Čínský export utrpěl největší propad od začátku pandemie. Obchod s Ruskem však dosáhl rekordních výšin
foto: Pixabay/ilustrativní
Čínský export čelí nejvýraznějšímu poklesu od začátku pandemie, když se v červnu snížil o 12,4 procenta. Dovoz také klesl o 6,8 procenta. Tento vývoj představuje výzvu pro čínské výrobce, zatímco zahraniční ekonomiky bojují s inflací a rostoucími úrokovými sazbami. Na druhou stranu se obchodní výměna mezi Čínou a Ruskem vyšplhala na rekordní úroveň.
Čínský export utrpěl nejvýraznější pokles od začátku pandemie covidu-19 v červnu, kdy se snížil o 12,4 procenta, zatímco dovoz klesl o 6,8 procenta, píše server ČTK. Tyto údaje, zveřejněné čínským celním úřadem, naznačují, že čínští výrobci se snaží najít odbyt pro své zboží v době, kdy zámořské ekonomiky bojují s inflací a rostoucími úrokovými sazbami. Očekávání byla pozitivnější než konečný výsledek.
Druhá největší světová ekonomika by měla růst jen kolem 3 procent ročně, což je méně než polovina tempa posledního desetiletí. Tato situace vytváří dojem recese. Čínská vláda stanovila cíl růstu hrubého domácího produktu (HDP) na přibližně 5 procent pro tento rok.
"Slabý vývoz a deflační tlak zvýší poptávku po podpoře, ale nemyslím si, že rozsah podpory bude obrovský," uvedl pro server Reuters Xu Tianchen, hlavní ekonom Economist Intelligence Unit. "Důvodem jsou fiskální omezení vlády, která si musí půjčovat více peněz na financování větších výdajů," dodal.
Zatímco čínský export klesá, obchodní výměna mezi Čínou a Ruskem dosáhla nejvyššího objemu od začátku ruské invaze na Ukrajinu, tedy 20,8 miliard dolarů. Čína kupuje zlevněnou ruskou ropu, uhlí a kovy. Objem vývozu z Číny do Ruska tedy meziročně vzrostl o téměř 91 procent. V ruském automobilovém průmyslu také dominují čínské značky jako Haval, Chery a Geely, které nahrazují západní značky opouštějící Rusko kvůli sankcím zavedených po konfliktu na Ukrajině.