Propad IKEA: Přestaly nás zajímat masové kuličky?

22. 06. 2025
Propad IKEA: Přestaly nás zajímat masové kuličky?
foto: Donald Trung Quoc Don / Wikimedia commons / CC-BY/Masové kuličky v obchodním domě IKEA

Švédský nábytkářský gigant IKEA ohlásil pokles tržeb, přestože návštěvnost kamenných prodejen i webu vzrostla. Co za tím je a nakupují zákazníci online a v obchodních domech opravdu méně?

Pokud vybavujete domácnost, jen málokterá společnost je tak uživatelsky vstřícná jako na našem trhu dobře etablovaná švédská značka IKEA. Společnost na svých stránkách nabízí různá rozhraní kde si můžete navrhnout vybavení kuchyně, obývacího pokoje nebo ložnice a na několik kliků můžete vidět, jak bude konkrétní pokoj vypadat nebo na kolik vás vybavení přijde. I přesto, že je IKEA pro mnohé z nás jasnou volbou při nákupu vybavení do domácnosti, čísla naznačují mírný úpadek společnosti. Že by lidé přestali mít švédský designový obchod rádi?

Tržby IKEA jako na houpačce

 

Když se podíváme na ekonomické ukazatele za posledních několik let, IKEA je na tom oproti minulým rokům nyní o trochu hůř. Zatímco v roce 2019 dle finanční zprávy IKEA dělaly celkové tržby společnosti 41,3 miliard eur, v roce 2020 pravděpodobně z důvodu světové pandemie klesly o téměř dvě miliardy na 39,6 miliard eur. Po tomto úpadku nastal mírný růst na 41,9 miliard v roce 2021, který následoval skok na 44,6 miliard eur v roce 2022. Tento trend pokračoval i v dalším roce, kdy se celkové tržby nábytkářského giganta zvýšily až na 47,6 miliard eur za rok 2023Problém však nastal v minulém roce, kdy se tržby IKEA snížily o 2,5 miliardy na 45,1 miliard eur.

Vysoká návštěvnost IKEA, ale nižší útraty

 

Jedním z důvodů poklesu tržeb by mohla být nižší návštěvnost, avšak opak je, zdá se, pravdou. Propadu v tržbách totiž neodpovídají čísla týkající se návštěvnosti kamenných prodejen, ale i webových stránek. Zatímco prodejny v roce 2023 navštívilo po celém světě až 860 milionů návštěvníků, v roce 2024 se jejich počet zvýšil až na 899 milionů. Podobně je na tom i návštěvnost webových stránek, kam v roce 2023 zavítalo přibližně 3,8 miliard návštěvníků avšak o rok později se již jejich počet zvýšil na 4,6 miliard. 

 

Zákazníci do IKEA chodí, ale neutrácí tolik. Co za tím vězí?

 

Čísla tak jasně naznačují, že IKEA je mezi zákazníky stále velmi oblíbená a popularita značky nejspíš jen a jen roste, což dokládá také otevření nového showroomu na prestižní londýnské ulici Oxford street. Tato skutečnost se však prokazatelně z nějakého důvodu pravděpodobně neodráží do toho, kolik se návštěvníci kamenných prodejen nebo webových stránek švédské společnosti nakonec rozhodnou utratit. Co je proto opravdovým důvodem úbytku tržeb společnosti IKEA? Stala se nějaká razantní změna v chování zákazníků, kteří by třeba přestali nakupovat tolik výrobků, jako v předcházejících letech?

Nižší ceny a sezónní slevy jako strategie IKEA

 

Podle oficiálního vyjádření IKEA bylo důvodem poklesu celkových tržeb naopak interní rozhodnutí matky o snížení velkoobchodní ceny výrobků až o 10 % na celém světě pro jednotlivé maloobchody. Tržby z prodejů stejně jako franšízové poplatky matce se proto logicky snížily, avšak podle IKEA tyto kroky především v druhé polovině roku, kdy se ke slevám přidal také každoroční sezónní výprodej, nakonec vedly k celkovému zvýšení prodeje výrobků. Rozhodnutí švédské matky snížit cenu výrobků proto jasně vysvětluje, proč se vlastně návštěvnost na internetu i v kamenných prodejnách celkově zvýšila, avšak nedošlo k nárůstu výšky tržeb.  

Nová strategie IKEA: Optimalizace nákladů a přesun výroby blíže zákazníkovi  

 

Zpráva však naznačuje také další skutečnost a to pravděpodobně změnu v celkové strategii směřování společnosti. IKEA se dle zprávy snaží o celkové zefektivnění fungování celého giganta a za rok 2024 přistoupila k optimalizačním krokům, jako bylo propouštění zaměstnanců nebo proměně dodavatelských řetězců. Zatímco v roce 2023 měla společnost podle oficiálního vyjádření po celém světě až 219 tisíc zaměstnanců, za rok jich propustila přibližně 3 tisíce. Po celém světě se navíc dle informací Reuters společnost snaží o přesun výroby do lokací, kde je zboží prodáváno, tedy aby výrobky prodávané v Evropě byly kupříkladu vyráběny na našem kontinentu. 

Reklama na IKEA v japonském Tokiu 

IKEA nekončí, jen se přizpůsobuje novým podmínkám

 

I když by se proto mohlo zdát, že se IKEA v čistých číslech dostala do propadu, opak je nejspíš pravdou a jedná se o nutný krok v rámci širší optimalizace tohoto švédského giganta, který stále expanduje do nových regionů. Zvýšená návštěvnost i rostoucí zájem zákazníků svědčí o pokračující popularitě značky, zatímco pokles ziskovosti je důsledkem snižování cen a optimalizačních kroků. IKEA zůstává stabilním hráčem na trhu, který sází na dlouhodobou udržitelnost, efektivitu a adaptaci na měnící se nákupní chování zákazníků.

vložil: Jan Evím

Tagy

▲+1.31%
1 den
▲+3.49%
1 týden
▲+7.18%
1 měsíc
▲+11.3%
1 rok
Akcioměr 58.26%
info
▲+3.91
1 den
▲+2.96
1 týden
▼-1.16
1 měsíc
▲+2.17
1 rok
Index stresu 33.06
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn