ISSS 2025: Inovativní informační systémy a využití AI ve veřejné správě
foto: Redakce Deníku Vektor/Účastníci konference ISSS
Letošní ročník konference ISSS v Hradci Králové nabídl spolu s odbornými přednáškami o digitalizaci veřejné správy také prostor k diskusím a sdílení novinek v oboru. Řada významných společností využila tento prostor k tomu, aby představila své technologické inovace, které posunou veřejnou správu na novou úroveň bezpečnosti a spolehlivosti.
Mezi právě tyto vizionáře patří také společnost Gordic Praha zabývající se tvorbou a distribucí informačních systémů. Marek Řezáč, ředitel společnosti, vystoupil na konferenci s příspěvkem nazvaným „Digitální stát: Jak proměnit veřejnou správu v inteligentní ekosystém“. Podle Řezáče je pro správné fungování úřadů třeba nejen zavedení nových systémů, ale i celková proměna našeho přístupu, kultury a odpovědnosti v rámci veřejné správy.
Řezáč: Zákon o právu na digitální službu nesmíme odkládat
Na konferenci došlo také na téma odkládání zákona o právu na digitální službu: „Nerozumím, jak se může přihodit, že mluvíme o digitálním státu, a nejklíčovější zákon o právu na digitální služby je odsunutý. Co se tím vysílá občanům? Že není kam spěchat, že to bude trvat další roky? Pokud tento zákon odložíme znovu a znovu, stát jen dokazuje, že není schopen držet slovo. A to si v rámci AI transformace nemůžeme dovolit,“ uvedl Řezáč.
Ředitel Gordic Praha Řezáč také zdůraznil důležitost spolupráce mezi státem a dodavateli: „Je třeba si uvědomit, že dodavatelé jsou pro stát klíčoví. A stát je zase klíčový pro ně. Je škoda, že místo spolupráce často vedeme žabomyší války. Kdybychom táhli za jeden provaz, stát i dodavatelé, s jedním cílem – skutečný digitální stát, došli bychom tam daleko rychleji,“ uvedl ředitel.
Gordic Praha: Komplexní informační systém a AI na vzestupu
Konkrétní inovace v rámci digitálních řešení představil analytik Petr Juřík, konkrétně elektronickou spisovou službu pro menší původce a příspěvkové organizace. Tento systém nabízí komplexní a snadno ovladatelné řešení za splnění všech legislativních požadavků. Nově je integrovaný s nejrozšířenějším školským systémem v Česku s názvem Bakaláři, aby byl zajištěn efektivní průběh přijímacího řízení na střední školy.
Ředitel podpory obchodu Michal Tausch ve svém příspěvku zmínil jedno z nejdiskutovanějších témat dnešní doby – umělou inteligenci. Ve veřejné správě lze AI podle Tausche využít například pro vytěžování faktur a účtenek. Zmínil také rostoucí zájem o cloudové služby, portálová řešení a aplikace, které zajistí snadnější práci na úřadě.
Psali jsme
Umělá inteligence už dávno není jen nástrojem pro zákazníky, stala se také pomocníkem samotných vývojářů. Microsoft, Google i Meta ji zapojují…
T-Mobile: využití AI ve službách i interních procesech
Téma umělé inteligence hrálo zásadní roli také v prezentaci společnosti T-Mobile s názvem „AI efektivně a bezpečně“. T-Mobile mimo jiné představil, jak společnost využívá AI v rámci svých služeb a interních procesů: AI asistentka Týna odpovídá na dotazy na zákaznické lince a HR trenér pomáhá se zaškolením nových zaměstnanců call centra.
Štěpán Čekal, obchodní ředitel pro státní správu ve společnosti T-Mobile, zdůraznil důležitost digitalizace a modernizace služeb veřejného sektoru: „Na rozvoji digitalizace se aktivně podílíme a jedním z cílů naší účasti bylo ukázat, jak využíváme umělou inteligenci k bezpečnému zefektivnění provozu i zlepšení zákaznické zkušenosti – a jak podobné technologie mohou pomoci i veřejné správě," uvedl Čekal pro Deník VEKTOR.
Dodal také, že konferenci ISSS vnímá „jako jednu z klíčových platforem pro sdílení zkušeností, osvědčených postupů a aktuálních trendů“. Podle Čekala je konference také skvělou příležitostí k prohlubování spolupráce i navazování nových kontaktů: „Naše účast zároveň potvrzuje naši pozici technologického lídra, který je připraven čelit budoucím výzvám digitalizace veřejného sektoru, včetně oblasti kybernetické bezpečnosti,“ dodal obchodní ředitel pro státní správu.
