John Gluck: Hrdina Vánoc, který zradil dětské sny

24. 12. 2024
John Gluck: Hrdina Vánoc, který zradil dětské sny
foto: Goodfon/Santa Claus (ilustrační foto)

Amerického podnikatele Johna Duvala Glucka napadl na začátku 20. století jedinečný nápad, jak pomyslně zabít dvě mouchy jednou ranou. Vychytal poptávku po magických činech Santa Clause a současně s tím se mu podařilo extrémně zbohatnout.

Rodák z Newyorského Brooklynu John Duval byl nejstarším dítětem rodiny Gluck, který po otci převzal rodinný byznys spojený s celní deklarací. Již od dětství však měl John specifický vztah k magickým vánočním svátkům hned z několika důvodů. Prvním důvodem bylo to, že se John narodil na americký Štědrý den 25. prosince. Pocházel však také z rodiny bavičů, kteří se každé Vánoce převlékali za Santa Clause, aby rozdávali radost dětem i dospělým. Gluck měl proto k těmto svátkům již od malička velmi blízký vztah, a když americká pošta v roce 1911 změnila svou politiku ve vztahu k dětským dopisům Santovi, za své poslání si právě kvůli predispozicím stanovil vyřešit tento problém. 

 

John Duval jako autor spásné Asociace Santa Claus

 

Český obyčej dětí psát dopisy Ježíškovi, kterou každý dobře známe, totiž pochází právě z USA, kde byla součástí vánočních tradic již od konce 19. století. V prvním desetiletí dvacátého století však pošta pod náporem velkého množství dopisů přestala být schopná tyto vzkazy Santa Clausovi evidovat a vedení rozhodlo o jejich hromadném ničení, jakožto nejlepšímu způsobu, jak se s nimi vypořádat. Veřejnost se však proti tomuto kroku tvrdě postavila a pošta nabídla, že pokud se nabídne někdo, kdo se o dopisy dokáže postarat, budou mu předávány.

A právě tímto člověkem se stal John Duval, který odpovídání na dopisu dětí Santovi začal brát jako svou životní misi. Právě z tohoto důvodu v roce 1913 založil organizací Asociace Santa Clause (Santa Claus Association), která měla za cíl přijímat dopisy od dětí z chudých newyorských rodin označené poštou jako nedoručitelné. Gluckovi se tak dostaly do rukou dopisy, které nasledne protřídil a spojil s potencionálními dárci, jež měli zájem dětem vysněný dárek pořídit. V podstatě tedy šlo o charitu v níž došlo k přímému propojení mezi dárci a obdarovanými. Potenciální dárci totiž obdrželi dopis dítěte a mohli mu buď dárek poslat přímo na jeho adresu nebo jej zaslali Gluckovi. 

Tato jedinečná forma charity tak okamžitě po svém založení přitáhla množství lidí, kteří měli zájem dětem z chudých rodin plnit jejich různá vánoční přání. Lidé totiž mohli přímo kontrolovat, jaký má jejich dárek reálný důsledek, což pro obrovské množství lidí znamenalo lepší možnost než běžná charita. Organizace získávala velkou mediální pozornost a velmi brzy se stala fenoménem, který podporovali nejen běžní obyvatelé New Yorku, ale i významné firmy a známé osobnosti.

 

Podvodné praktiky Johna Duvala Glucka

 

Navzdory původnímu charitativnímu záměru však začal John Duval Gluck časem zneužívat důvěru veřejnosti. Na dárky se totiž postupně začaly nabalovat další výdaje nejprve na dopravu, ale později se přidaly také benefiční akce, ročenky s placenou inzercí nebo další přídavné služby, které vlastně nad dárky pro děti byly navíc. Nikdo však nevěděl, kam všechny tyto peníze jdou, protože organizace trpěla nedostatkem transparentnosti a všichni zaměstnanci pracovali na dobrovolné bázi. 

John Gluck (vlevo)

 

Teprve o více než deset let od založení Asociace však bylo odhaleno, že velká část finančních darů a provizi nakonec skončila v Gluckově kapse. Získané prostředky, které měly pomáhat dětem nebo sloužit k provozu asociace, byly použity na financování jeho luxusního životního stylu. Skandál propukl kolem roku 1928, kdy novináři začali zpochybňovat hospodaření Asociace Santa Clause. Na světlo vyšlo, že peníze nebyly využívány k původnímu účelu, což nakonec vedlo k uzavření organizace. Gluck se stal symbolem zneužití důvěry veřejnosti.

 

Příběh Asociace Santa Clause nabízí mnohá poučení

 

Případ Johna Duvala Glucka dodnes slouží jako varování před nedostatkem transparentnosti v charitativních organizacích. Ukazuje, jak snadno může být dobrá vůle lidí zneužita pro osobní zisk. Tento příběh je připomínán jako jeden z prvních velkých případů charitativních podvodů v moderní historii a zdůrazňuje důležitost kontroly nad činností a financemi neziskových organizací. O Johnu Duvalovi napsal americký novinář Alex Palmer v roce 2015 knihu s názvem The Santa Claus Man.

 

vložil: Redakce DV

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn