem stále vyplouvají na povrch. Jednou z nových obětí je americká firma Mattel, známá především díky světoznámým panenkám Barbie a Ken. Podle Economic Times pochází přibližně 20 % hraček Mattel dovážených do USA z Číny. Nové tarify ale mění staré pořádky: výroba v Číně se přestává vyplácet. Jenže místo návratu do USA Mattel oznámil, že výrobu rozšíří jinde. A tím prezidenta naštvali.
Donald Trump se netají tím, že chce firmy přinutit k návratu výroby na americkou půdu. Když se dozvěděl, že Mattel tuto možnost zcela odmítl, rozhodl se přitvrdit. Pohrozil další tarifní válkou, tentokrát přímo s firmou, na kterou by uvalil dodatečné 100% clo. V Oválné pracovně se nechal slyšet že se nebojí potrestat Mattel: „Slyšel jsem, že Mattel řekl: ‚Budeme se bránit, půjdeme jinam.‘ Tak ať si jdou. Dáme na jejich hračky 100% clo a v USA neprodají ani jednu. A to je jejich největší trh”
Mattel je více než Barbie a Ken
Mattel však nevyrábí jen světoznámou značku panenek Barbie. Společnost je druhým největším výrobcem hraček na světě hned po dánském Legu. Portfolio firmy Mattel totiž zahrnuje mimo jiné značky jako Hot Wheels, karty UNO, nebo panenky American Girl. Pod jeho značku spadají i licencované produkty z franšíz jako Toy Story, Jurský park, Hello Kitty nebo Auta. A problém se zdaleka netýká jen Mattelu. Podle dat Newsweeku se až 80 % všech hraček na světě vyrábí v Číně. I když tedy Mattel bojuje v první linii, prezidentův hněv vlastně dopadá na celý hračkářský průmysl.
Trump si to, ale vykládá jinak. Podle něj je totiž problémem nikoliv clo, ale rozmazlený spotřebitel a obchodní deficit s Čínou. V rozhovoru pro Meet the Press pronesl: „Nemyslím si, že krásná jedenáctiletá holčička potřebuje třicet panenek. Tři nebo čtyři stačí. A to, co jsme dělali s Čínou, bylo prostě neuvěřitelné. Měli jsme obchodní deficit v řádu stovek miliard dolarů,“ komentoval situaci současný prezident Trump.
Podle portálu Statista měl celosvětový trh s hračkami a hrami v roce 2022 hodnotu přes 122,9 miliardy dolarů, z toho samotné Spojené státy mají letos (2025) generovat tržby ve výši 41,7 miliardy. A většina těchto hraček stále pochází právě z Číny, respektive, zboží je zde stále vyráběno. Myšlenky Trumpa samozřejmě dávají smysl, ale je jasné, že potřeba vlastnit „třicet pět panenek" rozhodně není rozhodnutí samotných dětí. Jedá se o jasný důsledek dlouhodobého trendu, dle kterého se řídí širší americká konzumní společnost, tedy hromadit a hromadit stále nové a zajímavé věci.
Psali jsme
Trumpova obchodní ofenziva míří nejen na ocel a auta, ale i na Mickeyho. Nová cla na čínské zboží mohou proměnit americké zábavní parky v luxus…
Mattel necouvá. Výroba zůstane jinde, hračky zdraží
Předseda představenstva a CEO Mattelu Ynon Kreiz uvedl, že přesun výroby do USA je velmi nepravděpodobný. Výroba ve Spojených státech je podle něj příliš drahá a firmě by se ekonomicky nevyplatila. Namísto toho bude společnosst diverzifikovat produkci v ostatních státech, zvýší ceny hraček na americkém trhu a do roku 2026 sníží podíl dovozu z Číny pod 15 %. Hračky od Mattelu tak přeci jen dražší nakonec budou a tíhu cel odnesou zase běžní obyvatelé USA a nikoli velké společnosti.