Srpnová predikce MF: Ekonomika se po letošním mírném poklesu vrátí k růstu, inflace se bude dále snižovat
Česká ekonomika se v první polovině letošního roku pohybovala na hraně recese. Za celý rok 2023 ekonomika pravděpodobně mírně klesne o 0,2 %, v roce 2024 se však vrátí k růstu. Inflace se bude dále snižovat a příští rok se již bude pohybovat pod 3 %. Dopad slabé hospodářské dynamiky na trh práce by neměl být významný.
foto: freepik/ilustrativní
Srpnová predikce Ministerstva financí již samozřejmě plně odráží efekt ozdravného vládního balíčku. Tato úsporná opatření pomůžou nejen ozdravit veřejné finance, ale současně téměř nezatíží ekonomiku a přispějí také k tlumení inflačních tlaků.
„Srpnová predikce Ministerstva financí již samozřejmě plně odráží efekt ozdravného vládního balíčku. Tato úsporná opatření pomůžou nejen ozdravit veřejné finance, ale současně téměř nezatíží ekonomiku a přispějí také k tlumení inflačních tlaků. Rozpočtová konsolidace tak vytvoří podmínky pro vyváženější růst do budoucna,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.
Ministerstvo financí očekává, že hrubý domácí produkt za rok 2023 klesne o 0,2 %, po očištění o kalendářní vlivy by měl stagnovat. Nová prognóza Ministerstva financí tak vidí výkon české ekonomiky jako nepatrně slabší než v dubnu, a to zejména kvůli citelnějšímu poklesu spotřeby domácností a menšímu růstu investic. Domácnosti se i v letošním roce potýkají s dopady vysoké inflace, což snižuje jejich reálnou spotřebu. Investice do fixního kapitálu zpomalují kvůli hospodářským problémům v zemích eurozóny i nárůstu cen kapitálových statků. V dynamice investic se také negativně promítnou měnové podmínky, naopak pozitivní vliv budou mít výdaje sektoru vládních institucí spolufinancované fondy EU. Ekonomiku by měla citelně zpomalit meziročně slabší akumulace zásob, zejména v souvislosti s dokončováním rozpracované produkce. Tento faktor pak spolu s odezněním problémů v dodavatelských řetězcích podpoří export, dovoz však vzhledem k celkově slabé domácí poptávce zůstane utlumený. Příspěvek salda zahraničního obchodu k růstu HDP by tak měl být výrazně kladný. V roce 2024 by se výkon ekonomiky mohl zvýšit o 2,3 % hlavně zásluhou obnoveného růstu spotřeby domácností. Hospodářskou aktivitu však budou mírně tlumit dopady konsolidačního balíčku.
Vysoká inflace zpomaluje letos ekonomický růst a snižuje životní úroveň obyvatel. K mimořádně silnému růstu spotřebitelských cen významně přispívají nejen potraviny, elektřina či zemní plyn, ale i další kategorie zboží a služeb. Silné domácí poptávkové tlaky jsou již zmírněny zvýšenými měnověpolitickými sazbami. Protiinflačně působí rovněž posilování koruny. Meziroční inflace se v průběhu první poloviny letošního roku rychlým tempem snižovala z hodnoty 17,5 % v lednu na 8,8 % v červenci, ve druhém pololetí by se už měla držet na vysokých jednociferných hodnotách. V závěru roku bude v meziročním srovnání působit bazický efekt úsporného energetického tarifu a průměrná míra inflace za letošní rok by měla dosáhnout 10,9 %. Oproti tomu v průběhu celého příštího roku by již meziroční růst spotřebitelských cen měl činit v průměru 2,8 %.
Na trhu práce se nadále projevují nerovnováhy související s nedostatkem pracovníků. V důsledku toho by navzdory slabé hospodářské dynamice neměla míra nezaměstnanosti v roce 2023 příliš vzrůst. Z průměrných 2,3 % v roce 2022 by se letos mohla zvýšit na 2,8 %, v příštím roce by mohla klesnout v průměru na 2,7 %. Přetrvávající napětí na trhu práce bude tlačit na růst mezd, který však i letos bude zaostávat za inflací. K obnovení růstu průměrné reálné mzdy by mělo dojít až v roce 2024.
Odhad deficitu veřejných financí za rok 2023 ve výši 3,6 % HDP reflektuje mimořádné příjmy a výdaje související s energetickou krizí, rostoucí mandatorní výdaje v sociální oblasti i pokračující výdaje v oblasti humanitární pomoci. Schodek povede k nárůstu zadlužení na úroveň 44,7 % HDP.
