Nejnovější přístav na Dunaji bude v Bratislavě. Strategickou investici řídí manager Danóci
foto: Se svolením Verejné prístavy/Přístav v Bratislavě a Matej Danóci
Projekt přístavu v Bratislavě byl schválen jako jedna ze strategických investic Slovenska. Spolu s udržitelnější dopravou přinese také hospodářský rozvoj regionu. Projekt za 178 milionů eur má potenciál nalákat i čínské dopravce.
V rámci snahy o posílení mezinárodního významu Bratislavy a modernizace logistické infrastruktury Slovenska se připravuje ambiciózní projekt moderního nákladního přístavu. Tento projekt, který získal status strategické investice, přinese moderní multimodální terminál na místě současného přístavu Pálenisko. Posílí tak obchodní spojení mezi Slovenskem a ostatními evropskými zeměmi, což možná umožní se podílet na poválečné obnově Ukrajiny. Investice přesahující 178 milionů eur by měly výrazně zafinancovat fondy EU, ale také soukromé investice.
Plány na modernizaci přístavu na Dunaji v Bratislavě
Cílem nového přístavu je nejen modernizovat infrastrukturu pro překládání nákladu, ale také ulevit zastaralému Zimnímu přístavu v centru města, který se po přestěhování nákladní dopravy může transformovat do moderního areálu s přístavem pro osobní lodě či do obytné zóny. Tento krok by nejen přispěl k rozvoji turistického potenciálu města, ale i k celkovému zlepšení urbanistického vzhledu Bratislavy.
První fáze výstavby nového přístavu je naplánována na rok 2025, přičemž celý projekt by měl být dokončen do roku 2030. Prvním krokem pro státní společnost Veřejné přístavy bude vyrovnání majetkoprávních vztahů se soukromou firmou Slovenská plavba a přístavy (SPaP). Ta má aktuálně prostory Zimního přístavu pronajaté a vlastní technologie a infrastrukturu, které se na pozemcích nacházejí. Nájemní smlouva SPaP končí v roce 2027. Společnosti za sebou mají již v tuto chvíli podpis memoranda o společném postupu.
Nové vedení Veřejných přístavů v Bratislavě se postará o přístav
Vypořádat se s výše zmíněnými úkoly by se měl ředitel Veřejných přístavů Matej Danoci, který vedl několik úspěšných projektů v oblasti energetiky a průmyslu. Výhodou jsou pro něho zkušenosti s krizovým řízením, jelikož firmám šéfoval také v dobách koronavirové či energetické krize. Danoci jako generální ředitel bude moci využít své letité zkušenosti s transformací podniků, získáváním financování od bank či komunikaci s veřejnými institucemi.
Hlavním úkolem pro Matěje Danociho totiž bude vyjednávání dohody jak s SPaP tak s hlavním městem Bratislavou. Se zástupci Bratislavy bude Danoci jednat o využití nově vzniklých prostor v centru města, které zde zůstanou po přesunutí přístavu. Zásadní agendou poté bude řídit výstavbu nového přístavu, jeho zařízení a modernizaci a také související dopravní infrastrukturu.
Jelikož bude nový přístav v Pálenisku jedním z největších říčních nákladních přístavů v Evropě, klíčovým úkolem je nalézt nové zahraniční obchodní partnery a plně tak využít jeho potenciál. Důležitým krokem v tomto směru je proto zatraktivnění Bratislavy pro investory a aktivní hledání obchodní spolupráce v zahraničí. V současnosti se vedení přístavu, díky iniciativě Mateje Danociho a Martina Vozára, zaměřuje na jednání s Čínou, kde se vyjednávají nové obchodní příležitosti. Tyto informace ve svém článku uvedl deník RAILTARGET.
Vliv přístavu na region
Bratislavský přístav má potenciál stát se jedním z největších evropských uzlů také díky napojení na síť TEN-T a na černomořské přístavy. Proto by měl sehrát podstatnou roli v poválečné obnově konfliktem zničené Ukrajiny. Od vytvoření nového přístavu se také očekává zvýšení konkurenceschopnosti a větší množství obchodních příležitostí v regionu. Své opodstatnění má také v environmentální oblasti. Uleví se kamionové dopravě a sníží se tak vytížení dosavadní infrastruktury.