Nesdílejte data s aplikacemi e-shopů! Úřady varují, ale mladí on-line nákupy milují
foto: Pixabay/Při stahování aplikací se obezřetnost vyplatí
E-shopové aplikace mohou sbírat nadměrné množství dat včetně osobních údajů. Ve společném prohlášení na to upozorňují Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) a Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). V tuzemsku je v současnosti ke stažení hned několik e-shopových aplikací. Lidé by měli být opatrní.
Aplikace e-shopů obvykle požadují různý stupeň oprávnění v zařízení uživatele, z nichž část je legitimní. Některá se však z hlediska účelu aplikace, tzn. koupě a prodeje zboží, podle odborníků jeví jako zcela nadbytečná.
Nová metoda špionáže?
Provozovatelé e-shopových aplikací operují z různých legislativních prostředí a v určitých případech mohou být požadavky jejich státu z pohledu české či evropské legislativy nestandardní, např. z důvodu povinnosti spolupracovat se zpravodajskými službami.
„Uživatelé by měli být obezřetní při udělování oprávnění stahovaným aplikacím. Některé požadují taková oprávnění, jež nemusí být potřebná pro jejich správné fungování (např. přístup k poloze, kontaktům, videím nebo jiným souborům). Nelze vyloučit, že pokud aplikace tato data sbírá, mohou být předávána třetím stranám k účelům zcela nesouvisejícím s původním účelem aplikace,“ uvádí se ve společném prohlášení NÚKIB a ÚOOÚ.
Obchodníci s daty?
V tuzemsku jsou podle NÚKIB a ÚOOÚ dostupné e-shopové aplikace, u nichž existuje reálná možnost, že jejich hlavním cílem není finanční zisk, nýbrž sběr velkého množství dat. NÚKIB vyhodnotil, že část z nich používá neobvyklé obchodní praktiky, jako jsou např. gamifikace nákupů (využití herních prvků) či možný prodej padělků.
Mimořádně nízké ceny v některých e-shopech jsou atraktivní, nicméně mohou s sebou nést určitá rizika. Lze předpokládat, že poskytovatel za služby a produkty získává skutečnou protihodnotu jiným způsobem. Může např. sbírat osobní údaje uživatelů aplikace a prodávat je.
„E-shopové aplikace, s nimiž jsou spojena uvedená rizika, neinstalujte do zařízení, v nichž pracujete s citlivými údaji prostřednictvím například internetového bankovnictví nebo systémů státní správy,“ doporučují odborníci NÚKIB a ÚOOÚ.
Garantují právo na vymazání osobních údajů?
Pokud aplikaci přesto chcete využít, například pro jednorázový nákup, tak ji hned po něm raději odinstalujte. Odborníci také doporučují, aby si lidé prostudovali informaci o zpracování osobních údajů. Pokud není snadno dostupná nebo neexistuje, nejedná se o důvěryhodný internetový obchod.
Kupující by se měli zaměřit zejména na:
- přiměřené účely zpracování osobních údajů (tedy k jakým účelům e-shop data zákazníků využívá),
- rozsah zpracování osobních údajů, měl by být omezen pouze na míru nezbytně nutnou,
- dobu uložení osobních údajů (měla by být minimalizována pouze na dobu nezbytně nutnou – tedy v případě vyřízení objednávek na dobu k vyřízení objednávky, případně rozšířenou o dobu pro uplatnění reklamace),
- nadměrné vyžadování souhlasu se zpracováním osobních údajů (tedy tam, kde to není nutné – například pro sběr údajů nutných pro vyřízení objednávky není zapotřebí udělení souhlasu subjektu údajů),
- popis dodržování práv (zejména zajištění informovanosti o zpracování, právo na vymazání osobních údajů, právo na přístup k osobním údajům),
- u společnosti sídlící mimo EU uvedení jména zástupce společnosti na území EU, na kterého se v případě potřeby lze obrátit ohledně otázek souvisejících se zpracováním osobních údajů.
„V případě nejasných nebo chybějících informací doporučujeme zákazníkům neudělit oprávnění aplikacím e-shopů,“ stojí v prohlášení NÚKIB a ÚOOÚ.
Na co problematické e-shopy zákazníky lákají?
Nejenom úřady, ale také marketingoví odborníci upozorňují na značně neortodoxní strategie některých e-shopů.
„Obchodní strategie Temu je primárně založena na nízkých cenách zboží vyrobeného v Číně, efektivní logistice a gamifikaci nákupního procesu, včetně skupinového nakupování. K tomu se přidává agresivní marketingová kampaň a efektivní využívání sociálních médií, kde Temu výrazně investuje do spolupráce s influencery a micro-influencery na platformách jako TikTok a Instagram,“ informoval Deník Vektor David Wilczek, PR konzultant Kašpar PR.
