Meta a Microsoft už nejsou žádná hitparáda, k psaní kódu využívají AI

10. 05. 2025
Meta a Microsoft už nejsou žádná hitparáda, k psaní kódu využívají AI
foto: Richard Morgenstein / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons /CEO Microsoftu Satya Nadella

Umělá inteligence už dávno není jen nástrojem pro zákazníky, stala se také pomocníkem samotných vývojářů. Microsoft, Google i Meta ji zapojují do psaní kódu. Kdo z nich nejvíc?


K neobvyklé konfrontaci dvou technologických gigantů došlo nedávno na konferenci LlamaCon, kterou pořádala společnost Meta. Na jednom pódiu se potkali CEO Microsoftu Satya Nadella a šéf Mety Mark Zuckerberg. Jedním z hlavních témat jejich debaty byla právě umělá inteligence, a to nejenom z uživatelského hlediska. Na scéně padly i přímé otázky. Mark Zuckerberg se svého protějšku zeptal, kolik kódu v Microsoftu je dnes generováno pomocí umělé inteligence?

Satya Nadella bez váhání odpověděl, že přibližně 20 až 30 % interního kódu je doslova „psáno softwarem” myšleno pomocí AI. Zmínil také, že pokrok závisí na programovacím jazyku. Největší výsledky vidí u Pythonu, zatímco u jazyků jako C++ je pokrok zatím pomalejší. Využití AI se ale bude podle očekávání zvyšovat. Technologický ředitel Microsoftu Kevin Scott ostatně už dříve uvedl, že do roku 2030 očekává až 95% veškerého kódu vytvořeného právě umělou inteligencí.

Když Nadella „vrátil míč“ a položil stejnou otázku Zuckerbergovi, jasná odpověď už nepřišla. Zuckerberg otázku zahrál do autu s tím, že si není jistý, jak velký podíl kódu v Metě dnes generuje AI. Pro srovnání podobné hodnoty jako Microsoft uvádí i další gigant technologického průmyslu: Google. Podle šéfa firmy Sundara Pichaie přesáhl podíl AI-generovaného kódu už 30%. Jak uvádí server Moneycontrol, čísla narostla z říjnových 25% na současných více než 30%

Kdo na co sází: Copilot, Meta AI i Gemini

 

Každá firma má v tomto „AI závodu“ svého favorita: Microsoft sází na Copilot, Meta pak na bezejmenný systém označovaný jednoduše jako „Meta AI“. Microsoft má navíc silnou pozici i jako investor v OpenAI, která stojí za nejznámějším modelem současnosti, ChatGPT. Google používá svůj AI model Gemini (dříve známý jako Bard), který postupně integruje do svých produktů. 

V tomto ohledu má určitou výhodu, podle slov CEO Googlu Sundara Pichaie dnes každý z 15 klíčových nástrojů společnosti s alespoň půl miliardou uživatelů využívá právě modely Gemini. „Android a Pixel jsou dva příklady toho, jak dáváme lidem k dispozici tu nejlepší umělou inteligenci a umožňujeme jim snadno ji využívat pro širokou škálu úkolů – a to pouhým použitím fotoaparátu, hlasu nebo pořízením snímku obrazovky,uvedl.

Stejnou taktiku jako velcí hráči dnes používá prakticky celý trh. Umělá inteligence se už nenachází jenom v pozadí, ale většina hlavních platforem ji nabízí přímo v hlavním menu. Výjimkou není ani sociální síť X (dříve Twitter), která využívá model Grok. Nejvyužívanějším a nejznámějším modelem však podle dat portálu Visual Capitalist zůstává ChatGPT od OpenAI. V lednu 2025 dosáhl více než 4,7 miliardy návštěv měsíčně a drží přes 40% světového trhu a to nejen mezi jazykovými modely, ale napříč všemi nástroji postavenými na AI. 

Nejpoužívanější AI

Mírný pokles zaznamenal ChatGpt po nástupu čínského modelu DeepSeek, který přispěl k postupnému tříštění trhu s AI. Od svého vzniku zažil raketový růst, během několika měsíců vzrostl o 2026 % a dosáhl 268 milionů návštěv. Pro srovnání: Gemini od Googlu má kolem 118 milionů a Copilot od Microsoftu přibližně 100 milionů měsíčně. Přesná měření návštěvnosti však nejsou jednoduchá, protože firmy často AI integrují přímo do svých platforem a služeb. 

Podle žebříčku od portálu aitools.xyz patří k dalším široce využívaným AI nástrojům i překladače. DeepL má podle odhadů 90 milionů měsíčních návštěv, zatímco jeho konkurent Google Překladač jich má přibližně 595 milionů. Mezi nejoblíbenější aplikace s AI prvky patří také grafická platforma Canva s téměř 887 miliony návštěv. Překvapením se stala i oblíbená aplikace Duolingo, která má 96.20M návštev. 

 

Tagy

Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn