Plznička nebo paštika Hamé? V Rusku se i přes zákaz prodává téměř všechno
foto: By Lite/ CC BY-SA 4.0 / wikimedia commons/ilustrativní foto
Jak se daří ruským fejkovým značkám? Rusko nahradilo Coca-Colu, McDonald’s i Starbucks. Ale funguje to? Kdo slaví úspěch a kdo to jen hraje na oko?
Mnoho západních značek v reakci na napadení Ukrajiny sousedním Ruskem opustilo tamní trh. Rusové se však rozhodli to jen tak nenechat a vytvořili množství vlastních domácích alternativ známých výrobků a značek. Jedním z příkadů je náhrada značek Coca-Cola, Fanta nebo Sprite, jejíž licenci vlastní americká The Coca-Cola company.
Značka tedy zmizela z billboardů, ale ne z regálů. Červeno-bílá klasika je v ruských supermarketech stále snadno k nalezení, ať už v podobě originální Coca-Coly z dovozu, nebo domácích napodobenin jako Dobryj Cola či CoolCola. Tato "fejk-Cola" se prodává v plechovkách tak podobných originálu, že chuťový rozdíl rozpozná jen zkušený jazyk.
Podle informací iRozhlasu za jednou ruskou alternativou stojí firma Očakovo, která přinesla na trh nápoje pod názvem CoolCola, Fancy a Street. Pokud se navíc podíváme na obal, můžeme vidět jasnou podobnost s originály. Kopírování evropských značek není pro Rusko žádná novinka. Již v minulosti podle iDnes.cz ruská firma zkopírovala také českou značku Hamé.
Psali jsme
KOMENTÁŘ: Jak by asi nedávnou roztržku Trumpa a Zelenského komentoval proslulý historik Richard Pipes (1923-2018), někdejší Reaganův poradce…
Pravá nebo fejková Coca-Cola: jak se daří nové vs. staré?
Podle agentury Bloomberg má další ruskou limonádovou novinku na svědomí firma Multon Partners, což je náhodou dceřiná společnost Coca-Cola HBC, která sice po invazi ukončila výrobu originálu, ale obratem nasadila náhradu. Dobryj Cola si už urvala značný podíl a podle portálu iDnes dnes zaujímá až 13 % ruského trhu.
A co víc, díky paralelnímu dovozu z Gruzie či Kazachstánu je i původní Coca-Cola dál dostupná, a to navzdory oficiálnímu odchodu značky. Ruský zákon umožňuje dovoz bez souhlasu držitele ochranné známky, takže slavné kamiony s kolou proudí dál, možná jen s jinou SPZ. Právě díky tomuto šedému dovozu si originál drží 6 % podíl a je třetí nejprodávanější limonádou v zemi. Před invazí na Ukrajinu však byla Coca-Cola jasnou jedničkou s 26% tržním podílem.
Ruský McDonald a Starbucks
Nejsou to pouze západní výrobky a potraviny, které se Rusko snaží nahradit vlastními alternativami. Na řadu přišlo také znovuotevření poboček známých řetězců, jako je například McDonald’s nebo Starbucks, které v návaznosti na válečný konflikt opustily ruský trh. V případě oblíbeného fast foodu se restaurace samozřejmě nejmenují McDonald’s, ale Vkusno a točka neboli Chutně a tečka.
Jak uvádí ČTK, vzhled loga se sice lehce změnil, ale receptura burgerů nikoliv. Například ikonický Big Mac byl nahrazen burgerem "Big Hit”. Jak uvedl jeden student v Moskvě: "Chutná to stejně, vypadá to stejně, takže tomu stále říkám MakDak". Jako nástupce McDonaldu se očekávali určité výzvy, ale opak je pravdou. Během prvního roku provozu se řetězci podařilo překonat prodeje McDonald's z roku 2021. Analýza IntellNews uvádí, že náhradní mcdonald denně obslouží přibližně 1,8 milionu zákazníků a dosáhl tržního podílu 58 % mezi třemi hlavními fastfoodovými značkami na trhu.
StarBucks přidal hvězdu a jedé dál
Stejný osud čekal také kavárny firmy Starbucks. Do prázdných kaváren se nastěhovala nová značka Stars Coffee, která si zachovala nejen podobný sortiment, ale i nápadně známé vizuály. Jak upozornil Forbes, nové logo připomíná to původní téměř k nerozeznání. Mořskou pannu nahradil sibiřský motiv “princezny” s hvězdou na čele. Zelená barva ale zůstala, takže logo působí opravdu stále velmi podobně.
Šedý dovoz ze třetích zemí
I když západní firmy Rusko opustily, jejich výrobky se zde prodávají dál. Může za to využití zmíněného paralelního neboli šedého dovozu. Ruská vláda umožnila dovoz zahraničního zboží bez souhlasu držitelů ochranných známek, což umožňuje pokračování prodeje produktů značek, které oficiálně opustily ruský trh. Této situace mohl využít v podstatě kdokoliv z Ruska a díky vynalézavosti obejít sankce západu a zprostředkovat zboží západních firem, které z Ruska odešly.
Co to vlastně paralelní dovoz je a v čem spočívá? Naprosto jednodušeně: Západní zboží se do Ruska dováží přes třetí země, na které se nevztahují sankce EU a USA. Novinky.cz uvádí, že se jedná především o Turecko, Čínu, Indii a Spojené arabské emiráty. Samozřejmě se vše děje bez souhlasu západních značek. Příkladem může být již zmíněná CocaCola. Podle stránky Pricing Day se o dovoz postaral Talibán. Nevýhodou ale je, že cena originální CocaColy v Rusku nyní dosahuje skoro čtyřnásobku než v roce 2022. Výjimkou nejsou ani české produkty. Jak uvedlo ČT24, plzeňské pivo je v Rusku opět k dostání, pravděpodobně pochází z Izraele.
Ruská budoucnost
Ruská agrese na Ukrajině trvá již tři roky, což s sebou nese nespočet někdy dobře a většinou naopak špatně viditelných důsledků. Z pohledu ekonomiky se Rusko nachází v nelehké situaci, tedy především jeho obyvatelé. Ceny potravin se zvyšují a mzdy nerostou. Navíc mnoho potravin v Rusku chybí. Mohou za to sankce uvalené na Rusko a také ruské embargo na dovoz potravin z EU a USA, které určitým způsobem trvá již od roku 2014.
Kvůli těmto sankcím se dle informací ASO ČR Rusko dlouhodobě potýká s nedostatkem masa, ovoce, mléčných výrobků a dalších potravin. Když se tedy na zmíněné informace opět podíváme, Rusko se snaží sankce obejít prostřednictvím paralelního dovozu. Navíc chce světu ukázat, že jejich výrobky nepotřebuje a známé světové značky nahrazuje vlastními výrobky, které zatím fungují.