Zvoní Temu umíráček? Návštěvnost čínského e-commerce klesla o 58 %
foto: Nataliya Vaitkevich / Pexels/Špatný ekonomický výsledek (ilustrační foto)
Velký čínský e-commerce gigant Temu se pod vlivem Trumpových cel zásadním způsobem propadl. Je ještě naděje na jeho vzkříšení?
Čínskému gigantovi na poli e-commerce, aplikaci Temu, se v posledních měsících na americkém trhu nedaří vůbec dobře. Zatímco Temu stále expanduje do nových zemí a nalezneme jej ve velmi neobvyklých jazycích jako maltština nebo africký Zulu, aplikace zažívá razantní proměnu v poměru svých zákazníků. Zatímco ještě před několika měsíci v aplikaci dominovali především obyvatelé Spojených států, tato dynamika se však především v důsledku Trumpových cel razantně změnila.
Psali jsme
Bez reklamy to nejde. A Temu to právě zjistilo. Jen tři dny stačily k tomu, aby se populární čínská aplikace propadla z předních příček App…
Propad v návštěvnosti Temu o téměř 60 %
Podle nejnovějších dat webu Similarweb se návštěvnost aplikace ve Spojených státech za poslední tři měsíce propadla o 58,3%. Americký trh tak v poměru k ostatním zemím světa tvoří už jen přibližně 16%. Návštěvnost webu na americkém trhu je jako na klouzačce, protože ještě v srpnu minulého roku Temu dle informací Backlinko hlásilo vzrůst návštěvnosti o 34 % mezi roky 2023 a 2024. Tento nárůst byl důsledkem masivní všudypřítomné reklamy na sociálních sítích, ale především také cílených reklamních strategií šitých na míru americké společnosti, jako byly třeba reklamy mezi zápasy na super bowl.
Pokles v návštěvnosti se projevil také na postavení aplikace v žebříčku podle stažení. Zatímco v březnu byla aplikace Temu na osmnácté pozici podle počtu stažení v USA, v dubnu spadla na 43 pozici a nakonec v květnu až na 82 příčku v žebříčku aplikací. Celosvětově však počet stažení aplikace Temu naopak vzrostl a zatímco v březnu a dubnu tohoto roku byla aplikace na místě 30, nyní se již posunula o čtyři příčky na 26 pozici. Je tedy jasně patrné, že aplikace sice v Americe slábne, ale celosvětově její popularita stále roste.
Kde Temu roste možná překvapí mnohé
I když by se z čísel mohlo zdát, že bude aplikace z důvodu ztráty obrovského množství zákazníků na tom nepříliš dobře, opak je pravdou. Návštěvníky stránek z USA totiž postupně nahrazují lidé z jiných konců světa. Celková návštěvnost webu temu.com, na který se můžete připojit skrze prohlížeč nebo aplikaci z telefonu, totiž v rámci celého světa stále roste. Za poslední tři měsíce dle Similarweb totiž celková návštěvnost vzrostla z 1,2 miliard v březnu na 1,4 miliard návštěvníků v květnu tohoto roku. Z výše uvedených čísel se proto zdá, že se Temu postupně přesouvá na jiné trhy, ale kam?
Psali jsme
I přes množství kritiky se zdá být čínský e-commerce Temu neporazitelný vůči konkurenci. Počet stažení i objednávek s každým měsícem narůstá.…
Poněkud překvapivě americké zákazníky Temu začali nahrazovat zájemci o levné oblečení a doplňky do domácnosti z Evropy. V Německu za poslední tři měsíce bylo možné zaznamenat nejvýraznější až téměř 78% nárůst návštěvnosti. Hned za Německem vzrostl počet návštěv také ve Francii a to o 38 % za stejnou dobu. Nárůst v návštěvnosti však bylo možné zaznamenat také ve Velké Británii nebo Španělsku. Kromě evropského trhu je však nárůst možné pozorovat také v Brazílii a to o 13 % za poslední 3 měsíce.
Čínský gigant Temu si vlastně nevede tak špatně
Jak podle návštěvnosti, tak i celkového počtu stažení, ale především razantního růstu popularity v Evropě je jasné, že hvězda Temu stále ještě nezašla. Do úbytku návštěv z USA se jistě projevila Trumpova cla a především tvrdá politika nastavená proti zboží pocházejícímu z Číny, ale velmi dobře cílený marketing Temu spočívající v cílených reklamách v lokálních jazycích se dokázal i s těmito problémy hravě vypořádat. Lidé chtějí věci a především je chtějí levně, na tomto se pravděpodobně dlouho nic nezmění.