Nikdo nechce papírové průvodce. Lonely Planet bojuje o přežití

19. 04. 2025
Nikdo nechce papírové průvodce. Lonely Planet bojuje o přežití
foto: gregroose/Pixabay/Mapa

Cestování se v posledních letech výrazně změnilo. Digitální technologie a online platformy přebírají hlavní roli při plánování dovolených i dobrodružných výprav. Zajímá se vůbec někdo o tištěné průvodce Lonely Planet?

Pokud se plánujete vydat na cestu do zahraničí nebo hledáte inspiraci, kam jet na dovolenou, určitě jste narazili na společnost Lonely Planet. Tato původně australská společnost, která v minulých letech několikrát změnila vlastníka, nabízí nejen knižní průvodce, se kterými můžete procestovat celý svět, ale také slovníky nebo mapy, které se často vejdou do kapsy. Jak je ale možné, že je Lonely Planet už několik desítek jet stále u čtenářů a dobrodruhů natolik oblíbená? Jak uvádí ibrandsdigital.com.my, Lonely Planet používá dlouhodobou, hodnotově orientovanou strategii, která se zaměřuje na užitečný obsah. Díky tomu si společnost získala důvěru a loajalitu zákazníků. Nesnaží se jen prodávat, snaží se být cestovatelským parťákem. Právě tím si získala srdce milionů lidí po celém světě.

Těžká doba pro Lonely Planet

 

Lonely Planet plní regály v knihkupectví, jejich pdotukty si můžete zakoupit i online nebo jako e-knihu. I když vše vypadá velmi positivně, realita je úplně odlišná. Podle informací Business Insider se totiž společnosti příliš nedaří. Lonely Planet každý rok prodává méně, a to především kvůli vývoji internetu a většího vlivu influencerů „cestovatelů". V roce 2020 se podle informací Business Insider prodej cestovatelských průvodců propadl v celém odvětví o 40 % a Lonely Planet tak byla nucena propustit zhruba dvě třetiny zaměstnanců. Společnost se sice samozřejmě snažila reagovat na změny trhu a spustila například vlastní mobilní aplikaci Guides nebo Trips, ale oba pokusy se záhy setkaly s neúspěchem.

Se zisky Lonely Planet je to jako na houpačce

 

Pokud se podíváme na vývoj společnosti, zjistíme, že zisky klesají dlouhodobě. Do konce března 2009 podle informací The Guardian vykázala Lonely Planet ztátu 3,2 milionu liber (zhruba 93 milionu korun). Po tomto propadu se změnila strategie společnosti, která se zaměřila na digitální tržby. Díky tomu byla tak společnost na konci března 2010 v zisk zhruba 55 milionu korun. Jak uvádí The Guardian, netiskové příjmy vzrostly od roku 2007 do roku 2010 z 9 % na 22 %. Z velké části za nárůst může vydání časopisu Lonely Planet, který se těšil velké popularitě. K nárustu zisku podle The Bookseller došlo v roce 2015, kdy se zisk navýšil o 6,7 % z 464 milionu korun na necelých 500 milionu korun za rok.

 

Častá změna vlasníků Lonely Planet jako důsledek vysokých ztrát v tržbách

 

Lonely Planet tedy v rámci let nemá v příjmech velkou stabilitu a důsledkem je samozřejmě také častá změna vlastnické struktury. V roce 2007 od zakladetelů Tonyho a Maureena Wheelerových odkoupila BBC Worldwide 75 % společnosti. O 4 roky později BBC Worldwide vlastila již Lonely Planet kompletně. Celkově za společnost zaplatila podle The Guardian necelé 4 miliardy korun. Vlastnictví si BBC Worldwide udržela pouhé dva roky a v roce 2013 prodala opět ztrátovou Lonely Planet americkému podnikateli Bradu Kelleymu. Dle informací Skift byla společnost prodána za 1,5 miliardy korun, což je zhruba o 60 % méně, než byla původní částka, za kterou BBC Worldwide Lonely Planet pořídila. V roce 2020 měnila Lonely Planet majitele již potřetí. Stal se jím Red Ventures, který vlastní společnost až dodnes. Podle odhadů Skift byla společnost opět prodána za 1,5 miliardy korun, tedy vzhledem k inflaci opět se ztrátou. 

Lonely Planet a její konkurence

 

Podle Business Insider je na tom přímá konkurence Lonely Planet mnohem lépe, avšak na základě jakých důvodů? Podle všech informací za to může především lepší reakce na měnící se trendy v turismu a převedení produktů do digitální doby. Oblíbené aplikace jako Tripadvisor, Google Maps nebo influenceři totiž poskytují aktualizované informace o místech v reálném čase, což je v případě knižních průvodců nemožné. Další mínusový bod dostává Lonely Planet od zákazníků také za omezený obsah. Například David Vanderhoef pro Business Insider uvedl, že mu v novém vydání příručky pro Keňu chyběly informace o bezpečnosti v zemi, která byla v porovnání s informacemi papírového průvodce otřesná. Je na tom ale konkurence opravdu tak dobře?

Pokud se podíváme například na akcie a zisky Tripadvisoru, vidíme, že není v tak skvělé situaci, jak se podle články Business Insideru může zdát. Nejlépe na tom Tripadvisor byl v červnu 2014, kdy hodnota akcií dosahovala 110 dolarů. V rozmezí 5 let zaznamenal Tripadvisor největší nárůst hodnoty akcií mezi lednem a březnem 2021. Z původních 30 dolarů vzrostla hodnota na necelých 60 dolarů. Od té doby, až na občasné výkyvy, křivka však postupně stále klesá. Aktuálně mají akcie Tripadvisoru hodnotu jen 11,62 dolarů. Ani zisky společnosti na tom nejsou nejlépe. Co se týče tržby od roku 2022 sice došlo k nárůstu z 1,49 miliardy dolarů na 1,84 miliardy dolarů. Pokud se ale podíváme na čisté příjmy, nejlépe na tom byl Tripadvisor práve v roce 2022, kdy čisté příjmy byly 20 milionu dolarů. V minulém roce čisté příjmy klesly z 10 milionu dolarů na pouhých 5 milionů.

Budoucnost Lonely Planet

 

I když se konkurenci Lonely Planet lépe daří v digitálním světě a nabízí rychlejší a aktuálnější informace, její situace není úplně růžová. Například Tripadvisor má v posledních letech problémy s výkyvy v příjmech i hodnotě akcií. Ukazuje se tak, že i moderní digitální firmy mají své slabiny. Lonely Planet tak pořád má šanci uspět, ale musí razantně změnit svou taktiku. Oproti konkurenci má výhodu především v dobrém jméně, ale důležitým bodem je nalezení způsobu, jak reagovat na aktuální potřeby cestovatelů, kteří stále více dávají přednost spíše online médiím a aplikacím. 

Tagy

▲+0.62%
1 den
▲+6.44%
1 týden
▲+12.62%
1 měsíc
▲+9%
1 rok
Akcioměr 50.55%
info
▼-1.35
1 den
▼-5.8
1 týden
▼-17.73
1 měsíc
▼-1.49
1 rok
Index stresu 35.24
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn