Smrtelně nebezpečný airbag Takata. Nemáte ho ve svém autě?

10. 10. 2024
Smrtelně nebezpečný airbag Takata. Nemáte ho ve svém autě?
foto: Se svolením Škody Auto/Kde hledat VIN

Svolávací akce kvůli vadným airbagům Takata už patří ke koloritu globálního automobilového průmyslu. Pokud by si snad někdo myslel, že smrtící airbagy mohou dnes být tak nanejvýš v muzeu, mýlil by se. Evropský systém rychlé výměny informací o nebezpečných výrobcích Safety Gate vydal novou výstrahu.

Týká se osobních vozů značky BMW dovybavených při přestavbě volantu na „Sport“ nebo „M Sport“ airbagem Takata. Oznamující zemí je Německo, opatření byla přijata také ve Francii, Maďarsku, Polsku, Portugalsku, Švédsku a Slovinsku.

Pozor na airbagy Takata ve vozech BMW

Podle Safety Gate výrobek není v souladu s Nařízením o schvalování a dozoru nad trhem motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, součástí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla.

Na svém portálu, provozovaném Evropskou komisí, Safety Gate uvádí, že hnací látka v airbagu řidiče může s věkem degradovat. A pokud dojde k prasknutí airbagu, úlomky z vyvíječe plynu mohou zranit cestující ve vozidle. Airbagy proto mají být vyměněny.

Náklady hradí výrobce

Majitelé vozů BMW zjistí, zda se jich problém týká, na webových stránkách automobilky, když zadají identifikační číslo svého vozu (VIN). Na portálu BMW se také dočtou, kde 17místný kód VIN naleznou. Ve voze BMW ho najdou na palubní desce, na rámu dveří, v prostoru motoru, případně u rezervního kola, dále ve velkém technickém průkazu, osvědčení o registraci, pojistné smlouvě nebo dokumentech ze servisu.

„Za technické nebo bezpečnostní svolávací akce na sebe všechny náklady přebírá BMW,“ ujišťuje výrobce.

Může zranit i zabíjet

Náhodě nic neponechává ani společnost Škoda Auto. „Celosvětové svolávání airbagů Takata se vedle mnoha dalších výrobců týká i modelů značky Škoda. Je tedy možné, že i ve vašem vozidle může pro vás vadný airbag představovat vážné bezpečnostní riziko,“ varuje portál automobilky.

Upozorňuje, že pokud dojde k aktivaci airbagu při nehodě, vznikne při zapálení generátoru plynu výrazně nadměrný tlak. To způsobí, že do prostoru pro cestující jsou vrženy kousky kovu, což může vést k těžkým zraněním a v nejhorším případě i ke smrti.

„Společnost Takata dodávala automobilovému průmyslu již řadu let vadné plynové generátory, které se mohou vlivem stárnutí způsobeného určitými klimatickými vlivy (teplo a vlhkost) měnit, a stávají se tak nebezpečnými,“ uvádí Škoda, do jejíchž vozů byly vadné airbagy montovány v letech 2012 až 2018.

Zkontrolujte VIN kód, výměna trvá hodinu

Škoda Auto proto vyzývá majitele aut, aby zkontrolovali VIN kód svého vozu. Identifikační číslo majitel najde na karoserii a v osvědčení o registraci vozidla, má podobu 17 písmen a číslic. Na portálu Škody Auto si pak zkontroluje, zda se svolávací akce týká také jeho vozu.

„Seznam vozidel je pravidelně aktualizován. Proto čas od času zkontrolujte, zda je dotčeno vaše vozidlo,“ žádá výrobce a dodává: „Pokud je vaše vozidlo postiženo tímto problémem, obraťte se neprodleně na servisního partnera Škoda, aby vám příslušné komponenty vyměnil. Tento úkon trvá pouze hodinu a je pro vás zdarma.“

Kde hledat VIN?

Podobné varování zveřejnil na svém portálu také Seat, který airbagy Takata montoval do vozidel v letech 2009 až 2017. Zákazníci si mají opět ověřit VIN. „Nejjednodušší způsob, jak ho najít, je postavit se zvenčí na stranu řidiče a podívat se na volant přes čelní sklo. Je vyrytý do čelního skla,“ radí výrobce. „VIN najdete také v technické dokumentaci k vozidlu. Jelikož se jedná o identifikační číslo vozidla, je pro vaše vozidlo zcela jedinečné.“ Výměna je bezplatná.

Stovky tisíc aut v USA

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) se sídlem ve Washingtonu vydal upozornění na airbaty Takata už v srpnu. Varování se týkalo více než 457 tisíc vozů značky Ford a Mazda.

„Pokud máte jedno z těchto vozidel, nejezděte s ním, dokud nebude vadný airbag vyměněn,“ naléhá portál NHTSA a připomíná, že již dříve upozorňoval na stejný problém také u značek Lincoln a Mercury. „Některá z těchto vozidel jsou nyní starší než 20 let, což zvyšuje riziko prasknutí airbagu při nehodě. Airbag pak může těžce zranit nebo zabít cestující ve vozidle. NHTSA vyzývá všechny majitele vozidel, aby okamžitě zkontrolovali, zda jejich vozidlo nemá airbag Takata. Pokud ano, majitelé by měli kontaktovat svého prodejce, aby co nejdříve naplánovali bezplatnou opravu a řídili se všemi varováními výrobce vozidla. Ford a Mazda nabízejí bezplatné odtahy, mobilní opravy a v případě potřeby zapůjčení vozidel,“ uvádí NHTSA.

V Americe mají mrtvé a zraněné

Podle NHTSA bylo vadnými airbagy v USA zabito 27 osob. „Navíc nejméně 400 lidí v USA bylo zraněno explodujícími nafukovacími vaky Takata. I menší nehody mohou mít za následek explozi vzduchových vaků Takata, které mohou zabít nebo způsobit strašlivá zranění. Starší vozidla jsou nebezpečnější. Stáří airbagu je jedním z rizikových faktorů,“ upřesňuje NHTSA.

Francouzi nabízeli náhradní vozy

Francouzský výrobce automobilů Stellantis vyhlásil svolávací akci už 30. května. „Současná svolávací akce probíhá pro vozidla Citroën C3 a DS 3 vyrobená před rokem 2019 a vybavená airbagy Takata,“ uvedl výrobce na svých webových stránkách.

Svolávací akce se týkala především francouzských zámořských území. Výrobce zákazníkům nabízel 60 tisíc náhradních vozů, z toho 25 tisíc přímo ve Francii. Uvedl také, že společnost Takata zkrachovala a Stellantis již získává airbagy od jiného dodavatele.

„Žádáme majitele vozů Citroën C3 a DS 3 vyrobených v letech 2009 až 2019, na které se vztahuje svolávací akce, aby okamžitě přestali s těmito vozidly jezdit a informovali se u prodejců nebo u specializovaných call center,“ vyzývá portál Stellantis.

Zdroje: Safety Gate, BMW, Škoda Auto, Seat, NHTSA, Stellantis

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn