Benzín máme pořád levnější než sousedi. Jak je na tom svět?

13. 05. 2025
Benzín máme pořád levnější než sousedi. Jak je na tom svět?
foto: By © European Union, 2025 / CC BY 4.0 / Wikimedia Commons/na čerpací stanici

V některých státech stojí benzín méně než balená voda. Jinde jde o luxus, který si jen tak někdo nemůže dovolit. Kde je benzín nejlevnější, kde nejdražší a jak si v tomhle globálním žebříčku vede Česko?

Přestože ropa jako surovina má globální cenu, maloobchodní ceny benzínu se mezi jednotlivými zeměmi výrazně liší. Odvíjejí se od kombinace několika faktorů, od domácí politiky přes obchodní a tranzitní dohody až po míru vlastní těžby. Na první pohled ale platí jednoduché pravidlo: kde teče ropa, tam je benzín skoro zadarmo. Jasným důkazem je trojice zemí s obrovskými ropnými rezervami a také velice štědrými státními dotacemi. Co mají všechny tyto státy společné?  Autoritativní režim, který jasně drží v rukou ropné rezervy. Jde totiž o: 

  • Venezuelu: 0.601 CZK/litr
  • Írán: 0.628 CZK/litr
  • Libyi: 0.768 CZK/litr

 

 

Ráje na zemi, ale jen ropné


Pro všechny tři země platí, že extrémně nízké ceny jsou odrazem domácí politiky a stavu ropného průmyslu. Například ve Venezuele vláda silně dotuje paliva, aby zůstala dostupná i pro jinak velice chudou populaci. Země přitom čelí vleklé ekonomické krizi, kterou provází i nedostatkem základních potřeb a potravin. Dotovaný benzín tak působí spíš jako symbolické gesto, jakési „chleba nemáme, ale nádrž natankujete“. Írán i Libye fungují na podobné logice: levné palivo jako výměna za jinak bídnou situaci. Ekonomicky jsou oba státy rovněž v hluboké krizi. Ale dokud ropa tryská ze země, loď se nepotápí.

 

 Kde je benzín nejdražší?

Na opačném konci cenového spektra se nacházejí státy, kde je benzín luxusem. Za vysoké ceny zde vděčí kombinace vysokého daňového zatížení, ekologických politik a často i geografických nevýhod, například nutnosti veškeré palivo dovážet. Zároveň to jsou, ale často státy které patří k těm nejvyspělejším na světě. Cena paliv tak do určité míry odráží nejen náklady, ale i ekonomickou toleranci obyvatelstva.

  • Hongkong: 75.990 CZK/litr 
  • Island: 52.452 CZK/litr 
  • Dánsko: 47.696 CZK/litr
  • Nizozemí: 46.804 CZK/litr
  • Singapur: 46.550 CZK/litr
  • Švýcarsko: 46.340 CZK/litr 

Světovým rekordmanem je Hongkong. Podle analýzy portálu South China Morning Post (2023) zaplatí tamní řidiči při průměrném ročním nájezdu 16000 kilometrů za benzín zhruba 3395 USD, tedy přibližně 76000 korun ročně. Důvodů, proč je palivo tak drahé, je hned několik. Podle portálu Vocal Media jde především o vysoké náklady na dovoz. Vzhledem ke své omezené rozloze a absenci těžkého průmyslu je Hongkong plně odkázán na dovoz hotových ropných produktů. Veškerý benzín proto putuje do města už rafinovaný a drahý. Dále hrají roli vysoké daně, protože paliva jsou výrazně zdaněna jako součást veřejných příjmů. A do třetice je tu omezená konkurence: zdejší trh s pohonnými hmotami je vysoce koncentrovaný, takže s cenami se prakticky nehýbe.

Jak je na tom Česko?

Česká republika si v globálním žebříčku cen benzínu drží přibližně střední pozici. K 6. květnu 2025 činila průměrná cena benzínu 1,557 dollarů za litr, tedy přibližně 34.180 Kč. To je o něco víc než světový průměr, který podle GlobalPetrolPrices aktuálně činí 1,26 USD za litr (asi 28 Kč). Z evropského pohledu je Česko zhruba v poslední třetině benzinového pelotonu. Méně než u nás zaplatíte například Rumunsku (33.492 CZK/litr) nebo Bulharsku (29.675 CZK/litr), o něco víc naopak u našich sousedů, na Slovensku (36.994 CZK/litr) nebo v Polsku (34.285 CZK/litr). 

Tagy

▼-0.33%
1 den
▼-0.23%
1 týden
▼-0.47%
1 měsíc
▲+5.28%
1 rok
Akcioměr 51.02%
info
▲+4.62
1 den
▲+10.02
1 týden
▲+9.94
1 měsíc
▲+14.01
1 rok
Index stresu 44.56
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn