Temu za 2024 dosáhne na zisk 1,2 bilionu Kč
foto: Henczuk / Wikimedia commons /Celosvětový e-commerce (ilustrační foto)
I přes množství kritiky se zdá být čínský e-commerce Temu neporazitelný vůči konkurenci. Počet stažení i objednávek s každým měsícem narůstá. Klíčem je skvělý marketing na několika úrovních.
Společnost Temu je dobře známou čínskou e-commerce, která si pouze za dva roky své existence kvůli specifickým obchodním praktikám a agresivnímu marketingu na několika úrovních vybudovala velmi silnou pozici na celosvětovém trhu s oblečením a dalším užitkovým zbožím. Zboží je možné si pořídit skrze webovou stránku nebo aplikaci a obě z možností mají své výhody i nevýhody. Zatímco na webové stránce vám pro nákup stačí se zaregistrovat, vybrat zboží a zaplatit ho, aplikaci si musíte stáhnout do svého telefonu.
Na Play store od Google počet stažení aplikace přesahuje 500 milionů a na App store od společnosti Apple je aplikace Temu číslem jedna v kategorii nákupů. Temu aplikace pro mobilní telefony je dokonce tak uživatelsky vstřícná, že se nabízí až ve 48 jazycích. Podle webového portálu Statista je celkové stažení aplikace jen za rok 2023 asi 344 milionů stažení a do října 2024 přibližně 484 milionů. Průměrná návštěvnost každý měsíc přesahuje šest set milionů osob především z USA, Německa, Japonska, Velké Británie, Kanady a dalších zemí Evropské unie.
Mobilní aplikace Temu nabízí množství výhod, ale za jakou cenu
Výhodou aplikace je především to, že objednávka je jednodušší a rozhraní nabízí množství slevových kupónů nebo interaktivních her. Právě na interaktivitě je založen jeden z pilířů úspěchu marketingu aplikace Temu. V aplikaci totiž můžete na základě malých her nebo sdílení a doporučení známým získat slevu nebo dárek zdarma. Právě aplikace stažená do telefonu však může podle Grizzly reports představovat bezpečnostní problém v podobě malware nebo spyware. Podle odborníků z renomovaného webu totiž aplikace obsahuje skryté funkce, které umožňují Temu přístup k datům na zařízeních uživatelů.
Z podobných praktik, tedy vložení malware do zařízení zákazníků, byla navíc před několika lety usvědčena mateřská společnost Temu, PDD Holdings se svou aplikací e-commerce Pinduoduo. Aplikace měla po stažení přístup k zařízením uživatelů a společnosti posílala informace o jejich aktivitě. Temu sice informace Grizzly reports dosud nepotvrdila ani nevyvrátila, ale podle webu all about cookies společnost shromažďuje velké množství dat svých uživatelů. Kromě jména, adresy a platebních informací totiž Temu sbírá i data z veřejných databází, které jsou volně dostupné na internetu.
Psali jsme
Chytré hodinky za 300 Kč, nový počítač pod 3000 Kč nebo projektor pod 1500 Kč: to jsou některé z velmi levných produktů nabízených na čínské…
Obava z těžby dat Temu ovlivňuje chování uživatelů
Podle neustále narůstajícího počtu stažení aplikace a zvyšujících se výnosů společnosti se však zdá, že obavy spojené s tzv. těžbou dat uživatele nijak neodrazují. Podle Zeyi Yang z online technologického magazínu Wired se výška zisku e-commerce platformy Temu podle předpokladů bude za rok 2024 pohybovat okolo 50 miliard dolarů (asi 1,2 bilionů Kč), což je až trojnásobně více než v předchozím roce. Za tímto úspěchem je právě velmi úspěšný marketing společnosti hned na několika úrovních, který se kromě velmi uživatelsky přívětivé aplikace vyznačuje taky agresivní cenovou kampaní, masivní reklamou na sociálních sítích a především velmi dobrému geografickému zacílení na uživatele.
Temu nabízí svoje produkty za často velmi levnou cenu, která je však vykompenzována vykořisťováním pracovníků a ničení životního prostředí. Temu je proto obviňována z porušování dohod s partnerskými továrnami nebo využívání levné pracovní síly. Mezinárodní organizace Greenpeace navíc Temu obvinila z ničení životního prostředí především kvůli obrovskému množství zásilek a nadměrnému objemu výrobků z polyesteru. Temu také používá masivní reklamu na sociálních sítích.
Mezi ně patří především aplikace Instagram, Tiktok nebo YouTube, které jsou velmi často v místním jazyku vytvořené za pomocí AI. K marketingu také Temu používá influencery právě zacílené na specifickou komunitu nebo obyvatele jedné země, kterým nabízí produkty určené především jim. Na základě této dravé marketingové kampaně proto není divu, že Temu roste a překonává další podobné e-commerce, které jsou nyní na trhu.
Autor: VP - Autor článku vystudoval magisterský obor politické filozofie na Univerzitě Karlově v Praze a nyní se živí jako novinář na volné noze.