Bez reklam jako bez kyslíku. Propad ukázal, jak křehký je model Temu
foto: vytvořeno pomocí umělé inteligence (ChatGPT)/Americký prezident Donald Trump a aplikace TEMU
Bez reklamy to nejde. A Temu to právě zjistilo. Jen tři dny stačily k tomu, aby se populární čínská aplikace propadla z předních příček App Storu až na 58. místo.
V reakci na Trumpovy tarify vypnulo Temu navíc také reklamy na Googlu a brzy jej následoval i konkurent Shein.
Jak se rychle objevil tak rychle zase zmizí? Temu lze stále považovat za relativního nováčka na poli globálního e-commerce. Během pouhých dvou let se dokázal vyšvihnout mezi elitu a předčil i své čínské bratry z webového giganta Aliexpres. Jak to dokázal? Skutečný recept je jednodušší než se zdá: Extrémně nízké ceny, doprava zdarma a především masivní marketingová kampaň. A jak se teď ukazuje, bez marketingu se celá nafouknutá bublina okolo Temu rychle zhroutila.
Podle magazínu Wired dosáhl Temu v roce 2024 zisku okolo 50 miliard dolarů. Tento roční příjem je na úrovni slavných automobilek jako Nissan nebo Volvo, avšak to vše při životnosti značky kratší než některé záruky na jejich produkty. Oranžová aplikace Temu má přes 500 milionů stažení na Google Play a na App Storu dlouhodobě kralovala žebříčkům v kategorii nákupů. Ve 48 jazykových mutacích byla doslova všude a jejich reklamě se nedalo uniknout snad na každé webové stránce.
Trump zvedl cla a Temu stisklo červené tlačítko
Ostrá reakce Temu na Trumpem nastavené tarify však může značku stát více, než si její představitelé mysleli. V historii společnosti se datum 9. dubna 2025 tak pravděpodobně zapíše jako den, kdy Temu v USA náhle vypnulo své Google Shopping reklamy a následovala lavina neúspěchu. Do tří dnů přišel propad v App Store o pět desítek míst. Data marketingové agentury Tinuiti ukazují, že ještě 5. dubna Temu nakupovalo celou pětinu všech zobrazení Google Shopping reklam v USA. O týden později, nula.
Hlavní příčinou této změny v marketingu čínského giganta jsou nové americké tarify a plánované zrušení výjimky známé jako „de minimis“, která umožňovala bezcelní dovoz zboží v hodnotě do 800 dolarů. Pro Temu, jehož většina produktů se pohybuje v řádu jednotek dolarů, jde o citelný zásah do hlavní obchodní strategie založené především na velmi nízkých cenách produktů. Trumpova administrativa má tuto výjimku pro Čínu a Hongkong zrušit již k 2. květnu tohoto roku.
Bez reklam jako by Temu neexistovalo. Propad ukázal, jak křehký je model Temu
Bez placené inzerce se z dominantního hráče v USA stává digitální duch. Zatímco Temu ještě před několika týdny dýchalo na krk Amazonu, tato situace je již nyní minulostí. Jak se ukazuje, udržitelnost obchodního modelu Temu stála čistě na reklamním napumpování právě na platformě Google. Tento propad odhaluje jak křehký je obchodní model Temu a rozkrývá závislost firmy na reklamě. Případ naznačuje, že kdo nebuduje značku, ale jen kupuje pozornost, ten v krizi zmizí stejně rychle, jako přišel.
Propad lze sledovat na grafickém příspěvku na LinkedIN, od odborníka na e-commerce Mikea Ryana:

Dominový efekt: Shein následuje Temu
Temu není samo. Podle portálu Finance Yahoo, už i jeho přímý konkurent Shein stáhl své reklamy z Google Shopping ve Spojených státech. Z pohledu reklamního trhu se jedná o velký otřes, protože obě značky dlouhodobě samy generovaly obrovský objem placené inzerce v USA. Shein i Temu zároveň oznámily, že od 25. dubna zdraží, s odkazem na „nové podmínky mezinárodního obchodu a cla“.
Jaké budou dopady ústupu Temu a Sheinu? Klik levnější, košík dražší
Jedním z paradoxních důsledků může být zlevnění digitální reklamy. Temu dlouhodobě přehřívalo reklamní trh svou agresivní inzercí. Podle odborníků ze SearchEngineLand, může jejich odchod přinést pokles ceny za proklik (CPC), tedy alespoň dočasně. Z pohledu zákazníka to ale znamená zdražení doposud extrémně levného zboží. Temu a Shein už přeci jen přiznaly, že ceny půjdou nahoru.