Nakoupit levně, ale pořád vypadat luxusně: milionáři se přesunují do sekáčů

11. 06. 2025
Nakoupit levně, ale pořád vypadat luxusně: milionáři se přesunují do sekáčů
foto: James Tsai / Flickr/Čínský pouliční second hand

Nakupování v sekáčích už není jen o ekologii nebo úspoře, ale jde o chytrý způsob, jak získat prestižní značky za dostupnější cenu. Tento trend navíc překvapivě sílí i v zemích, kde byste to nečekali – třeba v Číně. Vyšší třída chudne nejen kvůli Trumpovým clům.

Snad každý, kdo se zajímá alespoň trochu o módu nebo poslední trendy zaznamenal vlnu popularity second hand obchodů. Příslušníci Generace Z nebo Mileniálové ve velkém navštěvují obchody s již obnošeným oblečením, aby v horách starého textilu vyštrachali nějaké zajímavé kousky, kterými by překvapili kamarády. I když většině z nás se při slově „sekáč” vybaví vůně starého oblečení a pracích prášků a obrovské množství šatů, košil, kalhot a doplňků, které své původní majitele již omrzely, není tomu vždycky tak. 

Sekáč už není jen synonymem levného zboží za hubičku

Množství z těchto obchodů nabízejících již použité oblečení, boty, kabelky nebo další doplňky se totiž zaměřuje výhradně na „bohatší” klientelu a tomu také odpovídá sortiment jejich obchodů. Takové podniky totiž již nemůžeme označit za pouhé „sekáče”, protože na poličkách a věšácích v obchodech po celém světě nalezneme většinou známé značky patřící do tzv. Haute couture, tedy kousky světoznámých značek jako Dior, LV, Prada apod. 

Zboží je často ve velmi dobrém stavu, jinak by se nemohlo v podobném obchodu prodávat a současně je mnohonásobně levnější, než za co byste jej našli v kamenných prodejnách drahých značek.I když by se mohlo zdát, že bude nákup luxusního oblečení a doplňků z druhé ruky rozšířený hlavně na internetu a výhradně v západním světě, opak je pravdou. Snad největší poptávka po tomto druhu specifického zboží je totiž v posledních měsících právě v zemi, která je přeborníkem na výrobu kopií tohoto luxusního sortimentu.

Čínský paradox: kopie a posedlost po luxusním zboží

Ano, řeč je o Číně, kde má nákup zboží od luxusních značek celkem dlouhou kulturu. V Číně je pojetí společenského postavení velmi důležité. Luxusní značky jsou vnímány jako symbol úspěchu, bohatství a společenského statusu. Vzhledem k rychlému růstu ekonomiky za poslední dekády se rozšířila střední střída a čím dál více lidí chce ukázat, že „jsou někdo“. Jak toho docílit? Právě nákupem značkového luxusního zboží jako kabelek, hodinek nebo aut.

Podle Lisa Zhang z Daxue Consulting, která je expertkou na čínský trh, je však možné v tomto stereotypu pozorovat jisté trhliny. Čínští spotřebitelé zaměřující se na luxusní zboží se totiž postupně začínají přesouvat od kamenných prodejen Haute couture značek právě na trh s použitým zbožím. Dokladem je také nedávné otevření obrovské třípatrové prodejny s použitým luxusním zbožím patřícím pod firmu Zhuanzhuan Group v centru Pekingu. Podle CEO společnosti Huanga Wei se díky velkému ohlasu zákazníků společnost rozhodla přesunout z online prostředí do kamenného obchodu.  

Ekonomické tlaky a realitní krize: proč Číňané šetří na luxusu?

Tento posun z luxusních kamenných prodejen na trh s použitým zbožím souvisí také s ekonomickými problémy, které Čínu zasáhly v posledních několika letech. Po zavedení cel Donaldem Trumpem se čínská ekonomika zpomalila a některé většinou státní podniky musely omezit mzdy zaměstnancům. Navíc od roku 2021 dopadá na čínskou střední a vyšší třídu realitní krize, která snížila hodnotu jejich majetku v nemovitostech, což je pro mnoho bohatých domácností zásadní finanční rána. Výsledkem je, že i tradiční kupci luxusního zboží začínají vyhledávat levnější alternativy, aby se mohli stále chlubit luxusem, ale současně si zboží také finančně dovolit.

 

vložil: Jan Evím

Tagy

▼-0.33%
1 den
▼-0.23%
1 týden
▼-0.47%
1 měsíc
▲+5.28%
1 rok
Akcioměr 51.02%
info
▲+4.62
1 den
▲+10.02
1 týden
▲+9.94
1 měsíc
▲+14.01
1 rok
Index stresu 44.56
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn