Dva miliardové železniční tendry: Nejnižší cena jako určující faktor
foto: Redakce RAILTARGET/ComfortJet od Českých drah (ilustrační)
České dráhy vypsaly soutěž v hodnotě až 84,5 miliardy na nová kolejová vozidla typu EMU 400. Národní dopravce s novými vlaky plánuje vstoupit do ještě většího tendru: Zakázky na obslužnost tratí pro Prahu a Středočeský kraj v celkové hodnotě 142 miliard. Nastavená hodnotící kritéria, kde dominuje cena, ale vzbuzují otázky.
České dráhy vypsaly novou soutěž na výrobce vlakových souprav typu EMU 400. O této skutečnosti informoval železniční magazín RAILTARGET. Národní dopravce to potvrdil také v tiskové zprávě, kde zmiňuje celkovou hodnotu zakázky, a to až ve výši 84,5 miliardy. Národní dopravce se chce s novými soupravami přihlásit do historicky největšího českého železničního tendru na dopravce v celkové hodnotě 142 miliard, který vypsala Praha a Středočeský kraj. Jeho výherce bude zajišťovat obslužnost páteřních tratí v hlavním městě a Středočeském kraji po dobu 30 let.
Zvítězí nejlevnější nabídka
Oznámení o zahájení tendru pro výběr dopravce bylo zveřejněno Středočeským krajem na webu NIPEZ v upravené podobě 10. dubna. Lhůta pro podání nabídek je stanovena na 28. května. České dráhy se tak ocitají pod nemalým tlakem. Jako státní podnik, totiž musí vypisovat veřejné soutěže prakticky na všechny plánované záměry. To se logicky týká i dodávky vlaků pro tendr pro dopravní obslužnost Středočeského kraje a Prahy. Na výběr výrobce kolejových vozidel, se kterými se národní dopravce do veřejné zakázky přihlásí, mají přitom ČD opravdu málo času. Celková lhůta pro vyhodnocení soutěže činí necelých 7 týdnů. České dráhy jsou tedy v nevýhodě, jelikož ostatní dopravci mohou vlakové jednotky nakupovat od výrobců napřímo bez nutnosti vypisovat návazné tendry.
České dráhy zveřejnily oznámení o zahájení soutěže na evropském věstníku pro veřejné zakázky (TED) 15. dubna. Zarážejícím bodem oznámení je stanovení hodnotících kritérií, z nichž vyplývá, že určujícím faktorem bude z 91 % cena. Zbylých 9 % bylo rozděleno mezi další dvě kritéria, a to navýšení délky záruční doby nad zadavatelem požadovanou minimální délku 24 měsíců (7 %) a konstrukční hmotnost vlakové jednotky v provozním stavu (2 %). Z nepoměru mezi procentuální váhou daných hodnot vyplývá, že v soutěži Českých drah zvítězí výrobce, který nabídne nejnižší cenu bez přihlédnutí ke kvalitě vozidel.

Malý důraz na komfort cestujících
Ve zmíněném textu RAILTARGET cituje vyjádření právničky Mgr. Ing. Andrey Kneiflové, LL.M, ze spolku Fair Rail specializujícího se na zadávání veřejných zakázek v železniční dopravě: „Takovéto nastavení hodnotících kritérií není příliš šťastné, protože nezohledňuje další možné hodnotitelné kvalitativní parametry, které se promítají například do komfortu cestujících a takto nenabízí například prostor na inovace,” uvádí Kneiflová v článku a dodává, že ze zadání Českých drah je patrná „snaha o slepě bezpečnou cestu“.
PTK proběhly, cena přesto vítězí
RAILTARGET si v textu všímá také toho, že zadavatelé tendru na dopravce, tedy Praha a Středočeský kraj, již provedli předběžné tržní konzultace (PTK) s výrobci kolejových vozidel. Je proto o to více zarážející, že České dráhy při stanovení hodnotících kritérií přikládají takovou váhu ceně. České dráhy původně tendr na výrobce kolejových vozidel vypsaly v roce 2022 a následně jej o dva roky později zrušily. Jak vyplývá z informací iRozhlasu, důvodem pro zrušení soutěže bylo to, že Praha jako objednatel dopravy nespecifikovala včas své požadavky na vlakové soupravy.