Jsou MLM giganti Avon, Amway nebo Herbalife podvodným letadlem?
foto: Goodfon/Manipulace (ilustrační foto)
Zisky gigantů jako Avon, Amway nebo Tupperware se každý rok propadají a nedokáže je zachránit ani věrná základna klientů a prodejců. Obří společnosti možná dojíždějí na svůj vlastní prodejní model.
Lídři na trhu víceúrovňového marketingu (MLM - multi level marketing), Avon, Amway nebo Tupperware zažívají v posledních letech krušné období. Dceřiná společnost Avonu, Avon Products Inc., je kvůli soudnímu sporu se svými klienty, kteří onemocněli rakovinou, nad krachem. Minulý rok dokonce Avon Products Inc. kvůli kauze požádala o bankrot, aby mohly další její „sourozenci” dále fungovat. Podobně je na tom gigant s plastovými a silikonovými obaly na potraviny Tupperware. Dluhy tohoto gigantu se totiž v minulém roce vyšplhaly až na 1,2 miliardy dolarů (asi 29 miliard Kč) a další osud společnosti je ve hvězdách.
Nejen Amway ale také Herbalife označeny z praktik pyramidového schématu
Překvapivě dobře je na tom ve srovnání s oběma MLM giganty společnost Amway, která i přes několik obvinění z praktik tzv. pyramidového schématu na trhu s víceúrovňovým marketingem již několik let drží první pozici. Z praktik pyramidového nebo ponziho schématu však kromě Amway byly obviněné také MLM společnosti Herbalife nebo Vemma. Za toto obvinění dokonce společnost Herbalife v roce 2026 zaplatila pokutu ve výši 200 milionů dolarů (asi 4,8 miliard Kč). Kritikové v podstatě většinu víceúrovňových marketingů především kvůli pochybné kvalitě jejich produktů a způsobu přeprodeje produktů označují za pyramidové schéma, ale jaký je mezi MLM a tímto druhem finančního podvodu vlastně rozdíl?

Pyramidové schéma, známé v Česku spíše pod označením „letadlo”, je specifickým podvodem, se kterým se setkáte většinou v případě pochybných investičních fondů. Tento podvod v minulosti proslavil zejména Američan Bernard Cornfeld se svým investičním fondem IOS. Agent takové podvodné společnosti se vás snaží přesvědčit o tom, že vstupem do investičního fondu můžete získat až podezřele výhodný výnos za relativně krátkou dobu. Věc se zdá být většinou velmi jednoduchá: investujete peníze (zpravidla čím více tím máte logicky větší výnos) a společnost se následně zaváže, že je dokáže efektivně zhodnotit. Ve skutečnosti je však váš vklad použit pro výplatu „výnosu” jiného nešťastníka, který se do pasti společnosti dostal dříve než vy. Vy už tak většinou svůj vklad nikdy neuvidíte.
Jsou tedy MLM společnosti letadly?
I když je letadlové schéma v Česku relativně známým jevem především kvůli kauze H-Systému Petra Smetky, spojování této podvodné investiční struktury s víceúrovňovým marketingem není příliš rozebíráno. Při bližším pohledu na způsob fungování společností MLM je však jasné, že jsou mezi letadlovým schématem a víceúrovňovým marketingem vzájemné podobnosti. Jedinec, který se rozhodne stát se prodejcem společnosti, totiž již na začátku stvrzuje svoje rozhodnutí zaplacením registračního poplatku nebo nákupem tzv. vstupního balíčku produktů.
U některých MLM se dokonce zavazujete k odběru minimálního množství produktů za určitý časový úsek a pokud je neprodáte, nemůžete je již vrátit společnosti zpět. U jiných MLM zase dostáváte provizi za získávání dalších prodejců. Toto schéma tak na prodejce vytváří nemalý tlak a ti se ze zoufalství často snaží nabízet produkty nebo verbovat do schématu svoje blízké nebo přátele. Oproti letadlovému schématu je vaše psychická vazba na nabízené produkty nebo „atmosféru” společnosti mnohem větší než u letadla. Vaším hlavním důvodem pro vstup do MLM totiž není pouze touha po přivýdělku, ale často také důvěra ve společnost a kvalitu jejich produktů nebo sociální vazby.
Mnoho MLM společností se totiž snaží často působit jako jedna velká rodina, tedy rovnostářská společnost, a za tímto účelem pořádá sjezdy plné zábavy, utužovacích aktivit nebo rádoby seberozvojových seminářů. Z určitého pohledu tak mohou právě kvůli zdání komunity MLM připomínat až náboženskou nebo politickou skupinu, ze které je mnohdy těžké vystoupit. Statistiky tuto skutečnost jen dokládají. Za rok 2023 bylo podle dat Statista prodejcem nějaké z MLM společností v USA asi 43,8 milionů lidí, což je asi 13 % z celkové populace tohoto obrovského státu.
Vzájemná podobnost mezi MLM společnostmi a podvodným letadlovým schématem však nemusí znamenat, že se jedná o jedno a to samé. Kritici MLM společností jako důvod toho, že jsou víceúrovňové marketingy letadly, většinou označují větší orientaci společnosti na nábor než prodej produktů. Prodejci i klienti mlm společností však naopak argumentují, že produkty opravdu dosahují kvality odpovídající jejich vyšší ceně. Jak to většinou v těchto nejednoznačných případech bývá, pravdu ukazuje až čas a ten udeřil i na společnosti MLM. Počty prodejů MLM společností totiž v posledních několika letech klesají, za což mohou nejen kauzy firem, ale především také změna chování zákazníků. MLM giganti totiž nedokáží konkurovat e-commerce společnostem jako Amazon nebo čínskému Temu.
Autor: Jan Evím