Doba přivýdělku prodejem zboží Avonu nebo Amway je ta tam. Nebo taky ne

15. 02. 2025
Doba přivýdělku prodejem zboží Avonu nebo Amway je ta tam. Nebo taky ne
foto: Mikhail Nilov / Pexels/Prodavačka a zákazník (ilustrační foto)

Vše nasvědčuje tomu, že za pár let prodej kosmetiky, čistících prostředků, doplňků stravy nebo obalů na potraviny, které jste si mohli koupit od své kamarádky nebo souseda budou pryč. Některé velké firmy jako Avon nebo Tupperware míří do krachu. Existují ale výjimky.

Hvězdy dobře známých velkých společností jako Avon, Amway, Herbalife nebo Tupperware, jejichž marketingový model je založený na přímém prodeji skrze tzv. víceúrovňový marketing (MLM nebo multi level marketing) pomalu zapadají. Dceřiná firma společnosti Avon, Avon Products Inc., je v krachu kvůli soudnímu sporu se zákazníky, kteří onemocněli rakovinou z užívání jejich produktů obsahujících mastek. Amway se sice stále drží na vrcholu MLM řebříčku, ale již několikrát společnost čelila označení z praktik tzv. pyramidového nebo letadlového schématu

Pokles prodejů zaznamenal Avon i Tupperware

 

Kritici Amway, Herbalife, ale i dalších MLM společnosti osočují z toho, že více než o prodej produktů jde těmto společnostem o nábor nových prodejců, kteří do produktů spíše investují vlastní finance, než aby díky nim dosáhli na původně slibovanou ekonomickou nezávislost. S podobnými problémy jako Avon a Amway se potýká také další americká MLM společnost Tupperware nabízející plastové a silikonové obaly na potraviny. Tupperware totiž v září 2024 podal žádost o pomoc před bankrotem, protože dluhy společnosti překonaly 1,2 miliardy dolarů (asi 28,62 miliard Kč). Z tohoto důvodu nyní společnost zavřela již několik provozů na výrobu produktů v USA i Evropě. 

Tržby těchto obrovských MLM společností, které v podstatě skrze své prodejce dnes operují po celém světě, každý rok klesají. Pokud se podíváme konkrétně na krachující Avon Products Inc. zatímco v roce 2011 výnosy společnosti dle informací Statista dělaly 9,23 miliard dolarů (asi 220 miliard Kč), o deset let později v roce 2021 byla schopná společnost vydělat jen 3,41 miliard dolarů (asi 81,34 miliard Kč). Jedná se tak o zásadní propad až na jednu třetinu původních zisků, které se však v letech 2022 a 2023 navíc ještě více propadaly.

Největší výkyvy za posledních třicet let však zažila značka Tupperware. Zatímco její výnosy ještě v roce 2000 dělaly dle informací Companies Market Cap těsně přes 1 miliardu dolarů (asi 23,85 miliard Kč), v roce 2005 zaznamenala společnost znatelný nárůst v prodeji produktů a již o tři roky později společnost dokázala dosáhnout na dvojnásobné výnosy ve výši 2,18 miliard dolarů (asi 52 miliard Kč). Také několik následujících let se neslo ve velmi pozitivním duchu a výnosy společnosti rostly. V roce 2014 stouply až na 2,67 miliard dolarů, aby se o rok později snížily opět na 2,18 miliard a následně začaly padat na původní čísla okolo roku 2000. V roce 2023 tak výnosy společnosti Tupperware dělaly pouze 1,14 miliard dolarů (asi 27,19 miliard Kč) a následně přišel již výše zmíněný krach kvůli dluhům. 

Výrobky společnosti Tupperware

 

Co je za poklesem výnosů MLM společností?

 

Kritici prodejních modelů MLM založených na přímém prodeji výrobků skrze prodejce nebo agenty se domnívají, že klesající výnosy gigantů na trhu s MLM jsou logickým důsledkem toho, že se lidem přestávají tyto praktiky zamlouvat. Logické by vzhledem ke klesajícím prodejům bylo také zdůvodnění, že na vině je obrovská konkurence způsobená e-commerce giganty jako Temu, Amazon nebo v České republice Allegro nebo změna nákupních preferencí generace Z nebo mileniálů. Situace s klesajícím prodejem však rozhodně neplatí o všech společnostech založených na víceúrovňovém marketingu. 

Oproti těmto tvrzením však existují výjimky jako v podobě gigantu Amway, který na první příčce MLM společností vystřídal Avon. Jeho zisky byly totiž za posledních několik let relativně stále stabilní a i přes pokles v prodeji se zdá, že se společnosti stále dobře daří. Jeho celkové tržby se sice oproti roku 2016 podle informací Statista propadly z přibližně 8,8 miliard dolarů (asi 209,9 miliard Kč) na 7,7 miliard dolarů (asi 183,67 miliard Kč) za rok 2023, ale i přesto bylo možné v roce 2021 zaznamenat nárůst na 8,9 miliard dolarů (asi 212,29 miliard Kč).

Trend snižujících se prodejů společností, jejichž prodejní model je založený na víceúrovňovém marketingu tak platí pouze z části. Kupříkladu v USA podle dat Statista totiž stále více než 43,8 milionů lidí, tedy 13 % z celkové populace, bylo v roce 2023 prodejcem některé z MLM společností. Na základě těchto čísel je proto jasně vidět, že popularita přivýdělku v podobě prodejce některé ze společností víceúrovňového marketingu se i přes rozsáhlou kritiku zdá být stále velmi velká. Je však otázkou zda a jak velký propad ukáží čísla z posledních dvou let, kdy se opravdu obrovskými hráči na trhu s nesrovnatelně obrovským množstvím výběru stávají giganti e-commerce. 

Autor: Jan Evím

vložil: Redakce DV

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn