Nahradí levné napodobeniny luxusní parfémy? Trend je jasný

28. 03. 2025
Nahradí levné napodobeniny luxusní parfémy? Trend je jasný
foto: Sponchia/Pixabay/Parfém Yves Saint Laurent

Zamilovali jste se do vůně parfému, ale když jste přišli do obchodu a uviděli jeho cenu, museli vás křísit? Nevěšte hlavu, za pár let v obchodě luxusní značku už možná ani nenajdete.

Každý máme nějakou oblíbenou vůni. Někdo má rád svěžest květin, jiný zase čistou bavlnu nebo naopak silné kořeněné vůně. Ráda chodím do obchodů a vybírám si vůně podle toho, jaký mají kořen, tedy jaká vůně je základem voňavky, ale tato taktika se může často prodražit. Pokud však chceme ulehčit peněžence, existuje řešení. Stejně jako je tomu v oděvním průmyslu s tzv. trendem čínských fast fashion značek Shein nebo Temu, které kopírují design často drahých značek nebo menších umělců, podobný trend existuje i v oblasti parfémů. Na trhu se pohybuje množství značek, které prohlašují, že dokáží téměř přesně napodobit luxusní značky a současně stojí jen zlomek ceny originálů. 

Oblíbenost napodobenin parfémů

 

Jak však tento byznys funguje a má vůbec úspěch? Parfém přece jen není kus oblečení a existuje spousta parametrů jako intenzita vůně nebo nedostatečně kvalitní složení způsobující alergickou reakci kůže, které mohou mnoho zájemců odradit. I přes tyto skutečnosti jsou jak tzv. „dupe" parfémy nebo také „inspired by" parfémy u zákazníků velmi tolik oblíbené. Pokud se kupříkladu podívame na společnost The Essence Vault, můžeme pozorovat jasný trend v tomto oboru. Zatímco v roce 2021 měla ještě v roce 2021 obrat 8 875 654 liber, již o dva roky později se zvýšil na více než trojnásobek na neskutečných 30 milionů liberTrend společností vyrábějících levné parfémy proto jasně ukazuje, že jsou výrobci náhrad schopni velmi dobře vyplnit poptávku lidí, kteří nechtějí utrácet tisíce za parfémy, ale současně chtějí dobře vonět nebo používat parfémy, na které jsou zvyklí. 

Legální nebo nelegální napodobeniny

 

Pokud zůstaneme u přirovnání s fast fashion, kopírování značek a motivů je nelegální. Jak je tedy možné, že o napodobování vůní parfémů velkých značek každý ví, ale nikdo s tím nic nedělá? Na tuto otázku existuje zajímavá odpověď a to, že v případě parfémů se vlastně nejedná o kopírování. Jak uvádí Financial Times, značky si zaregistrují své logo, vůni ale patentovat nelze. Právní specialistka na duševní vlastnictví ve společnosti Marks & Clerk Julie Canet pro Financial Times uvádí: „Parfém se často přirovnává k jídlu nebo receptům, protože ho nelze snadno chránit. Značky mohou svůj recept držet v tajnosti, ale pokud někdo nezávisle vytvoří podobnou vůni, nic s tím nenadělají.“

Jak si stojí luxusní značky

 

Pokud však obraty firem, které vyrábějí napodobeniny parfémů, rostou, mohlo by to logicky znamenat, že origiální luxusní značky by naopak mohly přicházet o svůj zisk. Realita však ukazuje, že je tomu právě naopak. Pokud se podíváme například na obrat a profit luxusních značek, zjistíme, že jejich roste. Například značka Chanel podle stránky luxurytribune.com měl v roce 2023/2024 rekordní výsledky a čistý zisk společnosti se vyšplhal až na 4,7 miliardy dolarů. Pravdou je, že Chanel se nezabývá pouze parfémy, ale i oblečením nebo kosmetikou, což se do zisku rozhodně promítne také. Chanel parfémy jsou ale stále oblíbené. Značka Yves Saint Lauren v roce 2023 zaznamenala lehký propad oproti roku 2020, a to na 3,18 miliard euro, avšak v roce 2021 měla společnost tržby v hodnotě jen okolo 2 miliard euro.

Luxusní značky tedy zdá se neztrácejí a podobně jako jejich kopie rostou. Jak je však toto možné? Pokud se nad touto otázkou zamyslíme, na základě tržní logiky a nabídky a poptávky vlastně dojdeme k jednoduchému vysvětlení. Luxusní značky a výrobci napodobenin se totiž zaměřují na naprosto odlišné skupiny zákazníků. Zatímco značky jako Chanel nebo YSL orientují svůj prodej na zákazníky, kteří nemají problém utratit za parfémy tisíce až desetitisíce, výrobci dupe parfémů se naopak soustředí na střední třídu, kde se lidé kvůli zvyšujícím se životním nákladům snaží ušetřit, kde jen mohou.

Budoucnost kosmetického průmyslu

Vše tedy nasvědčuje tomu, že napodobeniny kvalitních parfémů vlastně velmi dobře dokázaly vychytat mezeru na trhu. Zaujali totiž zákazníky, kteří by tak či tak měli zájem o luxusní parfém, ale z finančních důvodů si jej nemohou dovolit. Trend spojený se společností The Essence Vault a dalšími tak pravděpodobně ukazuje na skutečnost, že tyto společnosti budou v příštích letech jen dál prosperovat srovnatelně však také s firmami, které se zaměřují na výrobu luxusního zboží. 

Tagy

▲+0.18%
1 den
▲+0.37%
1 týden
▼-10.8%
1 měsíc
▲+0.94%
1 rok
Akcioměr 35.01%
info
▲+6.77
1 den
▼-3.38
1 týden
▲+16.86
1 měsíc
▲+8.21
1 rok
Index stresu 58.22
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn