Mafia nebo Kingdom Come: České hry dobývají svět, ale co na to stát?
foto: Everton - Goodfon/Česká hra Kingdom Come: Deliverance
Český videoherní průmysl si i přes svůj menší objem a omezené financování dlouhodobě drží silnou pozici a respekt na světové scéně. Přesto se české herní firmy potýkají s velkými problémy, které chce řešit nový zákon o audiovizi ze začátku roku 2025.
Český videoherní průmysl není ve srovnání se světovou produkcí vzhledem ke svému menšímu objemu i financím žádným ořezávátkem a dlouhodobě vykazuje úspěchy na globální scéně. Mezi nejúspěšnější patří legendární série Mafia poprvé vydaná v roce 2002 studiem 2K Czech, která si získala oblibu hráčů po celém světě a dočkala se i úspěšného remaku. Mezi významné tituly patří také historická RPG Kingdom Come: Deliverance z roku 2018 od Warhorse Studios. Ta se odehrává v období středověku a je oblíbená nejen díky detailnímu zpracování historických událostí, ale i otevřenému světu a realistickému přístupu k boji. Jen před několika dny se hráči dočkali uvedení druhého dílu.

I přes úspěchy český herní průmysl jen přežívá
Navzrody celosvětové popularitě těchto a mnoha dalších herních titulů, mezi něž patří hry The Witcher 3, Beat Saber, Soma nebo ARMA, je český videoherní průmysl v posledních několika letech na vrtkavé ploše a podle některých větších kritiků se potýká se závažnými problémy. Nadějní tvůrci totiž nejsou ohodnoceni nebo nemají prostředky na vývoj. Podle statistik Asociace českých herních vývojářů se v roce 2023 navíc snížil obrat tohoto odvětví na 5,54 miliardy korun a zisk klesl na 1,94 miliardy. Naději na opětovné oživení tohoto odvětví a rozsáhlejší zaslouženou podporu pro herní vývojáře však může nabídnout nový zákon o audiovizi, který nabyl účinnosti 1. ledna 2025.
Předchozí verze zákona o audiovizi nezohledňovala videoherní průmysl, což bylo důsledkem jeho relativně krátké historie a nižšího společenského a ekonomického významu. S rostoucí globalizací a vlivem videoher nejen na českou kulturu a ekonomiku, začali naši zákonodárci tento segment brát vážněji. Novela zákona z 1. ledna 2025 nyní staví videohry na roveň tradičním audiovizuálním tvorbám, jako je kinematografie, a umožňuje českým herním vývojářům čerpat státní dotace. Jelikož již v minulých letech bez podpory čeští vývojáři ukázali, že mají nadání na to zaujmout zahraniční hráče, od novely je očekáváno razantní zlepšení jejich současné finanční situace.
Podpora od státu pro herní vývojáře není jen tak
Nová podpora pro české vývojáře je založena na dotaci s podílem na zisku. Tento přístup znamená, že příjemci dotace budou muset z výnosů své videohry následně zpět České republice vrátit určité procento do fondu, ale tato částka je omezena a pro vývojáře tak není likvidační. Je totiž stanovena na maximální výši dříve poskytnuté dotace. Tento model vychází z úspěšných zahraničních zkušeností, například z Irska, Německa nebo Dánska, kde již mají několik let schválené režimy podpory pro digitální hry. Herní vývojáři tak pravděpodobně konečně, stejně jako další umělci nebo kreativci, budou mít přístup k veřejným financím, které budou moci investovat do dalšího vývoje a inovací, což v konečném důsledku podpoří růst tohoto odvětví.
Veřejná podpora pro videoherní průmysl však není jen otázkou české legislativy, ale podléhá širším pravidlům Evropské unie, která veřejnou podporu v této oblasti obecně zakazuje. České ministerstvo kultury tak musí získat od Evropské komise výjimku pro financování tohoto odvětví. Přestože to představuje administrativní náročnost, některé evropské státy, jako Irsko, již například získalo daňovou úlevu pro digitální hry. Náš západní soused Německo zase poskytuje přímé granty od roku 2020 a Dánsko má výjimku již od roku 2017.
Novela zákona o audiovizi ukazuje, že český stát si začíná uvědomovat důležitost videoher jako kulturního a ekonomického fenoménu. Podpora herního průmyslu formou dotací a změny legislativy představují klíčový krok směrem k posílení postavení českých videoher na globální scéně. Herní průmysl v Česku má před sebou velkou budoucnost, a pokud se využijí možnosti státní podpory, může český trh s videohrami dosáhnout velmi dobré pozice na mezinárodním trhu, ale především respektu v hráčské komunitě. Potenciál již u českých vývojářů existuje a je třeba jej kultivovat.
Autor: Jan Evím