Black Friday v USA: lidé utratí až trojnásobek HDP ČR
foto: Powhusku / Flickr/Lidé čekající frontu před obchody na Black Friday v USA
Black Friday, tedy v češtině černý pátek, je pro mnohé synonymem předvánoční nákupní horečky. Původ názvu, tajemství slev, kolik Američané plánuje utratit jak velké prostředky stejně jako názor samotných obchodníků a PR expertů na tento den vás může překvapit.
Na konci listopadu, většinou poslední víkend v tomto měsící, se odehrává nákupní šilenství jménem Black Friday. Množství internetových, ale také kamenných obchodů nabízí často velmi velké slevy pohybující se v desítkách procent. Pokud proto chcete výhodně nakoupit vánoční dárky nebo také elektroniku, vybavení domácnosti nebo třeba jen kosmetiku, pátek 29. listopadu a po něm následující víkend je pro vás podle mínění obchodníků ideální dobou. Tradice nákupního šílenství původně pochází USA, kde má relativně dlouhé více než šedesátileté kořeny. Již málokdo ví, jaká je však samotná historie tohoto pojmu a jeho důsledky.
Black Friday původně nebyl šťastným dnem nákupů
Black Friday totiž vždy nebyl pouze „svátkem konzumu”, ale nese s sebou poměrně zajímavou historii. Původně tento termín totiž neměl nic společného s nakupováním nebo radostí z pořizování nových věcí, ale bylo tomu právě naopak. Termín Black Friday totiž dle informací Huffpost označoval kolaps amerického trhu se zlatem, k němuž došlo již v druhé polovině 19. století v roce 1869. Právě v tento osudný pátek spekulace se zlatem způsobily vážné ekonomické problémy, které ovlivnily Spojené státy ještě na několik dalších let.
Spojení Black Friday s nakupováním přišlo až v době studené války
O téměř sto let později v roce 1951 byl dle magazínu Snopes termín Black Friday opět použit avšak jako označení jiného chaosu a to dnu volna, který si někteří pracovníci brali po svátku Dne díkuvzdání. Tento významný americký sváteční den připomínající první společnou věčeři mezi Otci poutníky a původními americkými domorodými obyvateli totiž tradičně připadá na čtvrtý čtvrtek v měsíci listopadu. Na základě toho je proto logické, že byl pátek, kdy si pracovníci brali volno a vytvořili tím na mnoha pozicích nemalé problémy, brán jako černý pátek.
Pojem Black Friday začal být dle Huffpost spojován přímo s nakupováním až v 50. a 60. letech 20. století ve Filadelfii, největším městě Pensylvánie. Tamnější policie ho využívala k popisu chaosu způsobeného dopravními zácpami a davy lidí na ulicích, které mířily do centra města na velké nákupy po Dni díkůvzdání. Právě Den díkuvzdání byl totiž pomyslným mezníkem mezi podzimem a zimním obdobím završeným Vánocemi, kdy se v obchodech začaly prodávat vánoční dekorace, dárky, stromky a další potřeby na největší svátky v roce.
Termín tak zpočátku podobně jako v předešlých dvou případech nesl negativní konotace, protože policisté i zaměstnanci obchodů často čelili přepracování a stresu. Především v posledních několika letech navíc také samotné označení „Black” (černý) podle mnohých odborníků na reklamu nevypadá pro zákazníky příliš pozitivně a je proto často nahrazován jinými přídavnými jmény. Určitě jste ve spojení s velkými slevami nákupních center nebo online portálů někdy zaslechli pojmy jako „cyber monday” nebo „big friday”, jejichž cílem je právě vyřešit možné negativní předsudky spojené s černou barvou.
Tajemství slev Black Friday
Slevy spojené s Black Friday se nejčastěji pohybují v rozmezí mezi 30-70%. Ve světle těchto skutečností se proto nabízí otázka, jak je možné, že prodejci dokáží produkty prodávat s tak vysokou slevou a stále na produktech vydělat. Při nákupech je proto vždy třeba být na pozoru, zda je pro nás konkrétní sleva skutečně výhodná, protože některé obchody záměrně zvyšují ceny produktů předem, aby v zákaznících vytvořili iluzi velké úspory nebo nás naopak přesvědčili o koupi něčeho, co vlastně nepotřebujeme.
To však neznamená, že většina obchodníků se neřídí správnými obchodními praktikami. Právě Black Friday, s ním spojený víkend a případně také pondělí označované jako cyber monday (kyber pondělí), jsou stále pro většinu obchodníků jedním z nejdůležitějších dnů v roce. Podle odhadů amerického Národního maloobchodního svazu (NRF) tvoří tržby z tohoto dne významnou část ročních zisků mnoha obchodníků a v tomto roce jen v USA plánuje slev využít více než 183,4 milionů lidí. Ti by podle odhadů NRF za listopad a prosinec mohli postupně utratit až 989 miliard dolarů (asi 23,6 bilionů Kč), což je neuvěřitelné číslo. Jedná se totiž o téměř trojnásobek HDP České republiky.