Mladí už na diskotéky nechodí. Zářijové povodně poškodily i gastro podniky

05. 10. 2024
Mladí už na diskotéky nechodí. Zářijové povodně poškodily i gastro podniky
foto: Pixabay/Na diskotékách už to mladí neroztáčejí.

Tradiční vrchol sezóny letos gastro podnikům příliš nevyšel. Provozovatelé restaurací, hospod a dalších zařízení se během prázdnin sotva přiblížili tržbám z loňského léta a po započtení inflace skončili vlastně v mínusu.

Doslova tragická pak byla tato sezóna pro noční podniky. Jak vyplývá z dat společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá největší procento českých gastro zařízení, zákazníci za poslední roky změnili své návyky. Deník Vektor informovala Věra Kubátová, PR & Media konzultant společnosti Dotykačka.

Dvacetiletí tancovat nechtějí. Provozovatelům klubů zůstaly oči pro pláč

Tam, kde dřív zákazníci hojně utráceli, přestali chodit. Důvod jásat proto neměl prakticky nikdo a nikde. První polovina léta skončila za očekáváním a srpen už to nespravil. Zářijové tržby spláchly povodně.

„Jestli ale někomu zbyly vyloženě oči pro pláč, jsou to noční kluby a diskotéky. Oproti loňskému létu jim celkové tržby spadly víc než o pětinu. Je to o to smutnější, že výrazné poklesy v této kategorii monitorujeme už několik let po sobě,“ komentuje Petr Menclík, ředitel Dotykačky.

 Mladí už na diskotéky nechodí

Raději večerní drink

Zatímco dřív mládež nadšeně vyrážela po večerech do klubů, současní dvacátníci, kteří představují hlavní část klientely diskoték, mají jiné preference. Jít večer na drink se podle všeho ještě neomrzelo.

Bary sice nepraskají ve švech, ovšem jejich výsledky jsou relativně stabilní. Tanec a zábava do ranních hodin už ale zjevně netáhnou.

Když už do restaurace, tak do té nejdražší

Jestliže noční kluby mají v gastru pozici otloukánka, nejvyšší příčku na žebříčku popularity okupují prémiové restaurace. Z pohledu návštěvnosti i vývoje tržeb jejich hvězda za uplynulý rok stále stoupá.

„Kategorie ‚restaurace‘ jako celek dlouhodobě reprezentuje průměr celého gastra. Ovšem je v něm podmnožina vyhlášených podniků, kde hosté můžou očekávat skutečně speciální gastro zážitky a jsou ochotní za ně platit. Jen letos těmto podnikům meziročně stouply tržby o 12 procent,“ uvádí ředitel Dotykačky.

Kdo chce být in, přejmenuje hospodu na kavárnu

Dlouhodobý růst si udržují také kavárny, jejichž boom nastartoval v době pandemie. V jejich úspěchu se odráží i to, že koncept se za poslední roky mírně vzdálil původnímu ryze kávovému zaměření.

„Řada kaváren do svého portfolia zakomponovala i víno a další alkoholické nápoje, zejména populární letní míchané drinky. Provozovatelé tak vycházejí vstříc spotřebitelům, kteří stále častěji namísto večerních setkání vyrážejí posedět s přáteli už v odpoledních hodinách. Kavárny tak začaly konkurovat gastro konceptům orientovaným na noční život,“ přibližuje Petr Menclík.

Propad tržeb kvůli povodním

V září sezónu spláchly povodně

Rozpačitý start léta aspoň zčásti kompenzoval teplý a slunečný srpen. Několikaprocentní nárůst tržeb ovšem nemilosrdně smazala inflace. S nástupem školního roku pak přišel tradiční pokles obratu, ovšem kdyby bylo slunečno, mohl mít jen velmi mírný charakter. Místo toho však přišla pohroma v podobě povodní.

Celému gastru v důsledku záplav prudce spadly tržby o víc než 20 procent. Ve vybraných krajích byl propad dokonce téměř třetinový.

 Sezonu spláchly povodně

„Po květnové euforii jsme začali již v červnu cítit, že sezóna nebude dobrá. To se bohužel potvrdilo a srpen to při inflaci přes sedm procent neměl šanci zachránit. První týdny v září pak pro gastronomii připravily dvojitý šok. Jednak formou citelných škod, a ještě větší následným poklesem tržeb v důsledku povodní. Gastronomové tak do podzimu vstupují velmi oslabení,“ shrnuje Luboš Kastner, provozovatel několika gastro podniků a člen představenstva Hospodářské komory ČR.

A co statistici?

Data o nevydařené sezóně od společnosti Dotykačka jsou o to víc alarmující, že mohou naznačovat zastavení pozitivního vývoje z prvního pololetí letošního roku, o nichž v polovině září informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

„Pozitivní obrat v poptávce po službách je patrný i v meziročním pohledu. Tržby zde po loňské recesi opět mírně vzrostly (v 1. pololetí o 1,8 %), oživení se projevilo napříč všemi hlavními odvětvími. Nejvíce se zvýšily v ubytování, stravování a pohostinství (+2,9 %). Růst poptávky zde byl tažen takřka výhradně stravováním a pohostinstvím. To vedle postupně se zotavující spotřeby tuzemských domácností profitovalo také ze svižně se rozvíjejícího příjezdového cestovního ruchu,“ uvádí analýza ČSÚ Vývoj ekonomiky ČR v 1. pololetí 2024.

Zdroje: Dotykačka, ČSÚ

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn