Ponorky jako Ferrari. Investoři oceňují transparentní byznys
foto: TKMS, se svolením/Ilustrační obrázek ponorky, kterou TKMS nabízí indickému námořnictvu
Německý koncern ThyssenKrupp vyčlenil svůj vojenský námořní byznys do nové firmy. Spin-off se při debutu na burze přiblížil ocenění celé problémy zmítané mateřské skupiny.
Německý výrobce ponorek a válečných lodí ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) vstoupil v pondělí na frankfurtskou burzu. Z otevírací ceny 60 eur akcie vzrostly téměř o polovinu a tržní kapitalizace nové samostatné zbrojovky se dostala až na 5,5 miliardy eur (asi 135 miliard korun). To je blízko tržní kapitalizaci celého mateřského koncernu, která se dlouhodobě pohybuje okolo sedmi miliard eur. Za pozornost přitom stojí, že mateřský Thyssenkrupp si ponechal 51 procent akcií vyčleněné zbrojovky. Znamená to, že zbytek koncernu má jen mizivou hodnotu.
Spin-off TKMS je podobný jako vznik samostatných firem PayPal (který byl oddělen od internetového tržiště eBay) nebo Ferrari (které bylo původně součástí skupiny Fiat, dnes Stellantis). Také v těchto případech se ukázalo, že vyčleněné firma byla to nejhodnotnější, co mateřská firma nebo skupina obsahovala. Pro připomenutí: Ferrari vstoupilo na newyorskou burzu v roce 2015 s kurzem 52 dolarů. Dnes se kurz akcií tohoto výrobce supersportovních aut pohybuje okolo 400 dolarů a tržní kapitalizace firmy přesahuje 70 miliard dolarů. Hodnota existenčně ohroženého koncernu Stellantis je poloviční – přestože zaměstnává skoro padesátkrát víc lidí (čtvrt milionu oproti cca 5500).
Průhledný byznys, velký backlog
TKMS je největším světovým hráčem v nejaderných ponorkách a významným výrobcem fregat i podhladinových systémů (součástí je i ATLAS Elektronik) a zaměstnává přes devět tisíc lidí. Analytici oceňují, že po spin-offu jde o „čisté“ aktivum nezatížené vazbami na ocelářský byznys, který mateřská Thyssenkrupp pracně a se ztrátami restrukturalizuje (přesněji: snaží se ho prodat).
Klíčovým argumentem pro vysoké ocenění TKMS je zásoba objednávek. Takzvaný objednávkový backlog firmy se za posledních pět let téměř ztrojnásobil a dosahuje 19 mld. eur (přes 450 miliard korun). Souvisí to s růstem výdajů na obranu: jenom v EU mají vzrůst z 350 miliard eur v roce 2024 na odhadovaných 430 až 520 miliard eur v roce 2030. A TKMS projektuje, že adresovatelný trh námořní vojenské techniky se zdvojnásobí, na odhadovaných 61 mld. eur, již do roku 2033.
Psali jsme
V mezinárodním srovnání armádních výdajů jednotlivých států se zdá, že největší konkurenti USA, Čína a Rusko, jsou za Spojenými státy významně…
Rizika pro spin-off
Navzdory výraznému růstu poptávky je celý sektor námořní vojenské techniky kapacitně napjatý. Týká se to jak loděnic nebo kvalifikovaných pracovníků, tak i třeba certifikace. Příkladem je velký německý program fregat F126, vedený dánskými loděnicemi Damen. Ten byl na jednu stranu rozšířen (k objednávce přibyly dvě další fregaty, takže jich má být postaveno celkem šest) – na druhou stranu však má program obrovský skluz a objevují se úvahy o odstoupení od smlouvy a změně dodavatele. Spin-off TKMS by samozřejmě přicházel v úvahu jako kandidát, ale zdaleka není jasné, nakolik by to byla výhra. Zpoždění se totiž týkají především digitálních systémů – a ty by dodávali titíž výrobci, kteří mají na svědomí aktuální skluz.
Systémovým rizikem pro investory TKMS je sílící konkurence. Zbrojařský koncern Rheinmetall rozšiřuje námořní kapacity akvizicemi a v regionálních tendrech uspívají i britské a italské platformy. To všechno bude ovlivňovat konverzi impozantního backlogu firmy do cash flow.
Významným faktorem pro TKMS je také politika exportních licencí – a hlavně avizovaný zájem německé vlády do firmy kapitálově vstoupit.