BYD vs CATL: čínské kočky se hašteří o Evropu, Kuvajt tleská

21. 05. 2025
BYD vs CATL: čínské kočky se hašteří o Evropu, Kuvajt tleská
foto: By Strilets - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=113405636/Electric car BYD E2 on parking White Back

CATL vystřelila na burze a přepsala letošní žebříčky IPO. Čínský gigant na baterie pro elektromobily nabral skoro 5 miliard dolarů a rovnou ohlásil expanzi do Evropy. Pentagonu se to nelíbí, firmu poslal na blacklist s nálepkou „čínská vojenská společnost“. Co z toho bude?

Zpráva že akcie společnosti CATL, čínského giganta v oblasti baterií, vzrostly o více než 16 % během jediného dne, včera 20. května, obletěla celý svět. IPO v hodnotě 4,6 miliardy dolarů se tak stalo největší emisí akcií letošního roku. Jak uvedl The Economist, zájem investorů byl obrovský: institucionální nabídka byla přeupsána 15,2krát, ta retailová dokonce 151krát. Tohle se ale dalo čekat. V éře elektromobilní mánie se není čemu divit. CATL není žádný startup z garáže, ale značka, která ovládá třetinu globálního trhu s lithium-iontovými bateriemi. Jejich články najdeme v autech značek jako Tesla, BMW, Mercedes nebo Toyota.

Vstup na hongkongskou burzu však nepřitáhl pouze pozornost místních investorů, ale především také zahraničních, které zaujala nejen expanze společnosti do Evropy. O akcie projevili zájem mimo jiné Kuwait Investment Authority nebo italská rodina Agnelli, pod kterou patří značka Fiat. Kuwait Investment Autority je vlastně státním fondem Kuvajt, který má na starost správu státních rezerv země. Zájem Kuvajtu ale není věcí náhody, ale spíš kalkulu. 

Čína a Kuvajt nejlepší přátelé?

 

Kuvajt a Čína udržují již řadu let dlouhodobé přátelské vztahy založené na vzájemném respektu a prospěchu. Jen o měsíc dříve v dubnu 2025 proběhlo v Pekingu páté kolo politických konzultací mezi ministerstvy zahraničí obou zemí, které potvrdilo závazek k dalšímu prohlubování strategického partnerství. Jedním z bodů budoucí spolupráce má být právě zelená a udržitelná energie včetně baterií pro její zachycení. Podpora právě společnosti CATL ze strany Kuvajtu tak je pravděpodobně důsledkem této širší spolupráce.

Vazby mezi společností CATL a čínskou vládou jsou totiž dlouhodobě velmi úzké. Společnost dostává od Číny miliardy juanů ročně. Jen za první pololetí minulého roku obdržel CATL na státních příspěvcích dle NA asi 3,85 miliard juanů, což je asi 11,7 miliard Kč. Příspěvky se však s časem zvyšují. O rok dříve obdržela společnost CATL až dvojnásobně vyšší dotace oproti předchozímu roku ve výši asi 5,72 miliard juanů. CATL se tak stal největším příjemcem státních dotací v Číně a předčil i velké státní ropné společnosti. Mimo ekonomickou podporu se také v souvislosti s některými lidmi ve vedení společností CATL hovoří o úzkém spojení s vládou a komunistickou stranou Číny.

 

 

Invaze CATL do Evropy

 

S finanční injekcí přichází i očekávání expanze. A cíl je jasný, trh ráje elektromobilů a miláčků zelené energie: Evropa. Paradoxně ale nová „megafactory“ nevyroste v Německu, Skandinávii ani ve FranciiVýběr padl na Maďarsko, kde sice zelená agenda zrovna nejede, ale průmyslové podmínky ano. A je tady navíc jeden další bonus. Země totiž nemá špatné vztahy s Čínou.

Jak oznámila společnost v tiskové zprávě, nová továrna vyroste v Debrecínu. Půjde už o druhý výrobní závod CATL v Evropě. Ten první byl otevřen v roce 2023 v Německu. Výroba má začít už příští rok a plánovaná kapacita je nejenom ambiciózní: 100 gigawatthodin ročně. To znamená miliony baterií a dodávky přímo pro evropské automobilky. V hledáčku jsou značky jako BMW, Mercedes i Stellantis.

BYD vs CATL, čínská bitva o Evropu

 

CATL ale není jediný gigant z Číny, který si brousí zuby na evropský trh. Na záda mu dýchá další obr, BYD, zkratka pro „Build Your Dreams“. Firma vznikla v roce 1995 v Šen-čenu a původně vyráběla baterie do mobilů. Od té doby, ale urazila pořádný kus cesty. Dnes zvládne dokonce i kompletní elektroauto, a podle CNN, se to daří více než úspěšně: v roce 2023 dokonce předběhla Teslu v počtu prodaných elektromobilů.

BYD dnes drží druhé místo na globálním trhu s bateriemi s podílem 16,7 % (Q1 2025). Její obchodní model se však od CATL výrazně liší. Zatímco CATL staví na partnerstvích a dodavatelských kontraktech, BYD si buduje téměř celý dodavatelský řetězec sama. Vyrábí si baterii, auto i vlastní čipy, vše pod jednou střechou. A stejně jako CATL, i BYD se zabydluje v Evropě. Svoji první továrnu staví v maďarském Szegedu

 

 

 

CATL a Americký blacklist: Made in China = Made for war?

 

Zatímco Evropa otvírá dveře, Amerika je pro čínskou značku CATL úplně zabouchla. Už v lednu 2025 zařadilo americké ministerstvo obrany CATL na černou listinu s nálepkou „čínská vojenská společnost“. Firma se brání a podle oficálních vyjádření nemá s čínskou armádou nic společného. Rozhodnutí USA tak označila za velkou chybu pro její trh s elektromobily. Navrch přidala právní kroky. A to navíc tento krok ani neudělal Trump.

Vláda USA však udělala rozhodně dlouhou čáru přes rozpočet podnikateli Elonovi Muskovi. CATL totiž dodává baterie i do některých vozů Tesla. V praxi tak americký zákaz znamená: žádné federální zakázky, složitější přístup k americkým technologiím a symbolický šrám na pověsti celé společnosti. Právní kroky jsou tedy za čínskou značku na místě.

Otázkou navíc zůstává, co bude dál s projekty na americké půdě. CATL totiž napájí velké systémy pro ukládání energie v Nevadě a Texasu. Možná i proto firma ohlásila přesun ambicí jinam a to největší projekt bateriového úložiště na světě. Podle nového plánu tento gigant vznikne ve Spojených arabských emirátech.

 

CATL roste. Zbytek světa spíš počítá ztráty

 

Zatímco Západ řeší dotace a recyklaci, Čína vyrábí. CATL dnes není jen největší výrobce baterií na světě, je dvakrát větší než jeho nejbližší konkurent, společnost BYD. A to BYD vyrábí i samotná auta. CATL provozuje jedenáct továren napříč Čínou, zaměstnává přes 100 000 lidí, vlastní lithiové doly i větrné elektrárny. LG Energy Solution, největší hráč mimo Čínu, loni skončil ve ztrátě. CATL mezitím expanduje, jen za posledních pár let zvýšil podíl zahraničních příjmů ze 4 na 30 %. A tím rozhodně nekončí.


Tagy

▼-0.33%
1 den
▼-0.23%
1 týden
▼-0.47%
1 měsíc
▲+5.28%
1 rok
Akcioměr 51.02%
info
▲+4.62
1 den
▲+10.02
1 týden
▲+9.94
1 měsíc
▲+14.01
1 rok
Index stresu 44.56
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn