Sci-fi v maloobchodu: jak vypadáte, podle toho dostanete nabídku

22. 10. 2025
Sci-fi v maloobchodu: jak vypadáte, podle toho dostanete nabídku
foto: Minds & Models, se svolením/Řešení Minds & Models předvádí spoluzakladatel startupu Josef Němeček

Startup Minds & Models vytváří software pro personalizované doporučování produktů na základě analýzy kamerového obrazu zákazníka.

E-shopy mají výhodu – těch informací o zákaznících, z nichž mohou dělat personalizované nabídky! Tento povzdech, který je často slyšet z kamenných obchodů, může brzo ztratit smysl. Tradiční obchodníci totiž naopak mají zásadní výhodu: fyzicky přítomného zákazníka. Ten s sebou samozřejmě přináší spousty informací: od oblečení přes fyzický zjev až po chování. Obchodníci zatím tyto informace neumí vytěžit – ale to by se mělo změnit. Snaží se o to technologický startup Minds & Models, který na konferenci Týden inovací představil svou inovaci ve stadiu MVP (z angl. Minimum Viable Product).

 

Princip je jednoduchý: kamera snímá zákazníka a na základě vyhodnocení obrazu mu na monitoru předloží personalizovanou nabídku. Realizace už ale jednoduchá není: jak přetavit obraz zákazníka v informace, na jejichž základě se dá udělat relevantní nabídka?

To vysvětlil pro Deník Vektor spoluzakladatel startupu Ondřej Šantora „Podívejte: když v záběru používám kapesník, systém to pozná a vyhodnotí – a je to příležitost doporučit mi vitamíny, nosní kapky, ovoce… Samozřejmě ale je na obchodníkovi, jak s tou informací bude pracovat.“

Zní to dobře, ale je to triviální příklad. Podobně by nemělo být složité rozpoznat například těhotnou ženu – ale funguje systém s rozumnou přesností a spolehlivostí i v „normálních“ podmínkách, tedy s lidmi, kteří nejsou na první pohled něčím výjimeční?

Anonymní řešení a statistika

„Především musím zdůraznit – aby se někdo nelekl – že jde o naprosto anonymní řešení. Nejen, že neukládáme žádné osobní údaje – my je ani neznáme. Dokonce je ani ani nemůžeme znát. A druhý podstatný aspekt je, že zákazník neví, že to, co se mu na displeji vedle regálu zobrazí, je personalizované,“ začíná své vysvětlení Šantora. Pak pokračuje odborným výkladem, z něhož si laik může odnést nanejvýš to, že systém sleduje přes 450 vizuálních atributů.

Podstatný je pak závěr: systém pracuje se statistikou. Pokud se nepodaří z obrazu zákazníka získat vodítka pro personalizovanou nabídku, zobrazí generickou nabídku. Důležité je, že takový neúspěch má na zákazníka a jeho takzvanou „zákaznickou zkušenost“ nulový dopad. A pokud se to aspoň v části případů podaří, zvýší to šanci, že zákazník v obchodu utratí víc peněz.

Univerzitní spin-off

Šantora tvrdí, že toto řešení pro personalizovanou reklamu opravdu funguje. „Pilotní nasazení přineslo zvýšení pozornosti zákazníků o 13 procent – a hlavně nárůst hodnoty košíku o čtyři procenta. A ano, byl to seriózní test a to zvýšení je statisticky významné.“

Minds & Models je vlastně univerzitní spin-off: vznikl na základě bakalářské práce Josefa Němečka, druhého z dvojice spoluzakladatelů. Dosavadní vývoj zakladatelé financovali z vlastních zdrojů, ale pozitivní výsledky testu MVP ukázaly, že projekt je životaschopný a zakladatelé hledají pre-seed venture kapitálovou investici. „Zájem je a doufám, že se nám podaří získat prostředky na další technický vývoj a na business development. Do poloviny příštího roku bychom chtěli mít produkt připravený k nasazení ve velkém. Smlouvy s prvními zájemci už máme podepsané,“ uzavírá Ondřej Šantora. 

autor: Petr Blažek

Tagy

Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn