Pivaři vymírají, dopředu se dere nealko

07. 01. 2025
Pivaři vymírají, dopředu se dere nealko
foto: Sisko1707 / Goodfon/Načepované pivo ve sklenici

Také v České republice velmi oblíbený především letní nápoj, nealkoholické pivo a jeho nekonečné množství příchutí a variací, je na celosvětovém vzestupu. I přes růst na trhu se však nealkoholická piva potýkají s jedním významným problémem.

Ať už držíte suchý leden, máte v plánu zkusit suchý únor nebo prostě jen chcete vyzkoušet nějakou z alternativ alkoholu, jako dobrá možnost se rozhodně ukazují nealkoholické destiláty vyrobené z bylin a sirupů, které se chutí a prožitkem snaží co nejvíce blížit skutečným pálenkám a dalším druhům tvrdého alkoholu. Ty se začaly na trhu v posledních letech objevovat jako houby po dešti. Vhoudnou alternativou českého národního alkoholu je samozřejmě také široká plejáda nealkoholických piv, jejichž konzumace je podle množství studií celosvětově na rapidním vzestupu. 

Konzumace nealkoholických piv s každým rokem stoupá

 

Podle informací Skyquestt vzrostla hodnota celosvětového trhu s nealkoholickými pivy jen za rok 2024 o 1,3 miliardy dolarů (31,4 miliardy Kč) a do roku 2032 by se měl zvýšit o více než polovinu. Zatímco za rok 2023 byla hodnota trhu odhadována na 23,23 miliard dolarů (562 miliard Kč), v roce 2024 se podle odhadů pravděpodobně zvýšil až na 24,53 miliard dolarů (594 miliard Kč). Podobný průzkum přináší také platforma Statista, která vidí celosvětovou konzumaci nealkoholických piv ještě pozitivněji než Skyquest. Zatímco za rok 2023 bylo možné odhadovat celkové celosvětové tržby z prodeje nealkoholických piv na 34,1 miliard dolarů (asi 824 miliard Kč), v roce 2024 odborníci ve společnosti Statista odhadovali nárůst trhu o další 3,1 miliardy. Na konci tohoto desetiletí by pak měly celosvětové tržby trhu s nealkoholickým pivem přesahovat až 50 miliard dolarů (asi 1,2 bilionu Kč).  

 

Nejoblíbenější jsou nealkoholická piva dle Skyquestt především v Evropě, kde mají největší odbyt v NěmeckuVelké Británii. Data Statista však naznačují, že z evropských zemích se nealkoholické pivo těší vysoké oblibě také ve Španělsku a Francii. V příštích několika letech se očekává růst popularity nealkoholických piv především v Asii a Latinské Americe. Většina nealkoholických piv se vaří stejně jako tradiční piva a následně procházejí speciálními procesy jako tepelný ohřev, destilování nebo reverzní osmóza, při kterých je z nápoje odstraňován alkohol na množství okolo 0,5%.     

Dle dat Statista sice trh s nealkoholickými pivy zatím představuje pouze okolo 5,5 % celkového světového pivovarnictví, ale poměr má v několika příštích letech vzrůst. Pro množství společností totiž právě nealkoholická piva a jejich různé podoby představují možnost dalšího rozvoje značky o nové kreativní nápady. Tento růst je dán především postupnými měnícími se preferencemi uživatelů, ale také propagací zdravého životního stylu a zodpovědného pití. V Británii je navíc situace dle Financial Times specifická. Za nárůstem konzumace a výroby piv s nízkým obsahem alkoholu totiž může především rozdíl ve zdanění mezi nápoji, které mají obsah alkoholu pod nebo nad 3,5 %.

 

Vhled do konzumace nealkoholických piv přinesl průzkum Heinekenu 

 

I přesto, že je konzumace nealkoholických piv na vzestupu, stále čelí výzvám a to především v podobě sociálního tlaku. Lidé, kteří se totiž rozhodnou dobrovolně nepít, se mohou ve společnosti často setkat s nepříjemnými urážkami nebo poznámkami. Za tímto účelem proto společnost Heineken ve spolupráci s britskou výzkumnou agenturou Ipsos uskutečnila průzkum právě této problematiky, který byl založen na terénních rozhovorech s 11 842 dospělými různého pohlaví, povolání nebo náboženství ve věkovém rozmezí 18-75. 

Nealkoholické pivo značky Heineken

Respondentům z Velké Británie, USA, Španělska, Japonska a Brazílie byly položeny otázky týkající se konzumace nealkoholických nápojů a sociálního tlaku v souvislosti s jejich konzumací. Součástí analýzy bylo také specifické zaměření na novou Generaci Z, kterou tvořilo 10 % účastníků průzkumu. Podle průzkumu se totiž právě příslušníci Generace Z vzhledem ke svému věku (přibližně 14 až 26 let) setkávají s nejsilnějším sociálním tlakem a odsuzováním za rozhodnutí nepít alkohol. Tuto zkušenost totiž zažila přibližně ⅓ všech dotázaných příslušníků generace Z a dokonce 21 % muselo před ostatními skrývat, že pijí nealkoholický nápoj místo alkoholického. 

Autor: VP - Autor článku vystudoval magisterský obor politické filozofie na Univerzitě Karlově v Praze a nyní se živí jako novinář na volné noze.

vložil: Redakce DV

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn