Souboj e-shopů! Ve hře jsou i nízké ceny vykoupené daty zákazníků

04. 09. 2024
Souboj e-shopů! Ve hře jsou i nízké ceny vykoupené daty zákazníků
foto: Se svolením Fairy Tailors/Marketingový expert Jan Vašík

O varování úřadů před stahováním aplikací superlevných e-shopů Deník Vektor již informoval. Zaměříme se teď na porovnání obchodních a marketingových strategií dvou aktuálně největších e-commerce platforem, Temu a Trendyol. Obě společnosti se rychle přizpůsobují dynamickým potřebám globálních trhů, čímž nejen ovlivňují konkurenci, ale také nastavují nové nákupní trendy.

Podívejme se na klíčové aspekty jejich strategií. Tento článek odhalí, na co se spotřebitelé mohou těšit (či čeho se mohou děsit) v blízké budoucnosti, nabídne pohled marketingových expertů a zhodnotí, která z použitých strategií je efektivnější a jaký dopad budou mít na budoucnost e-commerce.

Totální expanze do východní Evropy

Abychom však dokázali porovnat strategie jednotlivých platforem, nejprve musíme pochopit, na čem  každá z těchto společností staví. Trendyol, založený v roce 2010 v Turecku, se stal velmi brzy největší e-commerce platformou v zemi a významným hráčem na mezinárodní scéně. Ke konci roku 2023 byla hodnota Trendyolu oceněna na 16,5 miliardy dolarů. Obchodní strategii Trendyolu by bylo možné popsat poměrně jednoduše jako totální expanzi do východní Evropy, počínaje Rumunskem, Řeckem, Maďarskem, Českou republikou, následně směřoval do Polska, na Slovensko a do Bulharska.

„Jejich cílem pro rok 2024 je dosáhnout v těchto regionech na 2 miliony aktivních zákazníků a překročit 4 miliony objednávek. Klíčem k dosažení této mety by pro Trendyol měla být jednak masivní investice do technologií a infrastruktury, v rámci které se snaží vytvořit ekosystém služeb obsahující např. vlastní dopravu Trendyol Express, digitální peněženku Trendyol Pay anebo secondhand platformu Dolap, v kombinaci s propracovanou marketingovou komunikací zahrnující slevové akce či jiné speciální nabídky a cenové promoce motivující zákazníky k nákupu. Pokud se tyto plány pro rok 2024 podaří uskutečnit, stane se z Trendyolu skutečně velmi zajímavý marketplace, na kterém si každý spotřebitel najde to své,“ komentuje Jan Vašík, výkonný ředitel a jednatel kreativní agentury Fairy Tailor.

Levné čínské zboží a agresivní marketingová kampaň

Na druhé straně Temu, jakožto e-commerce platforma založená čínskou společností PDD Holdings, byla spuštěná v USA v roce 2022, o rok později pak i v Evropě. Hrubá hodnota společnosti dosáhla v roce 2023 lehce nad 15 miliard dolarů a očekává se, že v roce 2024 přesáhne 37 miliard dolarů.

Obchodní strategie Temu je primárně založena na nízkých cenách zboží vyrobeného v Číně, efektivní logistice a gamifikaci nákupního procesu, včetně skupinového nakupování. K tomu se přidává agresivní marketingová kampaň a efektivní využívání sociálních médií, kde Temu výrazně investuje do spolupráce s influencery a micro-influencery na platformách jako TikTok a Instagram. Není tedy překvapením, jak rychle Temu dokáže rozšiřovat svou uživatelskou základnu, zejména mezi mladšími zákazníky.

Jde mladým o udržitelnost a klima, nebo jen o vlastní blahobyt?

Přestože udržitelnost a ochrana klimatu jsou témata, která s mladou generací často spojujeme, dost možná jsou to nakonec témata minoritní, důležitá jen pro menší, ovšem v médiích nadproporčně zastoupenou skupinu mladých. Tichá většina Generace Z nakonec nejspíš bude nakupovat stejně jako její rodiče: pokud je cena zboží dostatečně nízká, rádi za ni zaplatí vyššími emisemi a svými osobními daty.

„Haul video s rozbalováním nákupu z Temu a dalších e-shopů je oblíbený formát mezi mnoha influencery na TikToku. Levné nekvalitní zboží, které napodobuje drahé tradiční značky, je pak pro mnoho mladých lidí, kteří typicky nemají v této životní fázi moc peněz, jedinou cestou ke splnění konzumního snu,“ říká Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Kdo ovládne trh?

Z marketingového hlediska je skutečně náročné předpovědět, která z uvedených strategií nakonec dosáhne největšího úspěchu a zda tím zároveň odsune druhou platformu do pozadí.

„Na jedné straně fandím pokusu o vytvoření vlastního ekosystému služeb, který v rámci e-commerce platformy Trendyol propojí malé a střední podniky napříč kontinentem. Na druhé straně mě jako marketéra bude zajímat, jak daleko se Temu se svým propracovaným a intenzivním marketingem dostane. Ať tak či onak, rok 2024 a možná i 2025 budou pro obě platformy skutečně klíčové,“ říká Vašík, výkonný ředitel a jednatel kreativní agentury Fairy Tailors.

Zdroje: Kašpar PR, Fairy Tailors

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn