Novela zákona upravující reklamace a nákupy v eshopech. Co od ní čekat?

29. 11. 2022
Novela zákona upravující reklamace a nákupy v eshopech. Co od ní čekat?
foto: Pixabay/Ilustrativní

Novela zákona by měla uchránit zákazníky před nekalými praktikami obchodníků. Povede například k lepšímu přehledu o slevách a k úpravě reklamací a vrácení zboží. Ani obchodníci nebudou ošizeni a také se dočkají ochrany před nepoctivými zákazníky.

Zabránění klamání spotřebitelů bude ošetřeno nařízením, kdy prodejci musí u zlevněného zboží uvádět nejnižší cenu, za kterou bylo nabízeno v posledních 30 dnech. Nyní je toto pravidlo uplatněno na některých eshopech, v nejbližší době dojde k rozšíření na všechny online obchody a i do kamenných obchodů. Nebude se ovšem týkat potravin a zboží podléhajícího rychlé zkáze, uvedl tak portál ČT24.cz.

Takzvaná „tlačítková novela“ bude také novinkou. Jde o přesné pojmenování tlačítka, které označí dokončení objednávky. Zákazníkovi tak bude muset být zřejmé, že kliknutím dochází k uzavření kupní smlouvy. „E-shop je povinen mi zboží dodat, já jsem jako spotřebitel povinen to zboží zaplatit. To do této doby nebylo úplně jasné,“ vysvětlila Petra Stupková, advokátka ze společnosti Legitas. Dále dodala, že dodnes byla praxe taková, kdy eshopy objednávku braly pouze jako ilustrativní a pouhou poptávku. Neměly tak povinnost produkt dodat.

Novela kromě dokončení objednávek upravuje i reklamace. Ke snížení termínů nedošlo, naopak. Dvouletá reklamační lhůta se nemění, ostatní se prodlužují. V průběhu prvního roku je reklamace možná při předpokladu, že zboží bylo vadné již při nákupu. Obchodník při nesouhlasu s reklamací musí dokázat, že zboží vadné nebylo. Jinak má povinnost opravy či výměny. V druhém roce se mění povinnost zákazníka, kdy bude muset vadu prokazovat prodejci. „V druhém roce už bude na spotřebiteli, aby prokázal, že se tam vada skutečně projevila a že tam vada skutečně byla už v okamžiku převzetí, což bude někdy obtížné,“ tvrdí Petr Šmelhaus, vedoucí právního oddělení společnosti dTest.

Obchodníci budou nově chráněni i před nepoctivými zákazníky. Ti například vraceli zboží z online obchodů ne po pouhém vyzkoušení, ale po používání. Dodržování pravidel bude kontrolováno Českou obchodní inspekcí a v případě online obchodů bude kontrola velmi jednoduchá a pravděpodobně častá. 

vložil: Jana Pavlovová

Tagy

▼-1.73%
1 den
▼-0.59%
1 týden
▲+1.14%
1 měsíc
▲+6.56%
1 rok
Akcioměr 51.25%
info
▲+7.14
1 den
▲+6.78
1 týden
▲+7.37
1 měsíc
▲+13.37
1 rok
Index stresu 42.14
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn