Na velikosti nezáleží? IKEA chce zkusit velké věci s malým kašpárkem

15. 05. 2025
Na velikosti nezáleží? IKEA chce zkusit velké věci s malým kašpárkem
foto: By PanierAvide - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=157022824/IKEA v Londýně

Většina z nás ji zná jako obří halu na kraji města připomínající spíše velký sklad. Toto je naprostý opak. Oxford Street bývala výkladní skříní nábytku. Dnes se na nejprestižnější adresu vrací nábytkářský retail v jiném stylu: podzemní IKEA s modrými taškami, levným zbožím a příslibem, že lidi opět naláká do obchodu místo k obrazovce.

Oxford Street kdysi diktovala, co si Britové postaví do obýváku. Nábytkářští giganti jako Maple & Co, Liberty nebo Heal’s tam vystavovali celé sety a naaranžované místnosti plné lustrů, hedvábí a blýskavých dekorací. Výlohy na Oxford Street prostě nikdy nenudily. Jak popisuje Financial Times, nový obchod IKEA na místě bývalého Topshopu vnáší do tradice úplně nový rozměr. Místo mahagonu jsou výlohy zahalené do žluto-zelených reklam na lampičky a hot dogy za libru.

IKEA na Oxford Street: z periferie do centra luxusu

 

Historická budova někdejšího obchodního domu Peter Robinson prošla tříletou rekonstrukcí. Za 378 milionů liber se z ní stal obchod, který je většinou skryt pod zemí, doslova. Otevírací den připomínal malý festival: DJ v rohu, modré tašky zdarma, a mezi VIP nechyběl ani londýnský starosta Sadiq Khan, který v projevu označil otevření za další krok k oživení ulice. Známé obchdoní centrum Londýna Oxford street podle dat BBC totiž denně navštíví až půl milionu lidí.

Pro IKEU je to netradiční krok. Většina z nás zná společnost spíše jako obří halu na kraji města, která připomíná velký sklad plný nábytku, ale taky hraček, dekorací i jídla. Toto je naprostý opak. Prostor kde dřív býval Topshop, slavný obchod britské mody, zavřel během pandemie. Do opraveného prostoru vstupuju IKEA s novou zajímavou strategií: chtějí redefinovat městský retail. Podle šéfa Ikea UK a Irsko, Petera Jelkebyho, zůstávají fyzické obchody i v digitálním věku „nezastupitelné jako místa inspirace, setkávání a expertízy“. 


Recept na digitální dobu? Ikea láká zpět do showroomů

 

V globálních číslech IKEA letos nepředvedla rekord, alespoň co se týče financí. Celosvětové tržby za fiskální rok 2024 dosáhly 45,1 miliardy eur, což představuje meziroční pokles o 5,3 % (Inter IKEA Group, 2025). Přesto má vedení firmy důvod k optimismu. Značka našla způsob, jak i v digitální době dostat lidi zpět do obchodu. A čísla to potvrzují.

Fyzické prodejny IKEA přivítaly během roku 899 milionů návštěvníků, což je o 4,5% víc než loni. A online čísla vyrostla ještě výrazněji: digitální verze švédského katalogu přilákala 4,6 miliardy přístupů, meziročně tedy šlo o nárůst 21%. V překladu: i když lidé utratili o něco méně, chodí tam víc než kdy dřív. IKEA tak těží z kombinace dvou světů, click & collect jako standard, showroom jako rituál. To je její hlavní trik: prodávat prostředí, ne věci. A právě proto dává přesun na Oxford Street smysl. Je to strategické gesto. Důkaz naděje, že showroom přežije i TikTok.

Ikea v Česku

V Česku má IKEA čtyři obchodní domy a plánuje další expanze, i když trochu jiným způsobem než v Londýně. Místo prestižních ulic sází na plánovací studia. Menší, ale přístupnější pobočky, které kombinují osobní konzultace s digitálním objednáváním. A oficiální čísla ukazují, že se tah vyplácí. V uplynulém finančním roce totiž utržila IKEA ČR 12,6 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 3,7 %.

Ještě zajímavější je však to, že více než čtvrtinu těchto tržeb (konkrétně 27,1%) tvoří online prodeje. Hlavním tahákem byly slevy. Od září 2023 IKEA zlevnila 70 % sortimentu, průměrně o 19 %, a od ledna přidala dalších 350 výrobků s nižší cenou. Výsledek? O 20 % vyšší prodeje právě těchto levnějších položek. Češi prostě rádi slevy, možná i o trochu více než ostatní.

Tagy

▼-0.33%
1 den
▼-0.23%
1 týden
▼-0.47%
1 měsíc
▲+5.28%
1 rok
Akcioměr 51.02%
info
▲+4.62
1 den
▲+10.02
1 týden
▲+9.94
1 měsíc
▲+14.01
1 rok
Index stresu 44.56
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn