Nenávistné slogany „Praha musí zvítězit nad vsí“ sociolog Biler kritizuje

19. 01. 2023
Nenávistné slogany „Praha musí zvítězit nad vsí“ sociolog Biler kritizuje
foto: Pixabay/Ilustrativní

Ihned po konci prvního kola prezidentských voleb zaplavilo celou Českou republiku heslo Andreje Babiše (ANO) „Jsem diplomat, ne voják,“ narážející na svého oponenta generála Petra Pavla a jeho armádní minulost. Nyní se šíří nenávistné výroky ve stylu „Praha a láska musí zvítězit nad vsí a nenávistí“, s kterým přišly některé ze známých osobností. Sociolog a publicista Stanislav Biler toto heslo kritizuje.

Nálepkování provází společnost od samého počátku. Nyní se ale s prezidentskými volbami objevil slogan, poukazující na jakousi "chytrost" měšťanů a buranství venkovanů. Stanislav Biler se proti nálepkování vymezil v rozhovoru pro SeznamZprávy.cz. Po výhře generála Petra Pavla v prvním kole prezidentských voleb a zisku 51 procent v hlavním městě sdíleli někteří občané, včetně známých osobností, výrok, že „Praha a láska musí zvítězit nad vsí a nenávistí“. Takovéto nálepkování je ale nejen velmi absurdní, ale také neopodstatněné. „Je to strašně nenávistný slogan. Nevím, jestli to jde nějak rozvést. Nechci výrok zveličovat, když napadl jednoho člověka, ale samozřejmě se z toho stalo určité heslo v kampani, která je jako před každými volbami extrémně přecitlivělá,“ uvedl Biler v rozhovoru, který upozornil na skutečnost, že se výsledky různých voleb dlouhodobě kryjí s různými ekonomickými ukazateli.

Autoři sloganu podle sociologa nemysleli na ty, kteří jsou například na druhém konci republiky a volili stejně, jako Praha, avšak zastávali ve své obci menšinu. „Ať už udělají cokoli, pro autory sloganu budou mít nálepku buranů z venkova. Je to absurdní a zlé vůči nim. Nedává to smysl ani z pohledu Prahy,“ nechápal Biler, který zmínil, že Praha nejvíce nasává imigraci z celé republiky. Podstatnou část Pražanů tak tvoří lidé, které se z regionů do hlavního města přestěhovali. „Praha není zas takové velkoměsto, což ukazují i výsledky regionálních či sněmovních voleb. Nálepkování lidí podle toho, kdo volí v uvozovkách chytře nebo hloupě, přece záleží na tom, z jaké výšky se na to podíváme. Když porovnáme, jak teď volí lidé v západoevropských hlavních městech, může Praha působit jako Buranov,“ vysvětlil.

K tématu se vyjádřil i jeden z prezidentských kandidátů. „Zamrzelo mě, jak ti, co se na sociálních sítích zaklínají pravdou, láskou a demokracií, se naváží do lidí žijících na vesnicích za to, že mě volili. Nadávali jim do ovcí a omezenců,“ napsal na Twitteru Andrej Babiš.

Volby se navíc podle odborníka kryjí s různými ekonomickými ukazateli, jako jsou mapa nezaměstnanosti, průměrné příjmy v oblastech, pracovní příležitosti, úroveň škol nebo také míra exekucí. „Tohle všechno vysvětluje rozložení hlasů mnohem lépe než to, že někdo podlehl propagandě. Jak jsem se snažil ukázat, mohli bychom to v jiné rovině říct o voličích v Praze. V Praze jsou obecně nejvyšší příjmy, ale hlavně dostupnější služby, lékaři, nemocnice. Nemusíte napříč krajem hledat zubaře, což jsou věci, které na Jesenicku nebo Ústecku budete řešit mnohem více,“ poznamenal a dodal, že to jsou právě důvody k tomu, proč mnozí volí někoho, o kom se buďto správně nebo mylně domnívají, že by mohl situaci řešit.

Za špatné označuje publicista vybarvování výsledků. „Když zabarvíte třeba celý kraj, vypadá, to že Praha a okolí volí Pavla a ti zbývající jiného kandidáta, v tomto případě Andreje Babiše. To samozřejmě není pravda,“ řekl. Rozložení procent a voličského chování je podle jeho slov různorodé a to, že vidíme jednu barvu, která značí definitivní výsledek, opomíjí jednotlivá dramata a velmi těsné výsledky. Ve chvílích, kdy jeden kandidát porazil druhého o desetiny nebo jednotky procent, je vybarvování nepřesné.

vložil: Jana Pavlovová

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn