Fenomén tzv. „růžových daní“, ženy si za některé produkty připlatí více

11. 03. 2023
Fenomén tzv. „růžových daní“, ženy si za některé produkty připlatí více
foto: Pixabay/ilustrativní

„Růžová daň“ je fenomén přirážky na dámské produkty. Rozdíl mezi cenou stejného produktu v dámské a pánské variantě se stal častým předmětem kritiky velkých společností. Došlo od té doby k nějakému posunu?

Co je to takzvaná „růžová daň“? Nejedná se o žádnou oficiální přirážku k ceně zboží odváděnou státu, ale určitou formu cenové diskriminace. U některých především kosmetických produktů si ženy připlatí pouze za to, že je určen pro něžné pohlaví. Tohoto fenoménu jste si mohli všimnout téměř v každé drogerii nebo u obchodů s oblečením. Pozorovat se dá ovšem pouze u stejných produktů v „růžové“ i „modré“ variantě. Často za stejné balení antiperspirantu pro muže a ženy zaplatíte odlišné částky.

Investopedia v článku autorky Amy Fontinelle uvádí, že přestože zákazníci tento jev pozorují již od devadesátých let velké pozdvižení způsobil až nedávno. Několik států US dokonce zavedlo zákony pro potlačení genderové diskriminace a nejednou tento návrh padl i na federální úrovni. Výzkum New York City Departement of Consumer Affairs došel k závěru, že u více jak 800 dámských produktů se platí minimálně 7% přirážka, sdílí na svých stránkách společnost Eppi.

V současné době situace již není tak špatná, jelikož tato aféra měla na mezinárodní scéně velký ohlas. Nicméně za sebe mohu říci, že v České republice pořád na některé podražené produkty pro ženy narážím. Nejpostiženějšími odvětvími jsou například kosmetika, oblečení nebo věci pro děti.

Příklady z České republiky

Velké mezinárodní firmy si na tento fenomén vzhledem k velké kritice ze strany společnosti, daly velký pozor. Přesto se najdou příklady, kdy je „růžová daň“ stále zřejmá,

Já osobně si nejvíce všímám antiperspirantů značky Rexona v drogerii DM, kde pánskýdámský antiperspirant sice stojí stejně, ale ten pro muže je o čtvrtinu větší. Cena je zde uvedena 74,90 korun za kus. Musím ale naopak zmínit, že značka DM Balea drží dlouhodobě stejné ceny pro obě pohlaví.

Velký rozdíl je také v ceně kadeřnických služeb. Dle mého průzkumu se nabízí pánský střih kolem 500 korun, kdežto dámský od 1 000 korun výše.  Delší vlasy, delší starosti, nicméně zdvojnásobit poplatek je přeci jen hodně.

Takovýchto případů by se dalo najít více, Na druhé straně však lze uvést, že se situace postupně lepší.

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn