Místo čárového kódu přichází RFID. A třebíčský startup chce být světovým hráčem
foto: Archiv Buylo, se svolením/Josef Voda, spoluzakladatel Buylo
Startup Buylo získal investici a chystá další rozvoj své platformy pro využívání RFID technologie – a také expanzi do Ameriky.
Na konci prázdnin proběhla evropskými oborovými médii zpráva, že technologický startup Buylo získal venture kapitálovou investici. Jde o startup, který se specializuje na využití RFID čipů v obchodu a v dodavatelských řetězcích. Téma to je zajímavé, protože RFID technologie je už roky považována za „příští velkou věc“ v těchto oborech – ale skutečný průlom stále ne a ne přijít. Josef Voda, spoluzakladatel firmy, tvrdí, že nástup RFID technologie do maloobchodu právě začíná.
„Potenciál RFID technologie je zřejmý už dávno, ale skutečný rozvoj přichází až teď, s poklesem ceny čipů. Před pěti lety stál typický RFID tag deset korun, dnes stojí korunu i méně. To je zásadní rozdíl, protože se výrazně rozšiřuje okruh zboží, na které se vyplatí tagy dávat,“ říká Josef Voda.
Dalším impulsem pro rozvoj RFID technologie je, že dobíhá velká vlna digitalizace, takže obchody začínají být z pohledu IT opravdu připravené. A konečně, přelomovým momentem je umělá inteligence, která umožňuje efektivní využití té záplavy dat, kterou je možné díky RFID tagům na zboží získat.
Psali jsme
Investice do startupů jsou zatím vyhrazené pro velké hráče. Robinhood Ventures Fund má být jako první dostupný i pro retail.
Frustrace ze samoobslužných pokladen
Uvedené faktory podle Josefa Vody umožnily vznik startupu, ale bezprostředním impulsem byla frustrace z neefektivity klasických samoobslužných pokladen. "Ty dělají ze zákazníků prodavače, jsou složité a často chybové. Neurychlují nákupní proces, jen šetří prodejnám náklady, ale za cenu zatěžování zákazníků," vysvětluje Voda.
Analýza trhu ukázala, že na trhu není žádné použitelné řešení, které by v retailovém obchodu využívalo výhody RFID. "Využití zůstávalo u automatických pokladen nebo zjednodušování skladového hospodářství. Ale nám bylo jasné, že je potřeba platforma, která umožní komplexní sběr dat a jejich využití. Viděli jsme, že trh je obrovský a věřili jsme, že takovou platformu dokážeme vyvinout,“ popisuje začátky Josef Voda.
Jak vysvětluje Josef Voda, základním přínosem RFID technologie je, že zásadně zrychlí a zlevní sledování zboží. Namísto „olizování“ štítků s čárovým kódem se všechny RFID čipy na paletě nebo v regálu „přihlásí“ najednou a informace z nich se načtou do databáze. Co trvalo hodiny, to teď trvá sekundy.
Druhým stupněm je využití výhod RFID technologie k automatizaci procesů – třeba při placení. Jsou už obchody – zatím pouze dva retailové řetězce, jeden se sportovním vybavením a druhý s oblečením – které zákazníkům s pomocí RFID samoobslužné placení zásadně zjednodušují.
A pak jsou příklady ještě sofistikovanějšího využití RFID technologie. Například pro boj s krádežemi zboží v obchodech. „Díky datům ze čteček víte, jaké zboží, z jakého regálu a kdy přesně zákazník vzal, porovnáte si to se záznamem o zaplaceném zboží – a v případě nesrovnalostí se podíváte záznam z příslušné kamery, v daném čase… A to všechno automaticky,“ popisuje Josef Voda. A dodává, že jde jen o data. "Samozřejmě, že se automaticky nespustí žádná akce vůči zákazníkovi – ale personál má pěkně pohromadě podklady, na jejichž základě může případ řešit – a to ještě předtím, než zákazník opustí prodejnu."
Další možnost, jak využít kombinaci dat z RFID čteček a dalších zdrojů, jsou podle Vody personalizované slevy – třeba podle toho, jaké zboží si zákazník na prodejně prohlížel.
Další plány
Investice, kterou Buylo získalo, byla od brněnského fondu Purple Ventures . Jde o investici typu „pre-seed“, a to ve výši 16 milionů korun. Firma je chce využít k financování dalšího rozvoje platformy – a hlavně k expanzi na další trhy.
„Už máme kancelář ve Spojených státech a už tam funguje náš první partner, který naše řešení nabízí,“ vysvětluje Josef Voda.
Vedle samotné platformy firma prodává také hardware. „Nebyli jsme spokojeni s čtečkami, které jsme si pořídili, hlavně s jejich citlivostí. A zjistili jsme, že lepší na trhu nejsou – tak jsme se rozhodli, že je zkusíme vylepšit. Využili jsme k tomu zázemí naší mateřské skupiny. A podařilo se nám vyladit čtečku tak, že je opravdu citlivější a spolehlivější. Takže teď zákazníkům v rámci celého řešení nabízíme vlastní čtečky – a v plánu máme prodávat je samostatně. Prostě na nich postavíme další linii byznysu,“ uzavírá Josef Voda.