Sci-fi v maloobchodu: jak vypadáte, podle toho dostanete nabídku
foto: Minds & Models, se svolením/Řešení Minds & Models předvádí spoluzakladatel startupu Josef Němeček
Startup Minds & Models vytváří software pro personalizované doporučování produktů na základě analýzy kamerového obrazu zákazníka.
E-shopy mají výhodu – těch informací o zákaznících, z nichž mohou dělat personalizované nabídky! Tento povzdech, který je často slyšet z kamenných obchodů, může brzo ztratit smysl. Tradiční obchodníci totiž naopak mají zásadní výhodu: fyzicky přítomného zákazníka. Ten s sebou samozřejmě přináší spousty informací: od oblečení přes fyzický zjev až po chování. Obchodníci zatím tyto informace neumí vytěžit – ale to by se mělo změnit. Snaží se o to technologický startup Minds & Models, který na konferenci Týden inovací představil svou inovaci ve stadiu MVP (z angl. Minimum Viable Product).
Přečtěte si definici
Zkratka MVP označuje nejjednodušší podobu produktu nebo služby, která už dokáže ověřit, zda o ni zákazníci skutečně stojí. Nejde o „zmenšenou…
Princip je jednoduchý: kamera snímá zákazníka a na základě vyhodnocení obrazu mu na monitoru předloží personalizovanou nabídku. Realizace už ale jednoduchá není: jak přetavit obraz zákazníka v informace, na jejichž základě se dá udělat relevantní nabídka?
To vysvětlil pro Deník Vektor spoluzakladatel startupu Ondřej Šantora „Podívejte: když v záběru používám kapesník, systém to pozná a vyhodnotí – a je to příležitost doporučit mi vitamíny, nosní kapky, ovoce… Samozřejmě ale je na obchodníkovi, jak s tou informací bude pracovat.“
Zní to dobře, ale je to triviální příklad. Podobně by nemělo být složité rozpoznat například těhotnou ženu – ale funguje systém s rozumnou přesností a spolehlivostí i v „normálních“ podmínkách, tedy s lidmi, kteří nejsou na první pohled něčím výjimeční?
Psali jsme
Pravidelný žebříček evropských univerzit sestavený podle toho, kolik z nich vzešlo zakladatelů startupů a jak úspěšné jejich startupy jsou, je…
Anonymní řešení a statistika
„Především musím zdůraznit – aby se někdo nelekl – že jde o naprosto anonymní řešení. Nejen, že neukládáme žádné osobní údaje – my je ani neznáme. Dokonce je ani ani nemůžeme znát. A druhý podstatný aspekt je, že zákazník neví, že to, co se mu na displeji vedle regálu zobrazí, je personalizované,“ začíná své vysvětlení Šantora. Pak pokračuje odborným výkladem, z něhož si laik může odnést nanejvýš to, že systém sleduje přes 450 vizuálních atributů.
Podstatný je pak závěr: systém pracuje se statistikou. Pokud se nepodaří z obrazu zákazníka získat vodítka pro personalizovanou nabídku, zobrazí generickou nabídku. Důležité je, že takový neúspěch má na zákazníka a jeho takzvanou „zákaznickou zkušenost“ nulový dopad. A pokud se to aspoň v části případů podaří, zvýší to šanci, že zákazník v obchodu utratí víc peněz.
Psali jsme
Startup Buylo získal investici a chystá další rozvoj své platformy pro využívání RFID technologie – a také expanzi do Ameriky.
Univerzitní spin-off
Šantora tvrdí, že toto řešení pro personalizovanou reklamu opravdu funguje. „Pilotní nasazení přineslo zvýšení pozornosti zákazníků o 13 procent – a hlavně nárůst hodnoty košíku o čtyři procenta. A ano, byl to seriózní test a to zvýšení je statisticky významné.“
Minds & Models je vlastně univerzitní spin-off: vznikl na základě bakalářské práce Josefa Němečka, druhého z dvojice spoluzakladatelů. Dosavadní vývoj zakladatelé financovali z vlastních zdrojů, ale pozitivní výsledky testu MVP ukázaly, že projekt je životaschopný a zakladatelé hledají pre-seed venture kapitálovou investici. „Zájem je a doufám, že se nám podaří získat prostředky na další technický vývoj a na business development. Do poloviny příštího roku bychom chtěli mít produkt připravený k nasazení ve velkém. Smlouvy s prvními zájemci už máme podepsané,“ uzavírá Ondřej Šantora.