Proč jsou levné e-shopy tak oblíbené zvláště mezi mladými lidmi, kteří se jinak ohánějí hesly jako „udržitelnost“ nebo „férová odměna za práci“, objasnil Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors: „Levné nekvalitní zboží, které napodobuje drahé tradiční značky, je pro mnoho mladých lidí, kteří typicky nemají v této životní fázi moc peněz, jedinou cestou ke splnění konzumního snu.“
Zábava pro chudé?
Redakci Deníku Vektor zajímaly také názory kupujících. Oslovili jsme proto kolemjdoucí před nákupním centrem v Olomouci. Přinášíme reakce těch, kteří nákupy v levných e-shopech alespoň jednou vyzkoušeli.
„Nemůžu si tento způsob nákupu vynachválit. Ceny jsou příznivé a všechno, jak má být. Číňané jsou prostě dobří obchodníci, proto mají zákazníky. České a evropské e-shopy zaspaly dobu. Evropané nejsou tak levní jako Číňané, proto zaostávají. A tak obchodníci v EU rozjeli antikampaň. Jednou do nás hustí, že nakupovat na čínských on-line tržištích je neetické, podruhé zas že to není bezpečné. Já jsem v klidu. Nedokážu si představit, jak by Číňané takové množství dat zpracovávali. Co by s tím dělali? Mně účet v bance nevybílili. Sice už jsem o něčem podobném slyšel, ale myslím si, že je to jen fáma. Kdyby lidem začaly z účtů mizet peníze, je kolem toho hned velký poprask a čínské e-shopy by skončily. Jenomže tím by Číňané přišli o kšeft a o ten jim jde na prvním místě. Než bych nakupoval předražené zboží v Česku, radši si je dál nechám posílat z Číny,“ svěřil se Deníku Vektor jeden z nakupujících.
I další zákaznice byla spokojená: „Nakupovala jsem rychlou módu a takhle s těmi věcmi také zacházím. Chápu, že je to zboží na jednu sezónu, možná dvě. Móda se rychle mění, takže v příštím roce si za levný peníz nakoupím aktuální kousky. Kvalita je celkem odpovídající. Něco jsem i vracela a peníze se mi v pořádku připočetly, takže si za ně zase nakoupím.“
„Na fotce bylo oblečení moc pěkné, ale v reálu nekvalitní a nepříjemný, neprodyšný materiál. Vím, že nakupování módního zboží na internetu je ošidné. Oblečení i obuv je prostě třeba vyzkoušet. Zboží lze vrátit, ale mně tento způsob prodeje není příliš příjemný. Příště si raději vyšetřím trochu času a navštívím nákupní centrum. Všechno řádně vyzkouším, nakoupím a udělám si hezké odpoledne. Asi toho za stejnou částku koupím méně, ale zase si můžu lépe vybrat,“ svěřila se Deníku Vektor další žena.
„Prodávají nekvalitní šunty. I zadarmo je to moc drahé. Jednou jsem to vyzkoušel a už nikdy víc,“ řekl redaktorce Deníku Vektor muž středního věku.
„Doma mi vždy vštěpovali, že nejsme dost bohatí na to, abychom si mohli kupovat levné věci. K nákupu v čínském e-shopu mě přemluvila kamarádka, ale za mě už nikdy víc!“ svěřila se Deníku Vektor asi třicetiletá maminka s malým dítětem.
Jiný názor měla zhruba dvacetiletá dívka. „Nakupovat on-line mě baví. Účet v bance mi nikdo nevybral. Ostatně ztráty peněz se nebojím, protože beztak skoro žádné nemám,“ sdělila redaktorce Deníku Vektor.
„Chléb a hry, tohle znali už staří Římané. Nákupy v čínských e-shopech jsou zábavou pro chudinu, které ani nedochází, že i těch pár šupů, které kamsi pošlou, má určitou cenu, a že si z nich kdosi udělal dojné krávy. A jestli je navíc ještě okradou? Dobře jim tak! Za hloupost by se přece mělo platit,“ řekl rázně muž středního věku.
Jeho společník se redaktorce Deníku Vektor svěřil: „Mám vlastní prodejnu a e-shop k tomu. Lidi mně teď tvrdí, že sám kupuju zboží v Číně a jenom jim ho za drahé peníze přeprodávám. Tomu se můžu jenom smát. Ať si klidně jdou a nakupují jinde. O takové zákazníky není co stát.“
Zdroje: NÚKIB, ÚOOÚ, Kašpar PR, Fairy Tailors