Spasí generace Z Avon nebo Amway?
foto: Loris / Pexels/Vitráž hrdiny v brnění s anděly
Giganti na trhu s přímým prodejem produktů, značky jako Avon, Tupperware, Amway nebo Herbalife se potýkají s nemalými problémy. Nadějí na spásu by mohli být dospívající členové generace Z. Nebo taky ne.
Současná situace gigantů víceúrovňového marketingu (MLM nebo také multi level marketing) jako Avon, Amway nebo Tupperware není pro několik příštích let příliš jasná. Značky se již několik let potýkají s poklesem prodejů. Dceřiná společnost Avonu, americká Avon Products Inc., je v krachu v souvislosti se soudním sporem se zákazníky, kteří onemocněli rakovinou. Tupperware na podzim minulého roku z důvodu vysokých dluhů podal žádost o pomoc před bankrotem. Jediný Amway se pomyslně stále drží nad vodou. Jeho zisky sice také klesají, ale vedení společnosti zatím situaci na rozdíl od konkurence zvládá relativně dobře. V roce 2023 navíc Amway dokázal předběhnout Avon na pozici MLM s největším prodejem.
Psali jsme
Vše nasvědčuje tomu, že za pár let prodej kosmetiky, čistících prostředků, doplňků stravy nebo obalů na potraviny, které jste si mohli koupit…
Někteří si přejí zánik MLM společností, ty se však stále drží na trhu zuby nehty
Kritici MLM společností, kteří si přejí jejich co nejrychlejší vymizení z trhu, dlouhodobě negativně hodnotí především prodejní model těchto společností založený na přímém prodeji. Ten totiž může často zavádět k praktikám pyramidového schématu nebo tzv. letadla, jelikož některým společnostem může jít více o nábor nových prodejců než o samotný prodej produktů. U prodejců může být totiž odkup produktů pro prodej často podmínkou pro jejich vstup nebo další setrvání ve společnosti, což garantuje MLM firmě pravidelný příjem. Tento systém tak vyvíjí nemalý tlak na prodejce, který pokud produkty neprodá, i přesto je musí velmi často zaplatit.
Kritici z řad bývalých prodejců nebo ekonomických expertů na podvodné finanční praktiky očekávají postupné odpadání zájmu o vstup do MLM společností. Této skutečnosti navíc nahrávají také statistiky největšího trhu s víceúrovým marketingem na světě, Spojených států. Podle dat Statista totiž počet lidí, kteří se ve Spojených státech angažují v přímém prodeji, za posledních pět let klesl. Zatímco před dvěma lety dosáhla komunita prodejců i zákazníků nejvyššího počtu za posledních několik let a to více než 50 milionů osob, do roku 2023 se tento počet snížil na méně než 44 milionů Američanů.
MLM by měla zachránit generace Z
Zastánci formátu přímého prodeje jsou však i proti statistikám stále spíše pozitivní a zásadní zlom očekávají především od příchodu nové generace Z do trhu s MLM. Právě mladí patřící do generace Z, tedy lidé, kteří se narodili od začátku milénia přibližně do roku 2010, mají totiž mít právě ideální schopnosti pro to stát se prodejci společností s modelem založeným na přímém prodeji. Podle Minu Chandran z Epixel MLM Software mají totiž lidé patřící do generace šest základních povahových rysů, které nahrávají k tomu, aby se stali ideální distributorskou základnou jakékoli MLM společnosti.
Mezi tyto klíčové vlastnosti patří především důraz na individualitu a svobodu, snaha o to přispět k dobru společnosti, víra v dialog při řešení konfliktů, důraz na ověřené informace a výzkum, ale především také snaha o finanční samostatnost na základě flexibilního zaměstnání, které je otevřené kreativním nápadům. Podle Chandran jsou navíc příslušníci generace Z ochotní propagovat pouze produkty, o jejichž kvalitě jsou opravdu také sami přesvědčeni a to navíc posiluje jejich další odhodlání. Právě z tohoto důvodu se proto Chandran domnívá, že může být práce založená na prodeji produktů MLM společností a osobním vztahu se zákazníky pro příslušníky generace Z ideální.
Jako člověk, který se narodil někde na pomezí generace Z a tzv. Mileniálů se však domnívám, že toto pozitivní hodnocení přínosu generace Z pro MLM společnosti na základě našich specifických vlastností je trochu přikrášlené. Jsem naopak toho názoru, že výše zmíněné vlastnosti generace Z se mohou pro MLM společnosti velmi rychle přeměnit v množství problémů. Většina velkých gigantů na trhu s MLM se totiž potýká nejen s nálepkou pyramidových schémat, ale také čelí množství kauz spojených s poškozením zdraví svých zákazníků. Příslušníkovi generace Z proto bude trvat jen několik minut, aby si všechny tyto informace zjistil a o MLM společnost se s konečnou platností přestal zajímat.
I v dalších ohledech týkajících se vlastností generace Z má Mina Chandran poněkud přemrštěné očekávání. Je sice pravdou, že příslušníci generace Z velmi dbají na to, aby měli flexibilní zaměstnání s možností rozvoje, ale právě kvůli lepšímu přístupu k informacím také ví, že by měli být za svou práci náležitě ohodnoceni. Na rozdíl od starších generací se proto dokáží jednoduše dostat k informacím, zda se jim vůbec prodej produktů MLM společností vyplatí a jelikož je tato pravděpodobnost všeobecně velmi nízká, i tato skutečnost může snadno vést k opuštění této možnosti podnikání. Chandran proto dobře shrnuje vlastnosti generace Z, ale mýlí se v závěrech. Příslušníci Generace Z mají jistě větší předpoklady k tomu pracovat z domova nebo si založit vlastní podnikání, ale rozhodně se ve větším množství nebudou stávat prodejci často problematických MLM společností.
Autor: Jan Evím