Čínský Temu zasadil 15 milionů stromů, hříchy neodčiní
foto: Ikhlasul Amal / Flickr/Vyhozené oblečení (ilustrační foto)
Společnost Temu láká na rychlou dopravu mnohdy bez poplatků a velmi výhodné ceny produktů, které by správně měly mít mnohonásobně vyšší hodnotu. Úspěch Temu a jeho marketingu je však zastíněn vážnými kontroverzemi týkajícími se dopadů na životní prostředí a zneužívání levné pracovní síly.
Temu, jakožto platforma e-commerce je dle informací Reuters vlastněná čínskou firmou PDD Holdings, a funguje na základě přeprodeje výrobků menších čínských firem a továren. Společnost Temu byla založená teprve v roce 2022 a díky velmi dravému marketingu dokázala i za tuto krátkou dobu získat miliony zákazníků v USA a po celém světě. Čínský Temu, který zdarma nebo za velmi nízký poplatek dodává výrobky do celého světa, je však zapletený v řadě vážných kontroverzí vztahujících se k ničení životního prostředí nebo vykořisťování zaměstnanců.
Temu čelí vážným obviněním z ničení životního prostředí
Negativní ekologická stopa, kterou Temu zanechává na životním prostředí je značná především kvůli závislosti na rychlých výrobních cyklech, globální dopravě, ale především také materiálech, ze kterých se výrobky společnosti skládají. Platforma Temu dle informací organizace Greenpeace, která proti čínské společnosti sepsala online petice, denně odbaví více než 1,6 milionu zásilek. Ty jsou následně rozeslány do celého světa. Právě takto obrovské množství zásilek významně přispívá k emisím uhlíku a kumulaci odpadu z obalových materiálů, jelikož každá z jednotlivých částí objednávek je kvůli síti dodavatelů Temu často balena zvlášť.
V souvislosti s Temu se však nejedná o ekologickou hrozbu spojenou pouze s dopravou, ale taky samotným materiálem, z něhož jsou produkty vyrobeny. Ekologický dopad polyesteru, běžně používaného materiálu v rychlé módě, je podle Good On You značný kvůli jeho závislosti na fosilních palivech a způsobu rozkladu. Jak je totiž materiál postupně užíván, rozpadá se a uvolňuje ze sebe malé částečky, mikroplasty, které při praní vnikají do vodních systémů. To představuje významnou hrozbu pro zvířata i lidské zdraví. Situaci však nepomáhá ani recyklace polyesteru, která stále neřeší problém uvolňování mikroplastů do přírody.

Platforma Temu se sice snaží tuto špatnou publicitu spojenou s ničením životního prostředí vykompenzovat podporováním iniciativ jako Trees for the Future, avšak ani tyto snahy příliš nepomáhají. I přesto, že Temu zafinancovalo zasazení více než 15 milionů stromů, tyto malé krůčky snažící platformu prezentovat jako respektující přírodu však nedokáží vykompenzovat její obrovský negativní dopad. V době, kdy spotřebitelé stále více vyžadují ekologické alternativy, Temu nikdy nemůže svým objemem dohnat menší udržitelné konkurenty, kteří kladou důraz na transparentnost a ochranu životního prostředí.
Temu je známá svým využíváním levné pracovní síly
Nízké ceny produktů nabízených na aplikaci Temu jsou možné díky množství praktik, které často vyvolávají otázky o etice pracovních podmínek. Podle informací Petera Irvina z organizace UHRP, která se zabývá právy etnické skupiny Ujgurů v Číně, je možné, že dodavatelské řetězce spolupracující s čínskými společnostmi Temu nebo Shein, by mohly využívat nucené práce čínských občanů zejména v oblasti Sin-ťiang v Číně. Právě ta je známá porušováním lidských práv a vykořisťováním ujgurských menšin. Podle Irvina existuje vážné riziko, že k této praxi dochází a vyzval k prošetření celé situace.
Ve spojení s Temu se však objevuje problém také s pracovníky jiných etnik v dalších částech Číny nebo jihovýchodní Asie. Pracovníci ve výrobních centrech firem dodávajících produty pro Temu dle informací webového portálu The Mary Sue často dostávají mzdy hluboko pod úrovní životního minima a musí snášet nadměrné pracovní vytížení, aby splnili požadavky rychlých výrobních cyklů. Tyto otřesné pracovní podmínky následně upevňují cyklus vykořisťování pracovníků, který udržuje nízké ceny produktů pro spotřebitele.
Podle webové platformy The Ken se však objevují problémy také se samotnými dodavateli zboží pro e-commerce platformu Temu. Dodavatelé si především stěžují na nevýhodné smluvní podmínky a zpožďování plateb za dodané zboží. Platforma tak často využívá menší dodavatele, protože na ně za pomocí prodlev s platbami vytváří finanční tlak, aby jim prodali zboží i za cenu minimálních zisků. Smlouvy mezi Temu a dodavateli jsou navíc často výrazně výhodné pro platformu, což dodavatele staví do velmi špatné pozice v případě sporů.
Problémy spojené s kontroverzemi Temu lze vyřešit
Z výše uvedených informací je proto patrné, že je Temu velmi problematickou společností, která čelí mnoha nařčením a kontroverzním. Při jejím používáním je proto potřeba vnímat tato upozornění vážně. Podpora značek, které upřednostňují udržitelnost, etické pracovní podmínky nebo nabízí lokálně vyráběné produkty ve srovnání s čínskými fast fashion řetězci jako Temu nebo Shein může navíc pomoci začít s pozitivními změnami v konzumem již tak ovládaných sférách průmyslu. Výrobky těchto alternativních značek jsou jistě dražší, avšak si můžete být jistí jejich původem a férovým ohodnocením pracovníků.