Starbucks funguje na stejných principech jako banky

14. 03. 2023
Starbucks funguje na stejných principech jako banky
foto: Pixabay/ilustrativní

Co stojí za úspěchem a jaká je strategie největšího řetězce kaváren na světě? Síť Starbucks kromě dobré kávy vydělává peníze na věrnostních programech a dárkových kartách. Mimo milý přístup baristů a vytvoření příjemného prostředí pro zákazníky se velmi vyplatily i investice do technologií.

Wall Street Journal ve své YouTube produkci zpracoval business strategii největšího kavárenského řetězce světa, Starbucks. Mezi listopadem a prosincem loňského roku byly na věrnostních kartičkách Starbucks vloženy 3 miliardy dolarů. „Pokud by Starbucks byla banka, byla by 385. největší v zemi (US),“ prohlásil komentátor na začátku videa. Tyto peníze navíc může Starbucks využít ještě před vaším nákupem.

V roce 1971 se v Seattlu otevřel první Starbucks a za posledních 50 let se stal globálním obrem v prodeji kávy. Až roku 1987 se však novému majiteli Howardu Schultzovi podařilo expandovat za hranice města a poté dále do celého světa. Tato společnost může převzít zásluhu za rozšíření tehdy neznámého espressa po Americe. Také zvětšení produkce o studené nápoje se ukázalo být jedním z nejdůležitějších kroků pro rozvoj podniku. Nabízí přes 1700 různých variant nápojů. Přestože v počátcích nikdo takovýto úspěch neočekával dnes je z této kavárny celosvětový fenomén. Podle videa je větší pouze McDonald’s. Tyto dva podniky vévodí celému trhu restaurací.

Další velmi výnosnou investicí bylo přijetí nových technologií. Počátky lze pozorovat již od roku 2009, kdy jako jedni z prvních přišli s vlastní mobilní aplikací. „V roce 2021 objednávky přes telefony tvořily téměř čtvrtinu všech zakázek v US,“ komentuje moderátor videa. Velká část plateb za tyto objednávky přitom probíhala skrz věrnostní portály. Dnes 44 % všech transakcí jde přes Starbucks karty. 2,4 miliardy dolarů byly nahrány zákazníky do věrnostních programů pro budoucí nákupy. Tato částka převyšuje vklady mnoha amerických bank. Takto vložené peníze přitom může společnost využívat již před proběhnutím nákupu.

Další výhoda, která s tím přichází je neustálý přísun dat o preferencích zákazníků. Mnoho jiných společností takto detailní informace vůbec nemá k dispozici.

„S nárůstem mobilních plateb přišla i změna strategie firmy. Před pandemií 80 % objednávek v amerických Starbucksech bylo s sebou. Buďto jako drive-thru nebo v mobilních aplikacích,“ komentují ve videu. Během pandemie byl tento systém pro firmu neuvěřitelně zásadní. Zákazníci měli možnost užít si dobrou kávu, aniž by museli do kavárny.

Starbucks se také zaměřil na pohodlí zákazníků a vytvoření příjemné atmosféry. Budují se vztahy mezi klientem a baristou, i při komunikaci na dálku, a interiér kaváren je vymyšlený do posledních detailů. Navíc část ideologie firmy je, že zaměstnanci, kterým se oficiálně říká partneři, vlastní část výnosů kaváren. Do budoucna to možná bude jeden z nejvýnosnějších systémů vůbec.

Tagy

▼-1%
1 den
▼-0.33%
1 týden
▲+4.15%
1 měsíc
▲+32.76%
1 rok
Akcioměr 40.68%
info
▲+1.13
1 den
▲+4.6
1 týden
▼-8.17
1 měsíc
▼-7.04
1 rok
Index stresu 40.57
info
Naše zprávy najdete i na sítích
FCB, Twitter, LinkedIn