Na Black Friday zákazníci hledali na e-shopech zboží i dvakrát častěji. Vedly léky, knihy a hračky
foto: Pixabay.com/Ilustrativní
V posledním listopadovém víkendu proběhl celosvětový nákupní svátek Black Friday, v jehož průběhu nabízejí e-shopy i kamenné prodejny zboží s výraznými slevami. Čeští obchodníci však v posledních letech s výhodnými nabídkami začínají již mnohem dříve, často trvají i celý měsíc. Návštěvníci e-shopů tak v průběhu listopadu vyhledávají na e-shopech zboží v průměru třetinu častěji než v předchozích týdnech, počas víkendu Black Friday pak zájem o produkty roste až dvojnásobně. Letos přitom zákazníci hledali nejvíce zdravotnické pomůcky a léky, knihy a dětské zboží i hračky, oproti předchozím rokům se však orientují více na cenu a nakupují spíše méně.
Vyplývá to z analýzy 3 500 e-shopů, které používají inteligentní nástroje na zvyšování prodeje od slovenské technologické společnosti Luigi’s Box. „Zákazníci stále častěji využívají déle trvajících slev k dřívějšímu pořizování dárků, čímž se vyhýbají stresu spojenému s nákupy na poslední chvíli. Tato výrazná změna v nákupním chování je podporovaná skutečností, že slevy už nejsou omezené jen na tradiční Black Friday.
Obchodníci se aktivně zapojují do této strategie a označují ji různými způsoby, například Black Week, přičemž mnozí prodlužují období slev nejen do dřívějších týdnů, ale i po Cyber Monday. Tímto způsobem poskytují zákazníkům více příležitostí na výhodný nákup počas celého předvánočního obdobíi,“ říká Gejza Nagy, spoluzakladatel a CEO slovenské technologické firmy Luigi’s Box.
Ta se specializuje na zvyšování prodejů e-shopům pomocí umělé inteligence a strojového učení, její nástroje pro optimalizaci vyhledávání a doporučování produktů dnes využívá přes 3 500 evropských e-shopů, patří mezi ně i přední e-commerce hráči jako Alza, Acer, Benu, Electroworld, Košík.cz, O2 či Under Armour.
Psali jsme
Black Friday je za námi a velké společnosti již zahájily masivní kampaně s cílem získat nové zákazníky. Malé firmy, které také zpravidla disponují…
Podle dat Luigi’s Box je viditelný nárůst objemu vyhledávání na e-shopech již od prvního listopadového týdne, kdy ve většině segmentů narostla aktivita uživatelů o 10-30 % oproti předchozím týdnům. Na samotný víkend počas Black Friday pak aktivita zákazníků na e-shopech vyrostla téměř na dvojnásobek. Nejvíce se zákazníci zajímali o zdravotnické pomůcky a léky (růst vyhledávání o 121,6 %), knihy (93 %), hračky a další dětské zboží (92,5 %), elektroniku (78,9 %) či kosmetiku, která oproti předchozímu měsíci zaznamenala o 72,7 % více vyhledávacích dotazů.
A zatímco módní segment zaznamenal růst pouhých 18 % oproti jiným týdnům, jde stále o segment s
největším objemem vyhledávání celkově. Zákazníci totiž při nákupu oděvů zadají až šestkrát více dotazů do vyhledávací funkce, než u jiných segmentů.
E-shopy se musí adaptovat
Zatímco v předchozích letech byl slevový víkend Black Friday pro zákazníky velkým lákadlem, ekonomická situace i vnímání slevových akcí samotnými zákazníky vedly k proměně nákupního chování. „Za poslední rok a půl je viditelný mírný pokles online prodejů napříč téměř celou e- commerce. Zákazníci více přemýšlí nad tím, co nakoupí, zaměřují se spíše na kvalitu a tak nakoupí i méně. Rostoucí citlivost na ceny také vede k vyšší konkurenci mezi obchody, přičemž důležitost
lokality zůstává stále výrazným tématem v oblasti maloobchodu,“ dodává Nagy.
Zákazníci jsou také mnohem více kritičtí k tomu, pokud na e-shopu nenajdou zamýšlené zboží. Mnozí z nich totiž na slevové akce čekají i několik týdnů, a na e-shop jdou ‚na jistotu‘. Funkci vyhledávání tak používají zejména ve chvíli, kdy již vědí, co chtějí nakoupit. Pokud se však jejich předpokládaný produkt ve výsledcích vyhledávání nezobrazí, v průměru každý třetí zákazník e-shop ihned opustí. Při správném nastavení vyhledávače skončí podle zkušeností Luigi’s Box pouhých 1 až 5 procent vyhledávání bez výsledků.
Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 10 až 20 procent, v některých případech dokonce až 40 procent. Optimalizace vyhledávání je tak pro e-shopy klíčová, v průměru totiž prodej přes vyhledávání představuje čtvrtinu jejich celkového obratu, v některých segmentech dokonce více než polovinu.
Nejčastějších důvodů, proč zákazníci nenajdou hledaný produkt, je přitom několik: překlep, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, k němuž nemá e-shop přiřazený výrobek. A všechny představují potenciální ztrátu zisku. Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má
obchod uvedený na svých stránkách. „Třeba místo slova ‚reproduktor‘ zadají pojem ‚reprák‘, případně název hledají v množném čísle. Systém by proto měl počítat i s takovými alternativami,“ vysvětluje spoluzakladatel technologické společnosti, jejíž nástroje dokážou díky umělé inteligenci a strojovému
učení tyto problémy vyřešit.
Zdroj: Tisková zpráva Luigi’s Box