Inkluze, nebo exkluze? Někteří rodiče zajišťují svým dětem lepší školní prostředí
foto: Pixabay/Ilustrační foto
Část českých rodičů ze střední třídy dává přednost ochraně svých dětí před údajně utlačujícím prostředím veřejných základních škol. Rodiče kladou důraz na všestranný rozvoj svého potomka a jeho duševního i fyzického zdraví namísto soustředění se primárně na studijní výsledky. O změnách postojů rodičů českých dětí při výběru školy Deník Vektor informoval Filip Vrána, PR manažer Národního institutu SYRI.
Za novou tendencí, která se objevila až v posledních letech, je snaha rodičů zajistit svým dětem co nejlepší kvalitu života – během školní docházky, ale i do budoucna. Vyplývá to z výzkumu, jehož autorkami jsou Radka Smith Slámová z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Jaroslava Simonová, která zároveň působí v Národním institutu SYRI.
„Někteří vzdělaní rodiče si hledají školu hlavně podle toho, jak přívětivá je k žákům a jim samotným. Mají zájem hlavně o školy a třídy, které fungují v souladu s jejich výchovnou filozofií a na které mají dobré reference od jiných rodičů ve své sociální bublině. Tato volba však může neúmyslně vést k sociální segregaci, jelikož tyto programy jsou často méně dostupné pro rodiny s omezenými zdroji,“ uvedla Simonová.
Přijímací pohovory pro rodiče?
Do řady takových škol a tříd totiž musejí rodiče dělat přijímací pohovory nebo jinak prokazovat, že se stanou aktivními členy školní komunity. Kromě toho se v takových školách a třídách někdy připlácí navíc, přestože jsou součástí veřejného systému vzdělávání.
„Je to paradoxní. Tito rodiče často tvrdí, že je pro ně důležitá spravedlnost a rozmanitost. Domnívají se však, že v českém prostředí tyto aspekty nejlépe podporují školy a třídy, které jsou sociálně exkluzivní. Aby se třeba dostalo dítě do třídy s výukovým programem Začít spolu, musejí rodiče na jedné škole napsat přesvědčivou esej o tom, v čem je tento program oslovil. Přitom právě program Začít spolu je koncipován pro žáky z mnoha typů zázemí – ne jen pro ty, jejichž rodiče píší pěkné eseje,“ vysvětluje Smith Slámová.
Protekční třídy
Pro české matky a otce jsou klíčová specifická témata jako respektující komunikace, smysluplnost požadavků učitelů, pobyt venku, zdravá strava. Podstatný je i přístup školy k technologiím a důraz učitelů na fyzickou a psychickou pohodu žáků.
„Tyto osobité preference rodičů vedou mnohdy k exkluzi a k rozdílným vzdělávacím podmínkám v různých třídách na stejné škole. V jedné třídě si například rodiče ve spolupráci s vedením školy zajistí menší žákovský kolektiv a vlastního pedagoga, který využívá inovativní výukové metody, zatímco v ostatních třídách je 25 žáků a rodiče si zde učitele vybrat nemůžou,“ uvádí Simonová.
Školy by si měly dát pozor
I rodiče, kteří jsou jinak proti soutěžení, mohou takto poskytnout svému dítěti výhodu v kognitivním, sociálním nebo fyzickém vývoji tím, že mu zajistí místo ve výběrové třídě.
Podle Smith Slámové závěry studie poukazují na mnohá dilemata, která musí dnešní pedagogové řešit v reakci na přání rodičů: „Nemůžeme se divit rodičům, že se snaží svému dítěti zajistit co nejpříznivější vzdělávací podmínky. Učitelé a vedení škol by si ale měli všímat, zda u nich na škole neúmyslně nevznikají exkluzivní třídy, v nichž se mají žáci trochu lépe. Úlohou veřejných škol je přeci poskytovat kvalitní vzdělávání všem žákům – nikoliv vyhovět úzké skupině rodičů, která má velmi specifické požadavky.“
Kam to může dojít
Že taková praxe skutečně funguje, potvrdila Deníku Vektor učitelka z malého města v Olomouckém kraji. „Někteří rodiče udělají vše pro to, aby se jejich potomek měl co nejlépe, byť by to i mělo být na úkor druhých. I u nás ve škole vznikla taková exkluzivní třída. Vedení školy tam dalo děti z rodin, které samy sebe považují za jakousi místní elitu, a doplnilo je dalšími žáky. Výsledek se bohužel zvrtnul. Děti z takzvaně lepších rodin zprvu nenápadně, později i zcela nepokrytě šikanovaly žáky pocházející ze sociálně slabšího prostředí. Vedení školy problém záměrně ignorovalo, učitelé byli bezmocní,“ popsala situaci.
Zdroj: SYRI