Predikce je zatížena množstvím rizik, která v úhrnu považujeme za vychýlená směrem dolů. Hlavní negativní riziko souvisí se schopností nahradit výpadek dodávek zemního plynu z Ruska do Evropské unie zvýšeným dovozem od jiných dodavatelů a opatřeními na straně poptávky. Hospodářský růst by také oslabilo případné obnovení problémů v dodavatelských řetězcích. Rizikem je rovněž vývoj inflace a inflačních očekávání. Pozitivně však může působit mimořádný nárůst úspor domácností z posledních let, který by mohl pomoci tlumit dopady vyšších spotřebitelských cen na spotřebu.
Srpnovou makroekonomickou predikci České republiky projedná 31. srpna 2023 Výbor pro rozpočtové prognózy.
Tabulka: Hlavní makroekonomické indikátory
| | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2023 | 2024 |
|
|
|
|
|
|
|
Aktuální predikce |
Minulá predikce |
Nominální hrubý domácí produkt |
mld. Kč, b.c. |
5 411 |
5 791 |
5 709 |
6 109 |
6 786 |
7 384 |
7 751 |
7 475 |
7 989 |
|
růst v %, b.c. |
5,9 |
7,0 |
-1,4 |
7,0 |
11,1 |
8,8 |
5,0 |
10,0 |
6,9 |
Reálný hrubý domácí produkt |
růst v %, s.c. |
3,2 |
3,0 |
-5,5 |
3,6 |
2,4 |
-0,2 |
2,3 |
0,1 |
3,0 |
Spotřeba domácností |
růst v %, s.c. |
3,5 |
2,7 |
-7,2 |
4,1 |
-0,7 |
-3,4 |
3,9 |
-2,7 |
3,9 |
Spotřeba vládních institucí |
růst v %, s.c. |
3,9 |
2,5 |
4,2 |
1,4 |
0,6 |
2,4 |
1,8 |
1,6 |
1,3 |
Tvorba hrubého fixního kapitálu |
růst v %, s.c. |
10,0 |
5,9 |
-6,0 |
0,8 |
3,0 |
0,8 |
0,7 |
2,8 |
0,5 |
Příspěvek čistých vývozů k růstu HDP |
p.b., s.c. |
-1,2 |
0,0 |
-0,4 |
-3,6 |
0,9 |
2,4 |
1,3 |
0,8 |
1,4 |
Příspěvek změny zásob k růstu HDP |
p.b., s.c. |
-0,5 |
-0,3 |
-0,9 |
4,8 |
0,9 |
-1,7 |
-1,3 |
-0,5 |
-0,7 |
Deflátor HDP |
růst v % |
2,6 |
3,9 |
4,3 |
3,3 |
8,5 |
9,0 |
2,6 |
9,9 |
3,8 |
Míra inflace spotřebitelských cen |
průměr v % |
2,1 |
2,8 |
3,2 |
3,8 |
15,1 |
10,9 |
2,8 |
10,9 |
2,4 |
Zaměstnanost (VŠPS) |
růst v % |
1,4 |
0,2 |
-1,3 |
-0,4 |
-0,8 |
1,0 |
0,7 |
-0,2 |
0,6 |
Míra nezaměstnanosti (VŠPS) |
průměr v % |
2,2 |
2,0 |
2,6 |
2,8 |
2,3 |
2,8 |
2,7 |
3,0 |
2,8 |
Objem mezd a platů (dom. koncept) |
růst v %, b.c. |
9,6 |
7,8 |
0,1 |
5,9 |
9,3 |
8,4 |
6,1 |
7,5 |
5,8 |
Saldo běžného účtu |
% HDP |
0,4 |
0,3 |
2,0 |
-2,8 |
-6,1 |
-1,7 |
-0,6 |
-3,5 |
-1,9 |
Saldo sektoru vládních institucí |
% HDP |
0,9 |
0,3 |
-5,8 |
-5,1 |
-3,2 |
-3,6 |
. |
-3,5 |
-2,9 |
Dluh sektoru vládních institucí |
% HDP |
32,1 |
30,0 |
37,7 |
42,0 |
44,2 |
44,7 |
. |
43,5 |
44,0 |
Předpoklady: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Měnový kurz CZK/EUR |
|
25,6 |
25,7 |
26,4 |
25,6 |
24,6 |
23,8 |
23,9 |
23,8 |
23,8 |
Dlouhodobé úrokové sazby |
% p.a. |
2,0 |
1,5 |
1,1 |
1,9 |
4,3 |
4,3 |
3,9 |
4,5 |
4,0 |
Ropa Brent |
USD/barel |
71 |
64 |
42 |
71 |
101 |
80 |
77 |
77 |
73 |
HDP eurozóny |
růst v %, s.c. |
1,8 |
1,6 |
-6,2 |
5,4 |
3,4 |
0,7 |
1,2 |
0,7 |
1,3 |
Zdroj: Tisková zpráva MF
